شناسهٔ خبر: 49490 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پول دانشگاه آزاد باید با وسواس خرج شود

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید از پولی که در دانشگاه آزاد است مراقبت و آن را با وسواس خرج کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور علی اکبر ولایتی در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد. در این مراسم دبیران هیات های امنای استانی، معاونین دانشگاه و اساتید دانشگاه های کشور حضور دارند.

علیمحمد نوریان در سوم اردیبهشت ماه با تصویب هیات موسس دانشگاه به عنوان سرپرست این دانشگاه منصوب شد. پیش از این حمید میرزاده ریاست این دانشگاه را برعهده داشت.

دکتر علی اکبر ولایتی در این مراسم گفت: پولی که در دانشگاه آزاد است باید مراقبت شود و با وسواس خرج شود.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید دارند که این دانشگاه علاوه بر توسعه کمی ، توسعه کیفی نیز بیابد.

رئیس هیأت امنای دانشگاه گفت: دانشگاه پایگاه هیچ مجموعه انتخاباتی نیست اما جامعه دانشگاهی در فعالیت های سیاسی باید مشارکت کند.

وی اظهار داشت: گله هایی از برخی نابسامانی های فرهنگی در این دانشگاه وجود دارد که باید اصلاح شود. این، دانشگاه آزاد اسلامی است و این اسم باید با مسما باشد.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه نباید پایگاه هیچ مجموعه انتخاباتی باشد، گفت: دانشجویان و مدیران این دانشگاه باید مانند تمامی افراد کشور در سرنوشت سیاسی خود حضور داشته و شرکت کنند.

ولایتی تاکید کرد: دانشگاه محل عمل و فناوری و به هیچ عنوان نباید پایگاه هیچ کاندیدایی باشد و مصلحت نیست که در این مسائل فعالیت شود.

وی اظهار داشت: نباید فضای دانشگاه آزاد را به دعوای حیدری و نعمتی کشاند زیرا که دانشگاه را دچار مسائل عدیده ای می کند.

رئیس هیات موسس د انشگاه آزاد خاطرنشان کرد: هرکسی به هر فردی که می خواهد می تواند رای دهد اما دانشگاه آزاد ستاد انتخاباتی هیچ فردی نیست. اگر این چنین شود موجب ضعف این دانشگاه خواهد شد.

ولایتی اظهار کرد: دانشجو به عنوان قشر فرهیخته بیشترین فعالیت های سیاسی را دارد و می تواند در این زمینه فعالیت کند.

تغییرات در دانشگاه آزاد پایدار است

 وی تاکید کرد: تغییرات مدیریتی این دانشگاه پایدار است.

ولایتی خاطرنشان کرد برخی تصور می کنند تحولات این دانشگاه موقتی است اما تمام تغییرات بنیادی است و هرکسی که سمت دارد از نوریان و مابقی افراد باید با قوت به کار خود ادامه دهند و طوری عمل کنند که پایه های محکمی را برای آیندگان بردارند.

ارزیابی مراکز خارج از کشور دانشگاه آزاد

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه این دانشگاه ۱۲ مرکز و دفتر خارجی دارد گفت: باید ارزیابی از روند فعالیت این مراکز انجام شود تا مشخص شود برای این مراکز چه هزینه هایی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: اگر قرار است مراکز خارج از کشور این دانشگاه دانشجوی خارجی کسب کند باید مشخص شود یا اینکه تعیین شود چه میزان ارز در این مراکز هزینه می شود.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه کشور عراق آمادگی دارد تا دانشگاه آزاد در آن کشور شعبه ای ایجاد کند تاکید کرد: باید این درخواست ها مطالعه و بررسی شود به طور مثال  ایران با جمهوری آذربایجان مشترکات فرهنگی زیادی دارد اما هنوز برای این کشور برنامه ریزی صورت نگرفته است.

ولایتی خاطرنشان کرد: به طور مثال اکنون مشخص نیست که مرکز آکسفورد دانشگاه آزاد چه می کند و یا اینکه مرکز دبی این دانشگاه چه فعالیتی انجام می دهد.

وی عنوان کرد: نیازمند ارزیابی دفاتر خارج از کشور این دانشگاه هستیم تا مشخص شود هزینه ای که در این مراکز صرف می شود چه میزان است.

توسعه کیفی اولویت دانشگاه آزاد است

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه توسعه کیفی اولویت این دانشگاه است گفت: مقام معظم رهبری توقع دارند که این دانشگاه همانطور که توسعه کمی پیدا کرده به توسعه کیفی نیز ارتقا یابد.

