شناسهٔ خبر: 49508 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اثری در تبیین آراء نوربرت الیاس چاپ شد

کتاب «نوربرت الیاس و تحلیل تمدنی» نوشته مهدی فرجی در نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

اثری در تبیین آراء نوبرت الیاس چاپ شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب « نوربرت الیاس و تحلیل تمدنی»، نوشته مهدی فرجی در نشر پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات  منتشر شد.  این کتاب به قیمت سیزده هزارتومان عرضه شده است.
 
«از تمدن دوران‌ساز تا تمدن دکان‌دار»، « نوربرت الیاس و علوم اجتماعی»،‌« جامعه افراد و درباری که جامعه بود»،‌« هبوط تمدن به ملال آداب‌دانی»،‌« نازیسم و متمدن‌شدن معکوس» فصل‌های این کتاب هست.
 
 در پیش‌گفتار  این اثر آمده است: «این کتاب برگرفته از بخش‌ نظری رساله دکترام با عنوان فرایند گسترش تمدن فرنگی است که در سال 1389 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران دفاع شده است. با توجه به این که در آن زمان کتابی از نوربرت الیاس یا کتابی درخصوص او به زبان فارسی ترجمه نشده بود به‌ناچار تصمیم گرفتم فصلی را به تفصیل به معرفی آرای نوربرت الیاس اختصاص دهم، به‌ویژه آن آثاری که در ارتباط با کتاب فرایند متمدن‌شدن قرار دارد. به کتاب‌های جامعه افراد، جامعه درباری و آلمان‌ها در کنار کتاب فرایند متمدن‌شدن پرداخته شده است تا تصویر بزرگ‌تری از نظریه متمدن‌شدن الیاس ارائه شود. به علاوه، با توجه به این که مفهوم تمدن دارای ابهام معنایی بسیاری است و دیدگاه‌های مختلفی درخصوص آن شکل گرفته و با توجه به این که الیاس به‌شیوه‌ای نامتعارف به تحلیل تمدن می‌پردازد، تلاش کرده‌ام تا نظریه متمدن‌شدن او را در کنار تحلیل‌های تمدنی قرار دهم تا با مقایسه دیدگاه‌های مختلف هم دلالت متفاوت درباره تمدن را تا حدودی توضیح دهم هم موقعیت‌یابی‌ای از جایگاه الیاس در میان تحلیل‌های تمدنی ارائه کنم.
 
نویسنده درباره شکل‌گیری این کتاب نوشته است: « ایده اولیه این اثر، هنگامی شکل گرفت که در کلاس جامعه‌شناسی فرهنگ یوسف اباذری بودم. هنگامی که اباذری، دیدگاه الیاس درباره خودی و غیرخودی را شرح داد و با تحلیل موقعیت روشنفکران دینی در ایران پرداخت، درخصوص دستگاه نظری الیاس و قابلیت‌های تحلیلی آن شوقی در من ایجاد شد که این اثر، پاسخی است به آن اشتیاق. ساعت‌ها بحث و گفت‌وگو با سارا شریعتی، محمدرضا جوادی یگانه و ابراهیم توفیق هم انگیزه مرا برای ادامه کار دوچندان می‌کرد و هم نکات تحلیلی‌شان گره‌های کار را می‌گشود. »

نظر شما