شناسهٔ خبر: 49470 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بین‌المللی سازی آموزش عالی مشکلات دیپلماسی را به حداقل می رساند

استاد دانشگاه تورنتو با اشاره به نقش بین‌المللی سازی در همکاری کشورها گفت: بین‌المللی سازی آموزش عالی این قدرت را دارد تا مشکلات سیاسی و دیپلماسی کشورها را به حداقل برساند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی با سخنرانی پروفسور Jane Knight Nancy و تقدیر از سخنرانان ایرانی و بین‌المللی به کار خود پایان داد.

در این مراسم روز یکشنبه ۱۰ اردیبهشت برگزار شد، پروفسور Jane Knight Nancy استاد برجسته کانادایی، با اشاره به اینکه حضور در این گردهمایی فرصتی برای اشتراک‌گذاری ایده‌ها بیان نقاط قوت، مشکلات و چالش‌های حوزه بین‌المللی سازی را به وجود آورد، اظهار داشت: همه ما در طول دو روز برگزاری این سمینار خود را مجبور کردیم در مورد بین‌المللی سازی تفکر کرده و در مسیر ارتقاء آن گام برداریم.

استاد دانشگاه تورنتو به تشریح اهمیت موضوع بین‌المللی سازی و تأثیرات آن در سیستم آموزش عالی پرداخت و گفت: در گام نخست این مقوله توانسته با صادرات آموزش، یادگیری را در سطوح مختلف گسترش دهد.

وی ادامه داد: منظور از آموزش در این بحث تنها دانشجویان بین‌المللی و یا محصلین خارج از مرزها نیست بلکه تمرکز اصلی بر دانشجویان داخلی و تأثیراتی است که بین‌المللی سازی بر نحوه یادگیری آن‌ها می‌گذارد.

پروفسور «نایت» افزود: بین‌المللی سازی همچنین فرصتی برای این گروه از دانشجویان جهت آشنایی با کشورهای مختلف، چگونگی تولید و انتقال دانش، همکاری در پروژه‌های تحقیقاتی در سطح بین‌المللی فراهم می‌کند.

استاد دانشگاه تورنتو با تأکید بر تأثیرات بین‌المللی سازی بر روی جامعه، بیان داشت: به اعتقاد من بین‌المللی سازی فرصتی است که پنجره‌ها را به روی فرهنگ‌های مختلف باز کرده و فرصت آشنایی بیشتر با آن‌ها را ایجاد می کند.

وی نقش بین‌المللی سازی در سیاست و همکاری میان کشورها را نیز حائز اهمیت دانست و افزود: بین‌المللی سازی آموزش عالی این قدرت را دارد تا مشکلات سیاسی و دیپلماسی کشورها را به حداقل برساند.

پروفسور «نایت» خاطرنشان کرد: بین‌المللی سازی همچنین در شناخته شدن مراکز علمی و دانشگاهی و کسب جایگاه مناسب در نظام‌های رتبه‌بندی بین‌المللی سازی نیز نقش‌آفرین است.

استاد دانشگاه تورنتو پیشنهاد تشکیل شبکه بین‌المللی سازی آموزش عالی در ایران را مطرح کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران با برگزاری این سمینار فصل تازه‌ای از حرکت در مسیر بین‌المللی سازی را آغاز کرده که امیدوارم استمرار داشته باشد.

وی از دانشگاه علوم پزشکی تهران به واسطه تلاش‌های بی‌شائبه در برگزاری هرچه بهتر این برنامه تشکر و قدردانی کرد.
در آیین اختتامیه، با حضور مسئولین وزارت بهداشت، وزارت امورخارجه و دانشگاه علوم پزشکی تهران با اهداء گواهی و هدایایی به رسم یادبود، از سخنرانان داخلی و بین‌المللی تقدیر به عمل آمد.

همچنین به دنبال اعلام آمادگی دانشگاه صنعتی شریف برای برگزاری دومین سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی در سال آینده، پرچم سمینار به دکتر موقر، معاون بین‌الملل این دانشگاه تحویل داده شد.

در حاشیه این مراسم، دکتر علی عرب خردمند، معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با گذشت بیش از پنج سال از شروع فعالیت معاونت بین‌الملل دانشگاه، تجربیاتی از مطالعات میدانی گسترده در خصوص چگونگی بین‌المللی سازی آموزش عالی در پرتو جذب دانشجوی بین‌الملل و تبادل اساتید و پژوهشگران بین‌المللی میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و دیگر دانشگاه‌ها در اقصی نقاط دنیا حاصل شده است.

وی تاکید کرد: نوآوری‌هایی چون تشکیل کمیته تطبیق و متناسب‌سازی برنامه‌های آموزشی دانشجویان بین‌المللی، ایجاد کالج بین‌الملل و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و دبیرخانه اعتباربخشی بین‌المللی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در دانشگاه، راه‌اندازی و فعال‌سازی پرتال EducationIRAN جهت معرفی دانشگاه‌های زیرمجموعه وزارتخانه های بهداشت و علوم به عرصه بین المللی و ایجاد سیستم رتبه‌بندی بین‌المللی تحت عنوان TUMS Ranking در دانشگاه علوم پزشکی تهران فرصت تعامل با صاحب‌نظران از اقصی نقاط دنیا فراهم شد.

معاون بین‌الملل دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار امیدواری کرد: این حرکت توسط دانشگاه‌های مختلفی از علوم پزشکی و وزارت علوم تداوم داشته باشد تا فرصت برخورداری از تجربیات دیگر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بین‌المللی و تبادل تجربیات فراهم شود.

عرب خردمند همچنین به تشریح دستاوردهای سمینار بین‌المللی سازی آموزش عالی پرداخت و گفت: تعامل با حدود ۴۰ صاحب‌نظر خارجی در حوزه بین‌المللی سازی آموزش عالی، اجرای سخنرانی‌های تخصصی توسط ۲۰ سخنران داخلی و خارجی، برگزاری پنج جلسه بحث و بررسی علاوه بر سخنرانی‌های انجام‌شده، برپایی چهار جلسه پرسش، پاسخ و تبادل‌نظر راجع به تجربیات کسب‌شده و بررسی حیطه‌های مختلف بین‌المللی سازی آموزش عالی در مباحث و عناوین سخنرانی‌ها با برگزاری این گردهمایی دو روزه محقق شد.

نظر شما