ولایتی افزود: از دکتر نوریان تشکر می کنم که در این شرایط سخت و حساس سرپرستی این دانشگاه را پذیرفته اند همچنین از دکتر میرزاده و دکتر جاسبی و در راس همه آنها تلاش های آیت الله هاشمی رفسنجانی برای این دانشگاه تشکر می کنم.

وی خاطرنشان کرد باید بررسی شود که آیا همه رشته های این دانشگاه لازم است و یا اینکه لازم است در نوع رشته ها تجدید نظر صورت گیرد.

ولایتی کمبود نیروهای تکنسین را از مشکلات کشور عنوان کرد و گفت: نیروهای دانشگاه باید به نحوی تربیت شوند تا نیازهای جامعه و صنعت را برطرف کنند بنابراین تربیت نیروی تکنسین امری مهم است.

جذب نخبگان در دانشگاه آزاد

وی با اشاره به لزوم جذب نخبگان در دانشگاه آزاد گفت: ما باید در کشور نخبه یابی کنیم و اگر نخبه ای توانایی پرداخت هزینه های تحصیل در دانشگاه آزاد را نداشت به وی تخفیف دهیم یا آن فرد را بورسیه کنیم.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: عده ای که شایستگی لازم را دارند باید در این دانشگاه بورسیه شوند تا در آینده در کادر آموزشی و جزو اساتید دانشگاه قرار گیرند.

وی ادامه داد: به پیشنهاد من بودجه پژوهشی این دانشگاه از ۶۰۰ میلیارد تومان به هزار میلیاردتومان افزایش یافت که از این طریق می توانیم نخبگان را در دانشگاه بورسیه کنیم.

ولایتی عنوان کرد: چرا باید منتظر باشیم که سفارتخانه ها که برخی از آنها بدنام هستند نخبگان ما را شناسایی کنند و با نامه نگاری نخبگان ما را جذب کنند که این امر موجب فرار مغزها می شود. اگر ما در دانشگاه آزاد نخبگان را بورسیه کنیم می توانیم از فرار مغزها جلوگیری کنید.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: برای اینکه دانشگاه آزاد به توسعه دستیابی کیفی لازم است آزمایشگاه های دانشگاه آزاد تقویت شود.

صرفه جویی هزینه های زائد در دانشگاه آزاد

ولایتی با بیان اینکه باید هزینه های زائد در دانشگاه آزاد صرفه جویی شود گفت: دکتر نوریان از اوایل فعالیت خود در این دانشگاه برخی از هزینه ها را متوقف کرده اند.

وی اظهار داشت: برخی توسعه ها در این دانشگاه ها بی جهت بوده است گاهی آدم  می بیند زمینی با قیمت گران خریده می شود و معلوم نیست که چه کاری می خواهند با آن زمین انجام دهند.

رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد گفت: باید هزینه ها برای فعالیت های دارای اولویت مورد استفاده قرار گیرد.

توسعه علوم پزشکی در دانشگاه آزاد

ولایتی با بیان اینکه علوم پزشکی در این دانشگاه باید توسعه یابد گفت: یکی از بخش هایی که نیاز به پیشرفت در این دانشگاه دارد علوم پزشکی است زیرا این حوزه نسبت به سایر حوزه ها پیشرفت کمتری داشته است.

وی عنوان کرد: بیمارستان فرهیختگان باید به زودی به بهره برداری برسد تا بتوانیم در مصارف آموزشی، پژوهشی استفاده کنیم.

گله های فرهنگی از دانشگاه آزاد

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد با بیان اینکه گله هایی از نابسامانی های فرهنگی در دانشگاه آزاد وجود دارد گفت: این موارد باید اصلاح شود. نام  این دانشگاه بسیار با مسما است و دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی افزود: اگر در این دانشگاه در جهت ترویج اسلام آثار برجسته ای دیده نمی شود حداقل نباید خلاف این موضوع مشاهده شود.

ولایتی اظهار داشت: از تمامی واحدها و روسای این دانشگاه درخواست داریم تا فضای اسلامی را ایجاد کنند. دانشگاه آزاد باید در کنار نظام باشد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد تاکید کرد: این دانشگاه مزیت های بسیاری نسبت به دیگر دانشگاه های کشور دارد چراکه دانشگاه دولتی دارای قوانین، آیین نامه های متعددی هستند که این دانشگاه بسیاری از این قوانین و آیین نامه ها را ندارد.

نظر شما