شناسهٔ خبر: 49445 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۴۰درصد نمایشگاه کتاب در فضای باز/ باران چقدر به سالن‌ها خسارت زد؟

مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران با اذعان به اینکه بارندگی‌های چند روز اخیر محکی جدی برای نمایشگاه بود، از شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در شهر آفتاب پس از بارش‌های اخیر سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بارندگی‌های چند روز اخیر در تهران که بعضاً با وزش شدید باد نیز همراه بوده در فاصله دو روز مانده به افتتاحیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، مشکلاتی را هم در روند آماده‌سازی شهر آفتاب برای میزبانی نمایشگاه و هم برای برخی ناشران در تعدادی از سالن‌ها که دچار آب‌گرفتگی شده‌اند، به وجود آورده است.

این مسئله به گونه‌ای بود که سیدعباس صالحی رئیس نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز گذشته و ساعتی قبل از نشست خبری نمایشگاه، به همراه جمعی از مسئولان ارشد شهرداری تهران و نیز مدیران و مسئولان کمیته‌های مختلف نمایشگاه سی‌ام، خود را به شهر آفتاب رساند تا ضمن احصاء مشکلات، اقدامات برای رفع فوری آنها در دستور کار قرار گیرد.

همزمان کمیته ناشران داخلی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در اطلاعیه‌ای که از طریق کانال رسمی نمایشگاه به ناشرانی که غرفه به آنها تعلق گرفته است، منتشر کرد، خواستار تمهیداتی از سوی آنها برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات به سبب وزش  احتمالی باد و یا بارش باران شد.

در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به اطلاعات سازمان هواشناسی که احتمال وزش باد و بارش باران  شدید را در روزهای آتی پیش‌بینی نموده، داشتن پالت کف و نایلون ضروری است. لطفاً دقت لازم را مبذول فرمایند.»

حسین صفری مدیر کمیته اجرایی و رفاهی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران صبح امروز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت و در فاصله دو روز مانده به افتتاح این نمایشگاه در شهر آفتاب، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خسارات احتمالی واردشده به سالن‌های نمایشگاه و همچنین محموله‌های کتاب ناشران در پی بارش‌های اخیر، گفت: حدود ۴۰ درصد نمایشگاه کتاب در فضای باز برپا شده و فضای باز هم طبیعتاً مختصات و شرایط خاص خودش را دارد.

وی ادامه داد: امسال ناشران خارجی و ناشران آموزشی در سالن‌های موقت و ناشران کودک و ناشران دانشگاهی هم در سالن‌های نیمه موقت هستند. توضیح اینکه سالن‌های موقت، آنهایی است که پارسال جمع‌آوری شد و امسال مجدداً برپا شده‌اند اما سالن‌های نیمه‌موقت، سالن‌هایی است که سازه محکمتری دارند و به همین جهت از پارسال در شهر آفتاب مانده‌اند و امسال مجدداً از آنها استفاده می‌شود.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران افزود: ما پس از آسیب‌شناسی که پس از اتفاقات سال گذشته انجام دادیم، امسال روی سالن‌ها به فاصله هر ۲۰ یا ۳۰ متر با هم، یک هواکش نصب کردیم که برای این کار می‌بایست سالن را ارتفاع می‌دادیم و آن را اندکی بالاتر می‌بردیم. این هواکش‌ها هنوز به طور کامل کاور نشده‌ بودند که بارش‌ها آغاز شد ضمن اینکه کار لکه‌یابی و لکه‌گیری خود سالن‌ها هم به طور کامل انجام نشده بود که این مسئله موجب شد در بخش‌هایی از کنار چند سالن شاهد آبگرفتگی‌هایی باشیم؛ طوری که آب به داخل سالن‌ها نفوذ کرد که البته مقدار این آب‌گرفتگی زیاد و جدی نیست.

صفری با اشاره به بازدید روز گذشته رئیس نمایشگاه کتاب تهران به اتفاق جمعی از اعضای شورای شهر و مدیران ارشد شهرداری تهران از محل آماده‌سازی نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب، گفت: نصب سازه‌های نمایشگاهی در شهر آفتاب بر عهده معاونت خدمات شهری شهرداری تهران است که این کار را سازمان زیباسازی به نیابت از این معاونت، انجام می‌دهد. معاون خدمات شهری و مدیرعامل سازمان زیباسازی دیروز در شهر آفتاب بودند و شخصاً کار نظارت بر لکه‌گیری‌های مورد اشاره را در سالن‌ها انجام دادند و فکر می‌کنم این موارد، امروز به اتمام می‌رسد.

وی با بیان اینکه آب به حدود ۱۱ نقطه از سالن‌های نمایشگاه کتاب تهران نفوذ کرده است، ادامه داد: با توجه به شیبی که در شهر آفتاب وجود دارد و به هم چسبیدگی سالن‌های موقت و نیمه‌موقت، وقتی آب به داخل سالنی نفوذ کند، وارد بقیه سالن‌ها هم می‌شود. البته شهرداری تهران امسال در ایزوگام دور سالن‌ها همکاری زیادی با ما انجام داد اما نواقصی در سازه‌های موقت وجود دارد که ان‌شاءالله آنها هم برطرف می‌شوند. ضمن اینکه به هیچ کتابی در هیچ غرفه‌ای آسیب وارد نشده است.

مدیر کمیته اجرایی و رفاهی نمایشگاه کتاب تهران درباره توصیه کمیته ناشران داخلی به ناشران این بخش برای به همراه داشتن پالت کف و نایلون هم گفت: کتاب‌ها نباید روی زمین چیده شود و باید در ارتفاعی در سطح یک پالت باشند، در غیر این صورت، چنانچه خسارتی ناشی از نفوذ آب متوجه کتاب‌ها شود، این قبیل موارد مشمول بیمه نخواهد بود و از این لحاظ این توصیه به ناشران صورت گرفته است. به هر حال وضعیت جوی در این فصل، چندان قابل پیش‌بینی نیست و لازم است که برای جلوگیری از بروز برخی خسارات، تمهیدات بیشتری اندیشیده شود.

صفری با اذعان به اینکه بارندگی‌های چند روز اخیر یک آزمون و در واقع هشداری برای مدیران اجرایی نمایشگاه و نیز ناشران بود، گفت: بارش‌ها، نقاط آسیب‌پذیر را در فضای نمایشگاه به ما نشان داد و این نقاط شناسایی شد. کما اینکه ما و همچنین معاونت خدمات شهری شهرداری تهران، در صدد رفع این آسیب‌ها هستیم.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود، درباره روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران هم گفت: حدود ۹۵ درصد از کار آماده‌سازی نمایشگاه از قبیل غرفه‌بندی و نصب موکت‌های کف، به انجام رسیده است ولی پاره‌ای از کارهای زیرساختی و تاسیساتی از قبیل ایجاد شبکه کارتخوان و برخی لکه‌گیری‌های دیگر مانده که ظرف امروز و فردا انجام خواهد شد.

نظر شما