شناسهٔ خبر: 49499 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقدی بر آثار هوشنگ گلشیری در نمایشگاه کتاب

مجتبی هوشیار محبوب با دو اثر داستانی و اثر انتقادی درباره آثار هوشنگ گلشیری در نمایشگاه سی‌ام کتاب تهران حضور پیدا می‌کند.

​مجتبی هوشیارمحبوب

​مجتبی هوشیارمحبوب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجتبی هوشیار محبوب با سه کتاب «آقای مازنی و دلتنگی‌های پدرش»، «آن‌ها با شاعری که خیلی دوستش داشتند، بد تا کردند» و «از رمان؛ جستارهایی پیرامون آثار هوشنگ گلشیری» را توسط نشر چشمه و نشر روزگار در نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد کرد.

چاپ دوم رمان «آقای مازنی و دلتنگی‌های پدرش» در سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. این اثر رمان اول مجتبی هوشیار محبوب است.

«آقای مازنی و دلتنگی‌های پدرش» نام نخستین رمان اوست که در سال ۱۳۹۰ در انتشارات روزگار منتشر شد. این کتاب در سال ۱۳۹۱ از سوی جایزه ادبی واو به عنوان رمان تحسین شده و یکی از سه اثر برگزیده انتخاب شد. چاپ دوم این کتاب اکنون در نشر روزگار منتشر شده است.

دومین رمان او به اسم «آن‌ها با شاعری که خیلی دوستش داشتند، بد تا کردند» سال ۹۵ در نشر چشمه منتشر شده است. در توضیح این کتاب می‌توان گفت، کتاب تازه‌ این نویسنده یعنی «آن‌ها با شاعری که خیلی دوستش داشتند بد تا کردند» ادامه‌ای است بر روند فکری و روایی این داستان‌نویس متفاوت. رمان متشکل از فصل‌ها و «تکه‌«های بسیار کوتاه است از روزگار و ماجراهای چند پسر جوان که یکی‌شان محور روایت است. او که با زمانه‌ خود دچار ناهماهنگی و اصطکاک است درگیر اتفاق‌هایی می‌شود که در ارتباط با دیگران برایش رقم می‌خورد. تلخی زیستن به شکل‌های گوناگون در این ماجراها دخیل هستند و اجازه نمی‌دهند روایت خطی و پیوسته شود. برای همین ما در رمان با خُرده‌روایت‌ها، خُرده‌شخصیت‌ها و حتی آدم‌های خُرده‌پایی مواجه می‌شویم که تأثیرهای کوچک اما مهمی در متن می‌گذارند. رمان هوشیارمحبوب را می‌توان یک رمان تجربی «اقلیت» دانست که جور دیگری به جهان درون و اطرافش می‌نگرد. تجربه‌ زوال و وجودهایی که در حالِ تکثیر شدن در مکان هستند. برای همین است که می‌توان این اثر را یک رمان خاص دانست.

کتاب سوم او با عنوان «از رمان؛ جستارهایی پیرامون آثار هوشنگ گلشیری» نیز در نشر روزگار منتشر شده است. این کتاب پژوهشی انتقادی بر آثار بلند هوشنگ گلشیری است.

مجتبی هوشیار محبوب، متولد سال ۱۳۶۶، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، داستان‌نویس و روزنامه نگار است.

نظر شما