شناسهٔ خبر: 49528 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حکمت ایرانی در مواجه با هنر عکاسی

کتاب «حکمت پشت دل و هنر عکاسی»، شانزدهمین مجلد از سری کتاب‌های «اوپژوهی» انتشارات روزنه، به قلم محمد پیرحیاتی(مونس) منتشر شد.

حکمت ایرانی در مواجه با هنر عکاسی

به‌گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «حکمت پشت دل و هنر عکاسی»، اثری است که فرایند سیر تکامل اندیشگی انسان را در سه‌ساحت بینش، دانش و منش با اصطلاح «حکمت پشت دل» و در ارتباط با هنر عکاسی بیان می‌کند.
 
با نگاهی به آثار منتشر شده در حوزه فلسفه‌ هنر در می‌یابیم که «حکمت پشت دل و هنر عکاسی» جزو معدود آثاری است که با تکیه بر آموزه‌های حکمت ایرانی به تحلیل و بررسی هنری مدرن پرداخته است. اصطلاحات «علم دیداری، علم بیداری و علم رفتاری» که ریشه در آرای نظری حکمت ایرانی و فلسفه اسلامی دارد، به‌عنوان محور اصلی مباحث طرح شده کتاب، به سه ساحت سلوک عملی و نظری در اسطوره، عرفان و هنر، تحت عنوان «حکمت پشت‌دل» می‌پردازد.

در این نظام فکری علم دیداری به بینش، علم بیداری دانش و علم رفتاری به منش انسان ارجاع داده می‌شود بر این پایه «هنر عکاسی» قابلیت تطبیقی خود را در «حکمت پشت دل» بیش از همه به ساحت «علم دیداری» حواله می‌دهد که کتاب حاضر نه‌تنها پرده از رخ این تطبیق تازه برمی‌دارد، بلکه مخاطب را با اصول و مبانی «حکمت پشت جلد» آشنا می‌کند.
 
نویسنده در این اثر مدعی است که «حکمت دل»، به‌عنوان نوعی حکمت ایرانی دارای چنان پشتوانه‌ای است که قابل تطبیق با ساحت‌های گوناگون و قابل تعمیم با دیگر رشته‌های متفاوت از جمله عرفان، اسطوره و هنرهای تجسمی است. وی بر همین مبنا و با رویکرد تطبیقی در دو ساحت بیان بصری و بیان زبانی به سراغ هنر عکاسی رفته است تا مواجهه‌ای بدیع با این هنر مدرن داشته باشد. در این میان پیرحیاتی بی‌اعتنا به نظریه‌های مدرن فلسفه هنر نبوده و با عنایت به مباحث مطروحه در هفت فصل کتاب در می‌یابیم که این اثر توانسته است با تکیه بر میراث کهن حکمت ایرانی رویکردی تحلیلی و نشانه‌شناختی در مورد هنر عکاسی داشته باشد.

«حکمت پشت دل و هنر عکاسی»، در شمارگان هزار نسخه با قیمت 10هزار تومان از سوی انتشارات روزنه منتشر و راهی نمایشگاه کتاب تهران شده است.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما