شناسهٔ خبر: 49437 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد نامور مطلق از جای خالی صنایع دستی در مناظره‌های انتخاباتی

بهمن نامورمطلق با انتقاد از جای خالی صنایع‌دستی در مناظره نامزدهای ریاست جمهوری گفت: صنایع دستی یک صنعت رو به رشد، درآمدزا و معرف فرهنگ و هویت ماست.

بهمن نامورمطلق

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  بهمن نامور مطلق در نشست رسانه‌ای که امروز نهم اردیبهشت ماه در سالن فجر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد با انتقاد از جای خالی صنایع دستی در مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری گفت: با توجه به این که صنایع دستی یک صنعت رو به رشد، ارزآور و در راستای حفظ محیط زیست است نامزدهای ریاست جمهوری می توانند به این صنعت توجه ویژه داشته باشند اما جای صنایع دستی در مناظرات خالی بود. حداقل می‌توانستند از قاب خاتم به جای قاب پلاستیکی برای دستمال کاغذی استفاده کنند.

معاون صنایع دستی کشور سال ۹۵ را سال خوبی برای صنایع دستی در حوزه‌های مختلف صنایع دستی دانست و افزود: ما در بازرگانی داخلی با رشد ۱۶ درصدی و در بازرگانی خارجی با رشد ۳۶ درصدی روبرو بودیم. همچنین بازارچه های موقت ما با ۲۷ درصد نمایشگاه های خارجی ما با ۶۷ درصد، رشد و نمایشگاه‌های داخلی با رشد ۲۷ درصدی مواجه بودند. در بحث گفتمان‌سازی و برندسازی هم اتفاقات خوبی افتاد که از آن میان می توان به هدایای نوروزی که در اختیار گردشگران قرار گرفت و صنایع دستی هر استان بود اشاره کرد. همچنین ما در بیش از ۷ هزار غرفه نوروزی با رشد ۳۳ درصدی در فروش مواجه بودیم و از مرز ۴۲ میلیارد تومان گذشتیم.

نامور مطلق با اشاره به اینکه رشد نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و اقبال عمومی به صنایع دستی نشانه کارآمد شدن این هنر و صنعت است گفت: وقتی که ما با رشد ۶۷ درصدی نمایشگاه های خارجی روبرو هستیم یعنی صنایع دستی ما توانسته به زبان زیبایی شناسی به تمام دنیا نزدیک شود. همچنین فروش خوب غرفه های نوروزی و افزایش نمایشگاه های داخلی نشان می دهد صنایع دستی روزآمد شده و جنبه کاربردی پیدا کرده است و اینها اتفاقات خوشایندی است که در این چند سال اخیر رخ داده، امیدوارم که خانه های صنایع دستی نیز افزایش پیدا کند و شوروم ملی ما به زودی راه اندازی شود. چرا که وجود این فضاها و افزایش تعداد آن موجب هویت سازی برای صنایع دستی می شود.

معاون صنایع دستی کشور سال ۹۵ را سال جهانی تر شدن هنرهای سنتی ایران برشمرد و افزود: ما در سال گذشته، یک اجلاس جهانی در شهر اصفهان برگزار کردیم، این نشان دهنده بازگشت صنایع دستی ما به عرصه جهانی حداقل در حوزه گفتمان سازی و برند سازی بود. امیدوارم ما به سمت تجاری شدن حرکت کنیم و در کنار کشورهایی چون هند، چین، مراکش و تایلند قرار بگیریم.

نامور مطلق دانش بنیان کردن صنایع دستی را یکی از دغدغه های جدی در این زمینه دانست و تصریح کرد:  اگر صنایع‌دستی ما دانش بنیان نشود ماندگار نخواهد شد. ما در سال ۹۵ ارتباط خوبی با دانشگاه ها و همچنین معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری برگزار و اولین مرکز دانش بنیان صنایع دستی را راه اندازی کردیم. در حال حاضر دو مرکز دانش بنیان در تهران و اصفهان شکل گرفته است. همچنین همایش بزرگ فارغ التحصیلان رشته صنایع‌دستی را برگزار و طرح بزرگ «زبردستان» را در ارتباط با دانش بنیان شدن صنایع دستی راه اندازی کردیم.

