شناسهٔ خبر: 49506 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فساد چگونه تکثیر می‌شود؟

کتاب «مسئله فساد» نوشته سیدحسین العطاس ترجمه وحیده صادقی منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «مساله فساد» به روایت ِ فساد در نهادهای عمومی و دولتی در کشورهای مختلف خاورمیانه پرداخته است. این اثر با مقدمه‌ سیدفرید العطاس، در نشر  پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  به قیمت دوازده هزار و هشتصد تومان منتشر شده است.

بر این  اثر به قلم هارولد لاسول  دیباچه‌ای نوشته شده است،    در فصل‌های مختلف به بررسی مقوله‌ی «فساد» پرداخته شده است. « جامعه‌شناسی فساد»، «فساد در آسیا: بهای انسانی»، «مبارزه علیه فساد»،  فصل‌های این کتاب هست. در فصل «فساد در آسیا: بهای انسانی» به وضعیت فساد در کشورهای هند، مالزی، پاکستان، اندونزی  پرداخته است.

در مقدمه مترجم بر این اثر آمده است: « کتاب «مسئله فساد»، نخستین ترجمه The Problem Corruption، اثر گرانسنگ سیدحسین العطاس است که اولین بار، تحت عنوان The Sociology of Corruption در دهه ۱۹۶۰ میلادی در چارچوبی دیگر چاپ گردید. پس از آن، ویراست بعدی در سال ۱۹۸۶ و در نهایت، آخرین ویرایش آن با مقدمة سیدفرید العطاس در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسید. این کتاب در خرداد ۱۳۹۴، به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با حضور سیدفرید العطاس، نقد و بررسی شد. آنچه مرا به ترجمه این اثر واداشت، نگاه خاص نگارنده به مسئلة فساد از یک سو، و از سویی دیگر کاربرد این کتاب با وجود گذشت چندین سال از نگارش آن است. البته این مساله خود نشانگر حضور و شیوع متداوم فساد در جوامع انسانی تا به امروز است که خود جای بسی تأسف و تأمل دارد. آنگاه که از فساد سخن به میان می‌آید، در نگاه اول، دستگاه‌های دولتی و حکومتی مرکز توجه قرار می‌گیرند، در نگاه اول، دستگاه‌های دولتی و حکومتی مرکز توجه قرار می‌گیرند، در حالی که فساد و علل رواج آن تنها به سازمان‌ها و نهادهای دولتی محدود نمی‌شود؛ بلکه باید ریشه‌های آن را در شخصیت افراد جست‌وجو نمود. بدون شک، تمام افراد جامعه از فساد رنج می‌برند.

حتی آنان که خود به فسادِ بیشتر دامن می‌زنند. شیوع فساد در جوامع، بر زندگی اجتماعی و فردی نسل‌های حاضر و حتی نسل‌های بعدی به صورت مستقیم و غیرمستقیم تأثیرگذار است. سیدحسین العطاس، در اثر خویش بدین مهم می‌پردازد که فساد، تنها معضلی اقتصادی و سیاسی نیست؛ بلکه باید آن را نقصانی در شخصیت انسانی دانست که ریشه در ضعف اخلاقی و عوامل کلیدی دیگر دارد. وی پس از تعریف ماهیت فساد و بررسی علل آن، به عملکرد فساد و پیامدهایش با ذکر نمونه‌های بسیاری در کشورهایی نظیر مالزی، چین، هند، پاکستان و ... می‌پردازد.

نظر شما