شناسهٔ خبر: 49546 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«فلسفه تاریخ و تمدن» علامه جعفری پس از سال‌ها منتشر شد

اثری از علامه جعفری باعنوان «فلسفه تاریخ و تمدن» برای نخستین بار از سوی موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری منتشر شد.

«فلسفه تاریخ و تمدن» علامه جعفری پس از سال‌ها منتشر شد

به‌گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «فلسفه تاریخ و تمدن» اثری است که در دو بخش و چندین فصل تشکیل شده است. در این کتاب علامه جعفری با همان رویکرد فلسفی متکی بر مبانی اسلام، نگاهی مبسوط به چیستی فلسفه در معنای عام و فلسفه تمدن در وجوه مختلف آن داشته است.

بخش اول با طرح مباحثی ذیل عنوان قانونمندی تاریخ، تاریخ و قانون علیت، کیفیت تاریخ، حرکت در تاریخ، ادعای تکامل و نقش پیامبران در تکامل انسان و ... به تشریح گستردگی و ابعاد تاریخ پرداخته و با رویکردی فلسفی نسبت بین تاریخ را با دین و باورهای کهن واکاویده است.
 
تمام مباحث طرح شده در بخش نخست زمینه‌ای برای پرداختن به چیستی فلسفه تمدن و اصول غیرمشروط در شناخت ابعاد گوناگون تمدن فراهم ساخته است. این موضوع در بخش دوم و در فصول مجزا، پرداختی متفاوت در مورد مفاهیمی چون اقتصاد، آزادی و اختیار، ایستایی یک تمدن، قانون علیت را دربرداشته است.
 
فصل پایانی این بخش به تفصیل به «عوامل بروز ابتلاء و اعتلاء و سقوط جوامع و فرهنگ‌ها و تمدن‌ها»، از دیدگاه نهج‌البلاغه پرداخته و پردازشی بدیع نسبت به این سیر داشته است. در همین رابطه علامه می‌نویسد: «به‌نظر می‌رسد، آغاز سقوط ارزش‌های انسانی و وارد کردن انسان‌ها به‌تاریخ طبیعی حیوانی، از هنگامی است که اخلاق را از قاموس زندگی بشری حذف کردند و وجودان را از کار انداختند و گفتند: وجدان، پدیده‌ای است که آن را زندگی خانوادگی و اجتماعی می‌سازد و اصالتی در درون آدمی ندارد!»
 
کتاب «فلسفه تاریخ و تمدن» به قلم علامه محمدتقی جعفری در 340 صفحه، با قیمت 25 هزار تومان از سوی موسسه تدوین و نشر علامه جعفری منتشر و از روز اول نمایشگاه کتاب تهران ارایه شده است.
 
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.

نظر شما