شناسهٔ خبر: 49550 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

داوری اردکانی: دانشگاه نباید اردوگاه باشد/ انتقاد از ساختار آموزش و پژوهش

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: من دوست ندارم دانشگاه اردوگاه باشد، اکنون ۷۵صدم درِ دانشگاه باز است و باید از درِ اضطراری دانشکده ادبیات که در آن درس خوانده‌ام وارد شوم.

داوری اردکانی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر رضا داوری اردکانی صبح امروز در مراسم دومین همایش ملی آموزش عالی تحت عنوان «سرآمدی آموزش» که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار داشت: ما در دانشگاه با مشکلاتی مواجه هستیم که اگر حل نشود، کشور دچار مشکل می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش باید اصلاح شود، آینده کشور به علم و پژوهش بسته است؛ البته معنی این حرف این نیست که ما در علم و پژوهش پیشرفت نکرده‌ایم، ولی به اندازه کافی کار در این خصوص صورت نگرفته است. دانشگاه نه مدرسه است و نه پژوهشگاه، بلکه هم مدرسه است و هم پژوهشگاه و پژوهش و آموزش باید با هم در یک تناسب قرار گیرند که در حال حاضر این‌گونه نیست.

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران افزود: دانشگاهی که پژوهش انجام ندهد، پیشرفت نمی‌کند؛ پژوهش باید متناسب با نیازهای جامعه باشد.

داوری اردکانی تأکید کرد: ساختار آموزش و پژوهش کاربردی نبوده و باید اصلاح شود؛ دانشگاه و مدرسه، جان کشور هستند و این جان نباید افسرده باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی ما به داوطلبان دکتری و کسانی که قصد ارتقا دارند، می‌گوییم باید مقاله‌ای در فلان مجله خارجی چاپ کنی و آن برای وی سند می‌شود، این ملاک مکانیکی بدی است و اینکه دانشجوی دکتری را با چهار سؤال کنکور انتخاب می‌کنید، انتخاب بدی است.

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: من دوست ندارم دانشگاه، اردوگاه باشد، الان ۷۵ صدم در دانشگاه‌ باز است، دانشکده‌ای که من در آن درس خوانده‌ام باید از درِ اضطراری آن وارد شوم؛ این دانشگاه نمی‌تواند شاداب باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که هم آموزش و هم پژوهش صورت گیرد و پژوهش‌هایی که صورت می‌گیرد، بتواند نیاز جامعه را حل کند.

نظر شما