شناسهٔ خبر: 49535 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «فراز و فرود فکر فلسفی» رونمایی می‌شود

آیین رونمایی از کتاب «فراز و فرود فکر فلسفی» با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی ۱۹ اردیبهشت ماه در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

کتاب «فراز و فرود فکر فلسفی» رونمایی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آیین رونمایی از کتاب «فراز و فرود فکر فلسفی» با حضور غلامحسین ابراهیمی دینانی، مؤلف اثر برگزار می‌شود.
 

این آیین روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۵ در سالن حکمت مرکز همایش‌های کتابخانه ملی، واقع در میدان ونک، بزرگراه شهید حقانی برگزار می‌شود.

«فراز و فرود فکر فلسفی» در بهمن ماه سال ۱۳۹۵ در چهارصد و چهل و شش صفحه، توسط انتشارات موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران منتشر شد. کتاب فراز و فرود فکر فلسفی سمت و سوی هستی شناسی (ontology) بیشتری نسبت به اثر قبلی دکتر دینانی دارد.

نگاهی به فهرست کتاب فراز و فرود فکر فلسفی، نشان از جامعیت موضوعات دارد. برخی فصل‌های این کتاب عبارتند از ذات و صفت، جوهر و عرض، وجود ماهیت یا بود نبود، باور و گمان یا یقین و شک، نقش کلیات در عالم آگاهی و ادراک، آن چیست؟ آیا هست؟ چرا هست؟ آن و نقطه، اکنون و اینجا، تفاوت میان کلی و فرد منتشر، ادراک حرکت، مستلزم حرکت در ادراک نیست، در جستجوی آنم که اکنون نیستم، فلسفه متاع بازاری نیست.

بخشی از مقدمه کتاب فراز و فرود فکر فلسفی

شاید کمتر کسی پیدا بشود که در جنبش جهان و تحول آنچه در جهان به ظهور می‌رسد، تردید داشته باشد. صدرالمتألهین شیرازی نیز که از سردمداران قول به حرکت جوهری شناخته می‌شود، برای اثبات این مساله، برهان اقامه کرده و در این باب به تفصیل سخن گفته است. مهمترین مساله در فلسفه صدرالمتألهین ـ که زیربنای مسائل دیگر او نیز شناخته می‌شود ـ همین مساله جرکت در جوهر است. حرکت نیز به دو قسم قطعیه و توسطیه تقسیم شده و درباره هریک از این دو قسم، بحث و بررسی‌های فراوان به عمل آمده است.

نظر شما