شناسهٔ خبر: 49530 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیامک عاقلی کتاب مستقلی درباره پوپر می‌نویسد

سیامک عاقلی در حال نگارش کتاب مستقلی درباره آراء و افکار کارل پوپر است.

سیامک عاقلی کتاب مستقلی درباره پوپر می‌نویسد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ سیامک عاقلی، مولف و مترجم آثار فلسفی از تالیف اثری مستقل درباره پوپر خبر داد و افزود: پس از آنکه کتاب «عطش باقی» را که به خودزندگی‌نامه نوشت کارل پوپر اختصاص داشت، ترجمه کردم، اکنون در تلاشم که کتاب مستقلی درباره آراء پوپر بنویسم.

وی ادامه داد: همچنین می‌خواهم در مرحله بعدی این کتاب را به نحو مبسوط شرح دهم تا هیچ مطلب گنگی در ذهن مخاطب باقی نماند و بتواند با تمامی آراء پوپر آشنا شود. به هر حال کتاب «عطش باقی» وارد مباحث تخصصی می‌شد که خواننده یا باید آشنایی جداگانه با این مباحث داشت یا اینکه مترجم در پاورقی کمک می‌کرد.

عاقلی گفت: پوپر از جمله اندیشمندانی است که در ایران همواره کتاب‌هایش مورد توجه و بحث بوده است و هنوز هم جای کار روی افکار و آثار او به صورت مستقل وجود دارد.

سِر کارل رایموند پوپر، فیلسوف علم، منطق دان، ریاضی‌دان و اندیشمند اتریشی ـ انگلیسی و استاد مدرسه اقتصاد لندن بود. او یکی از بزرگترین فیلسوفان علم سده بیستم به حساب می‌آید و آثار زیادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی از خود باقی گذاشته‌ است.

پوپر به دلیل کوشش‌هایش در رد روش علمی طرفداران کلاسیک مشاهده، استنباط (اثبات گرایان) از طریق پیشبرد روش ابطال‌پذیری تجربی، مخالفت‌اش با دانش برآمده از قیاس و استدلال کلاسیک (ارسطویی-افلاطونی) و دفاع از خردگرایی انتقادی، بنیادگذاری نخستین فلسفه انتقادی غیر توجیه‌گرانه در تاریخ فلسفه و دفاع نیرومندش از لیبرال دموکراسی و اصول انتقادگرایی اجتماعی که به نظر او امکان ظهور جامعه باز را فراهم کردند، شهرت دارد.

نظر شما