شناسهٔ خبر: 49492 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آماده ایم کلید نمایشگاه کتاب را در سال آینده به صنوف تحویل دهیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آمادگی این وزارتخانه را برای تحویل کلید نمایشگاه به صنوف در سال آینده اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز سه شنبه ۱۲ اردیبهشت در آئین افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب که در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد این نمایشگاه را از مهمترین فعالیت های فرهنگی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و آن را محصول انقلاب خواند و گفت: در اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری، کتاب نقش مهمی در تحول و توسعه فرهنگ انسانی دارد و حفظ و توسعه کتاب وظیفه همه علاقه مندان به نظام است.

وی با تقدیر از بانیان نمایشگاه کتاب گفت: در روزهایی که کشور در سخت ترین روزهای خود به سر می برد، آنها اولویت فرهنگ را از یاد نبردند و در پائیز ۶۶ یعنی دشوارترین سالهای جنگ، اولین دوره نمایشگاه با حضور ناشرانی از ۳۲ کشور جهان در تهران برگزار شد.

صالحی امیری برگزاری نمایشگاه کتاب و استمرار آن را در طول سالهای گذشته بهترین گواه بر اهمیت مقوله کتاب در نظام اسلامی ذکر کرد و اظهار داشت: ۳۰ سالگی بهترین سن برای رشد و تعالی است و خوشحالیم که امروز اعلام کنیم امور اجرایی نمایشگاه تهران به تشکل های صنفی واگذار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: ما آماده ایم کلید نمایشگاه کتاب را در سال آینده به صنوف تحویل دهیم و به عنوان دولت، وظیفه سیاست گذاری و حمایت را بر عهده داشته باشیم.

صالحی امیری در ادامه با اشاره به آمارهایی در تأیید تحول و توسعه حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور گفت: در سال ۱۳۹۱، تعداد ۶۱هزار و ۱۵۱عنوان کتاب، در سال ۹۲ تعداد ۶۶ هزار ۵۱۴ عنوان کتاب، در سال ۹۳ تعداد ۷۳ هزار و ۸۱۲ عنوان کتاب، در سال ۹۴، ۸۱ هزار و ۳۲۷ عنوان کتاب و در سال ۹۵، ۸۸ هزار و ۵۰۴ عنوان کتاب در ایران منتشر شده است.

وی تقویت حضور صنعت نشر در مبادلات تجاری را از اهداف این دوره از نمایشگاه کتاب برشمرد و اظهار کرد: متأسفانه در سالهای گذشته به دلیل تحریم و مشکلاتی از این دست، تعداد کمتری از ناشران خارجی در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می کردند ولی امسال نقش دیپلماسی فرهنگی در نمایشگاه تقویت شده است به گونه ای که تعدادی از کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی متقاضی حضور در نمایشگاه کتاب به عنوان مهمان ویژه هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شرکت ایتالیا به عنوان مهمان ویژه در سی امین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نیز استانبول به عنوان شهر مهمان ویژه در این دوره، از تقویت وجه بین‌المللی این رویداد فرهنگی در سال جاری سخن گفت و یادآور شد: ما می توانیم دیپلماسی فرهنگی را در مبادلات با کشورهای دیگر گسترش دهیم و آنچه بیش از همه این ها برای ما اهمیت دارد این است که کتابخوانی در تاریخ ایران یک تبار طولانی دارد.

نظر شما