شناسهٔ خبر: 49457 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

باران بهاری، نمایشگاه کتاب را دچار دردسر کرد

درست در آستانه آغاز به کار سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، بارش‌های اخیر در پایتخت برای این رویداد فرهنگی دردسرساز شد.

فرهنگ امروز/ ندا آل‌طیب:

بارش‌های بهاری در چند روز اخیر هرچند باعث تمیزی هوا و دلخوشی شهروندان تهرانی شده است، اما برای نمایشگاه کتاب که در مجموعه‌ «شهر آفتاب» برگزار می‌شود، مشکل‌ساز شده است.
نمایشگاه کتاب تهران سال‌هاست خانه به دوش است. این نمایشگاه در چند سال گذشته و بعد از انتقال از محل دایمی نمایشگاه‌های تهران، به مصلی منتقل شد که مکانی مناسب برای برگزاری چنین رویدادی نبود و از سال گذشته نیز مجموعه «شهر آفتاب» میزبانی نمایشگاه را بر عهده گرفته و بر اساس توافقنامه‌ای که وجود دارد، این نمایشگاه تا چند سال آینده در همین مکان برگزار می‌شود.
سال گذشته بسیاری از ناشران و شرکت‌کنندگان در نمایشگاه کتاب معتقد بودند این مکان فضای کافی برای برگزاری نمایشگاه کتاب را ندارد ضمن اینکه دسترسی به غرفه‌ها آسان نیست اما مشکل در کمبود فضا و دسترسی به غرفه‌ها خلاصه نشد چراکه بارش‌های بهاری هم مشکلات بیشتری را به نمایشگاه تحمیل کرد. بارندگی‌های سال گذشته موجب آب‌گرفتگی غرفه‌ها و خیس شدن بخشی از کتاب‌ها شد و ظاهرا امسال نیز این همین مشکل، نمایشگاه سی‌ام را تهدید می‌کند. ازآنجاکه از چند روز گذشته غرفه‌های نمایشگاه به ناشران تحویل داده شده است، طبیعتا کار انتقال کتاب‌ها به غرفه‌ها نیز در حال انجام است ولی این اتفاق با بارش‌های چند روز اخیر همزمان شده است. به طوری که این‌بارش‌های بهاری که عموما شدید و همراه با باد هستند، هم باعث ایجاد مشکلاتی در آماده‌سازی غرفه‌ها شده و هم به برخی از سالن‌ها نفوذ کرده‌ و موجب آب‌گرفتگی در فضای آنها شده است.  با توجه به تجربه سال گذشته، بارش‌های چند روز اخیر زنگ خطری جدی است برای برگزارکنندگان نمایشگاه و اینچنین است که مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب تهران، این‌بارش‌ها را محکی جدی برای نمایشگاه دانسته و در گفت‌وگویی با «مهر» از شناسایی نقاط آسیب‌پذیر در شهر آفتاب پس از بارش‌های اخیر سخن گفته است.
این‌بارش‌ها وضعیتی را ایجاد کرده که باعث شد روز گذشته سیدعباس صالحی رییس سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پیش از برگزاری نشست خبری نمایشگاه، با همراهی جمعی از مسوولان ارشد شهرداری تهران و نیز مدیران و مسوولان کمیته‌های مختلف نمایشگاه سی‌ام، خود را به شهر آفتاب برساند تا هم مشکلات را بررسی کند و هم اقدامات برای رفع فوری آنها را در دستور کار قرار دهد.  همزمان با این اتفاق‌ها، کمیته ناشران داخلی سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز در اطلاعیه‌ای که از طریق کانال رسمی نمایشگاه به ناشرانی که غرفه به آنها تعلق گرفته است، منتشر کرد، خواستار تمهیداتی از سوی آنها برای جلوگیری از بروز برخی مشکلات به سبب وزش احتمالی باد یا بارش باران شد.  ازآنجاکه تاریخ برگزاری نمایشگاه کتاب اردیبهشت است، نفوذ باران و آب گرفتگی غرفه‌ها و خیس شدن کتاب‌ها، سابقه‌ای طولانی دارد و در دوره‌های پیشین نیز تکرار شده است. این مشکل در سال‌های گذشته حتی در مصلای تهران نیز به وجود آمد و باعث آب‌گرفتگی سالن ناشران خارجی شد. نمایشگاه کتاب هرچند مکان ثابتی ندارد اما زمان برگزاری آن از ثبات نسبی برخوردار است و به نظر می‌رسد اگر همچنان قرار است تقویم برگزاری آن اردیبهشت ماه باشد، باید فکری برای مکان برگزاری نمایشگاه شود تا هر سال شاهد ایجاد مشکلات تکراری نباشیم به ویژه اینکه «شهر آفتاب» مکان تازه‌ای است و طبیعی است مشکلات مختلفی برای میزبانی نمایشگاه داشته باشد.
سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روز سه‌شنبه ١٢ اردیبهشت ماه با حضور حسن روحانی، رییس‌جمهوری آغاز به کار می‌کند و از روز چهارشنبه ١٣ اردیبهشت نیز میزبان عموم بازدیدکنندگان است.

روزنامه اعتماد

نظر شما