شناسهٔ خبر: 49485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پخش سریال «عاشقانه» متوقف شد

اختلافات پیش‌آمده میان تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مجموعه «عاشقانه» و عدم ارائه محتوا به بسترهای قانونی اینترنتی پخش فیلم و سریال همچون آیو، فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و آی‌سیما، شرایطی را فراهم آورده که پخش قسمت‌های جدید مجموعه «عاشقانه» از طریق این سامانه‌ها را موقتا با مشکل مواجه کرده است و مشترکان این سامانه‌ها نتوانستند ششم اردیبهشت قسمت ششم این سریال را به طور قانونی دانلود کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق: ‌اختلافات پیش‌آمده میان تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران مجموعه «عاشقانه» و عدم ارائه محتوا به بسترهای قانونی اینترنتی پخش فیلم و سریال همچون آیو، فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و آی‌سیما، شرایطی را فراهم آورده که پخش قسمت‌های جدید مجموعه «عاشقانه» از طریق این سامانه‌ها را موقتا با مشکل مواجه کرده است و مشترکان این سامانه‌ها نتوانستند ششم اردیبهشت قسمت ششم این سریال را به طور قانونی دانلود کنند.
محمد صراف، رئیس انجمن صنفی VOD و IPTV در گفت‌وگو با خبرنگار فیلم‌نت نیوز درباره روند عقد قرارداد قانونی انتشار نسخه VOD سریال عاشقانه توضیح داد: ‌«دو سال است که سامانه‌های قانونی پخش VOD از وزارت ارشاد و از سازمان صداوسیما مجوز گرفته‌اند و مشغول به کار هستند. همه محتوا روی این سامانه‌های قانونی است و طبق قراردادی منتشر شده است. قرارداد پخش نسخه VOD سریال «عاشقانه» هم در همین مسیر شکل گرفت. آن هم در شرایطی که سایت‌های غیرقانونی هر ‌روز هزاران فیلم را بدون مجوز در معرض دانلود غیرقانونی قرار می‌دهند».
محمد صراف درباره جزئیات قرارداد پخش نسخه VOD گفت: «ما در شرایطی که توضیح دادم با تهیه‌کننده سریال عاشقانه قراردادی منعقد کردیم. طبق این قرارداد آقای گلستانه (تهیه‌کننده سابق) طبق قراردادی که با آقای نادری به‌عنوان سرمایه‌گذار داشت، ‌می‌توانست نسخه وی‌اودی سریال را به سامانه‌های قانونی بفروشد. براساس همین قرارداد هم قراردادهایی با پنج شرکت دارای مجوز منعقد شد و تمامی مبالغ نیز پرداخت و تسویه شد».
اما مشکلات به‌وجودآمده در مراحل تولید پروژه عاشقانه به سامانه‌های VOD کشیده شد: «نزدیک به شروع توزیع سریال اختلافاتی میان آقای گلستانه، آقای نادری و آقای نجفی پیش آمد؛ چون پروژه پول کم آورده بود و هر کدام از آقایان مجبور شدند در پروژه سرمایه‌گذاری کنند تا به نتیجه برسد. بعد از این سرمایه‌گذاری اختلافات میان آقای گلستانه، آقای نادری و آقای نجفی گسترده شد و این اختلافات در نهایت منجر به خلع آقای گلستانه شد و تهیه‌کننده جدید جناب آقای کبیری منصوب شد. براساس قراردادهایی که آقای گلستانه با پنج شرکت مذکور منعقد کرده بود سه قسمت اول سریال را به ما تحویل دادند و ما منتشر کردیم. اما کمی بعد جلوی انتشار نسخه وی‌اودی را گرفتند. ما سعی کردیم این اختلاف را حل کنیم. طرف‌های این دعوا را پیش آقای ابطحی، مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری بردیم تا اختلافات به نتیجه برسد. این افراد نزد آقای ابطحی تعهد کردند که این قراردادها دوباره با شرایط قبل با سرمایه‌گذاران منعقد شود. متأسفانه این اتفاق نیفتاد و در ادامه مذاکرات، آقای نادری به‌عنوان سرمایه‌گذار ارقام قرارداد را برای واگذاری نسخه VOD بالا بردند و الان ارقام به سطحی رسیده که دیگر برای سامانه‌های انتشار قانونی VOD به‌صرفه نیست». محمد صراف در ادامه از دستور قضائی توقیف انتشار نسخه VOD سریال «عاشقانه» در سامانه‌های قانونی خبر داد و گفت: «درحال‌حاضر آقای گلستانه از تهیه‌کنندگی سریال خلع شده و ماجرا به نقطه‌ای رسیده که دوستان به دادسرا رفته‌اند و دادسرا دستور توقیف نسخه VOD در سایت‌های قانونی را به سازمان سینمایی داده‌اند. ما این دستور بازپرس محترم جناب آقای قاسم‌زاده را با احترام پذیرفتیم و چهارشنبه ششم اردیبهشت محتوای قسمت جدید سریال عاشقانه روی سامانه‌های قانونی VOD بارگذاری نشده است. اما انتظار داشتیم دادستانی محترم از ما هم به‌عنوان طرفی که در این حوزه ۲۰ برابر تولید سریال عاشقانه سرمایه گذاشتیم و به طور قانونی فعال هستیم، دعوت کند تا شرایط‌مان را توضیح دهیم. ما در شرایطی داریم کار می‌کنیم که سایت‌های غیرقانونی تمام محتوای کشور را بدون پرداخت یک ریال در معرض دانلود غیرقانونی قرار می‌دهند. ما انتظار داشتیم آقای دکتر ابطحی به‌عنوان متولی VOD و دبیر کمیته صیانت از آثار نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت جدی خود را از این صنعت نوپا و قانونی مبذول می‌کردند و دستور توقیف نسخه‌های DVD را می‌دادند؛ چراکه زمانی که نسخه‌های DVD به بازار می‌آید، کمتر از یک ساعت در تمامی سایت‌های غیرقانونی بارگذاری می‌شوند و کاربران می‌توانند آن را دانلود کنند؛ یعنی امروز که ما نتوانستیم قسمت جدید سریال عاشقانه را بارگذاری کنیم خسارت بسیار زیادی متحمل شدیم در صورتی که سایت‌های غیرقانونی فعال هستند».

نظر شما