وی همچنین به ثبت شهرهای لاله جین و مشهد در فهرست شهرهای جهانی اشاره کرد و بیان کرد: دو شهر اصفهان و تبریز به عنوان شهرهای جهانی صنایع دستی و همچنین فرش انتخاب شده بودند. مشهد به عنوان شهر جهانی سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و لاله جین به عنوان شهر جهانی سفال انتخاب و معرفی شدند. در حال حاضر ما بعد از کشور چین، دومین کشور جهان به لحاظ تعداد شهرهای جهانی هستیم. همچنین ما پیشنهاد ثبت شهرهای ملی را قبل از جهانی شدن به شورای جهانی صنایع دستی مطرح کرده ایم. طرحی که از طرف ایران به ثبت رسید و با موافقت شورای جهانی صنایع دستی همراه شد. علاوه بر این ایران اولین کشوری بود که موضوع روستاهای جهانی صنایع دستی را مطرح کرد.

نامور مطلق به راه اندازی اولین دبیرخانه منطقه ای صنایع دستی اشاره و تصریح کرد: ما سال گذشته، اولین دبیرخانه منطقه ای را در ساختمان «کوشک» راه اندازی کردیم، همچنین موفق به دریافت ۱۰ نشان عالی از شورای جهانی صنایع دستی شدیم. علاوه بر این نخستین جشنواره فجر صنایع دستی سال ۹۵ شکل گرفت تا در جشن بزرگ انقلاب، سهمی هم به فرآورده های دستی تعلق بگیرد. همچنین نخستین دهکده صنایع دستی در شیراز راه اندازی شد، قصد ما این است که این دهکده ها گسترش پیدا کند که اگر اعتبار بیشتری به ما تعلق بگیرد دو دهکده صنایع دستی دیگر در قم و تهران راه اندازی خواهد شد.

وی به اقدامات دیگری که در سال ۹۵ صورت گرفته اشاره و بیان کرد: اولین مرکز بین‌المللی در حوزه فروش صنایع دستی ایران در خارج از کشور در هلند راه اندازی و اولین نمایشگاه بزرگ عیدانه همزمان با روزهای پایانی سال برگزار شد.  یکی دیگر از فعالیت های ما «خاص پردازی» در حوزه صنایع دستی است چرا که بر آنیم فرآورده های دستی را از عام و یکسان بودن دور و به یک خاطره شخصی تبدیل کنیم. به عبارتی امروز می توانیم بگوییم که صنایع دستی به عنوان یک گفتمان متوسط مورد توجه قرار گرفته و از حاشیه و حیات نباتی خود خارج شده است. البته مشکلاتی هم وجود دارد که از آن میان می توان به بیمه هنرمندان اشاره کرد. بیمه همچنان نقطه ضعف مدیریتی ما به حساب می آید.

معاون صنایع دستی کشور از انتخاب سه شهر به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی خبر داد و افزود: شهر گنبد کاووس در استان گلستان به عنوان شهر قالی و زیور آلات ترکمن، شهرضا در استان اصفهان و نوشده در استان کرمانشاه به عنوان شهرهای ملی صنایع دستی انتخاب شده اند.

نامور مطلق در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی بر انتقال معاونت صنایع دستی استان تهران از خیابان نجات الهی به خیابان ولنجک و اعتراض هنرمندان به این جابجایی گفت: ما مکاتباتی داشته ایم و قرار است کل ساختمان خیابان ویلا (نجات الهی) را تحویل گرفته و به معاونت صنایع دستی استان تهران اختصاص دهیم. طبقه اول این ساختمان قرار است به شوروم دائم صنایع دستی تبدیل شود. چرا که قرار است خیابان نجات الهی به برج صنایع دستی تبدیل شود، قیمت گذاری در این خیابان به انجام برسدتا مردم بتوانند قیمت صنایع دستی که در فروشگاه های دیگر عرضه می شود به قیمت شوروم صنایع دستی که در ساختمان معاونت قرار گرفته مقایسه کنند.

وی همچنین گفت: ما امسال را سال حصیربافی اعلام کرده ایم و چون عمده حصیربافی ما در روستاهای کشور صورت می گیرد قرار است یک کاروان با عنوان کاروان پیوند تدارک ببینیم که تمام حصیرهای باکیفیت کشور را خریداری و در سه استان شمالی، مازندران، گیلان و گلستان به فروش برسانند.

نظر شما