شناسهٔ خبر: 49514 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز فاز اول ساخت باغ- مزار محمدرضا لطفی در گرگان

همزمان با سومین سالروز درگذشت محمدرضا لطفی اعلام شد که فاز اول ساخت باغ- مزار این هنرمند در گرگان آغاز شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه اعتماد؛ همزمان با سومین سالروز درگذشت محمدرضا لطفی اعلام شد که فاز اول ساخت باغ- مزار این هنرمند در گرگان آغاز شده است. دوازدهم اردیبهشت سه سال پیش بود که موسیقی ایران، محمدرضا لطفی، یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌هایش را در طول این چند دهه از دست داد، نوازنده تاری که بنا بر وصیت خودش در گرگان به خاک سپرده شد. اما در طول این سه سال اخباری هم از بی‌توجهی به مزار او در این شهر منتشر می‌شد. ماجرا از آنجا شروع شد که پس از درگذشت محمدرضا لطفی، شورای شهر گرگان سه منطقه را برای مزار این نوازنده به خانواده‌اش پیشنهاد کرد تا در نهایت محله «سبزه مشهد» انتخاب شود. این محله از محله‌های مورد علاقه لطفی بود که در ایام محرم به آنجا می‌رفت.

ناصر گرزین، عضو شورای شهر گرگان، در مراسم خاکسپاری لطفی از احداث مجتمعی فرهنگی- هنری در مزار او خبر داده و گفته بود: «او در زمان حیاتش شاگردان زیادی را تربیت کرد و امروز بعد از مرگ ایشان، آرامگاهش مجتمع فرهنگی و هنری خواهد شد و یاد استاد برای همیشه زنده نگه داشته می‌شود. » اول قرار بر این بود که مجتمعی فرهنگی شامل «خانه لطفی»، موزه و سالن اجتماعات ساخته شود. این طرحی بود که مهدی حجت، معمار و رییس ایکوموس ایران، طراحی آن را برعهده گرفت. برای اجرایی شدن این طرح، شهرداری باید زمین‌های اطراف مزار لطفی را می‌خرید، اما بعدتر اعلام شد یکی از این زمین‌ها با وسعت ۵۰۰ مترمربع که براساس طرح، محل احداث ساختمان اصلی بود، وقف شده است. با اعلام غیرقابل انتقال بودن این زمین و سپس آغاز گودبرداری برای ساخت مجتمعی تجاری که به گفته مدیر دفتر احیا و بهسازی بافت تاریخی گرگان، اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان مجری آن است، ساخت مزار لطفی وارد فاز دیگری شد. آبان‌ماه سال ٩٤ جمعی از مردم گلستان با آغاز عملیات گودبرداری در ضلع جنوبی مزار محمدرضا لطفی، با حضور در کمیسیون فرهنگی شورای شهر گرگان نسبت به کوتاهی مسوولان استان گلستان برای ساخت باغ- مزار لطفی و همچنین احداث مجتمع تجاری مجاور مزار او اعتراض کردند. مکتب‌خانه میرزاعبدالله هم همین کار را کرد تا در آن زمان امیدواری‌ها برای بهبود شرایط کمی بیشتر شود. فروردین‌ماه امسال بود که ربکا جلیلی، همسر محمدرضا لطفی در گفت‌وگویی اعلام کرد که از اینکه بالاخره پس از ٢٢ ماه بلاتکلیفی و عدم رسیدگی (از اردیبهشت ٩٣ تا اسفند ٩٤) محوطه مزار لطفی سامان یافته خوشحال شده اما از اینکه محیطی فرهنگی پیرامون باغ مزار ایجاد نخواهد شد، متاسف است. حالا در تازه‌ترین خبرها گفته می‌شود که اجرای فاز نخست باغ- مزار محمدرضا لطفی از اواخر فروردین‌ماه امسال شروع شده و همچنان ادامه دارد. بخش عمده هزینه‌های اجرای این فاز را شهرداری گرگان تامین می‌کند، اما قرار است قسمتی از مزار نیز توسط خانواده لطفی ساخته شود. اینها اطلاعاتی است که برخی از نزدیکان این هنرمند داده‌اند.
طرح جدیدی ارایه شده و قرار است در دو فاز اجرا شود. بر اساس مصوبه شورای شهر گرگان، شهرداری این شهر متولی این طرح است. فاز اول به ساخت باغ- مزار و آرامگاه اختصاص دارد که در حال حاضر سر در آرامگاه و دیوار جلویی آن در حال ساخت است. در مجموع، برای اجرای کامل این نقشه، حدود پنج‌هزار مترمربع زمین نیاز است و برای شروع فاز دوم نیز باید حدود ۸ تا ۱۰ واحد از ساختمان‌های اطراف خریده شود. اینکه چنین اتفاقی خواهد افتاد یا نه را باید منتظر ماند و دید.

نظر شما