شناسهٔ خبر: 49555 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آثاری درباره «افلاطون»، «هیوم» و «کانت و یاکوبی» در نمایشگاه کتاب

کتاب‌هایی درباره «افلاطون» ، «هیوم» و «کانت و یاکوبی» در ویترین نشر فارسی منتشر شدند.

آثاری درباره  «افلاطون»، «هیوم» و «کانت و یاکوبی»  در نمایشگاه کتاب

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب‌های «افلاطون» اثر ریچارد مروین هر ترجمه ملیحه ایوبی مهریزی، «هیوم» اثر ای. جی- ایرا برگردان ابوالفضل رجبی و «کانت و یاکوبی» از هگل مترجم میثم سفیدخوش از سوی نشر فارسی منتشر شد.

کتاب «افلاطون» اثر ریچارد مروین هر ترجمه ملیحه ایوبی مهریزی که شرحی از فلسفه افلاطون به دست می‌دهد که در عین اختصار و ایجاز به محوری‌ترین نظریه‌های وی در حوزه‌های مختلف اعم از مابعدالطبیعه، شناخت‌شناسی، فلسفه اخلاق، سیاست و تعلیم و تربیت می‌پردازد. مولف آورده که هدفم نشان دادن این بوده که محاوره‌های افلاطون چقدر با پرسش‌هایی که امروزه برای ما گرفتاری ایجاد می‌کنند، مرتبط هستند، از جمله برخی مسائل بسیار عملی در زمینه تعلیم و تربیت و سیاست.»   

هیوم فراتر از فلسفه بریتانیا 
کتاب «هیوم» اثر ای. جی- ایرا برگردان ابوالفضل رجبی است، هیوم از نگاه ایر و بسیاری دیگر، بزرگ‌ترین فیلسوف بریتانیایی است بر این اساس نباید فیلسوف اخیر را صرفا همچون ضمیمه و دنباله لاک و مارکس یا پیشرو مارکس تصور کنیم. هیوم مستقلا و صرف‌نظر از پیوندی که با فیلسوفان مذکور دارد، مسائل و مباحث نویین را مطرح کرده است. رویکرد خاص هیوم نسبت به علیت، مذهب، اخلاقیات و سیاست وی را در جایگاهی فراتر از فلسفه بریتانیا قرار می‌دهد و به فیلسوفی اصیل بدل می‌کند. کتاب حاضر نه تنها از حیث موضوع، بلکه بواسطه نویسنده نامدارش، ای.جی-‌ایر، نیز شایان توجه است؛ ایر که مُبلغ و معرف تحمل‌گرایی منطقی در بریتانیا به شمار می‌آید، دو منبع و ماخذ فکری برجسته دارد، حلقه وین و هیوم. بنابراین اگر بخواهیم اندیشه‌های این فیلسوف بزرگ قرن بیستمی را نیز بهتر و بیشتر بشناسیم، فهم تلقی وی از هیوم بسیار کارگشا خواهد بود.    
 
معنا و اهمیت فلسفه کانت را برای هگل
درس گفتارهای تاریخ فلسفه «کانت و یاکوبی» از هگل مترجم میثم سفیدخوش است. تاریخ فلسفه برای هگل مرور رخدادها و عقاید فلسفی نیست، بلکه خوانش خود فلسفه است. فلسفه همانا زندگی آگاهی در والاترین شکل خردی آن است و زندگی آگاهی چیزی جز تاریخ آگاهی نیست. فلسفه کانت یکی از مهم‌ترین گام‌های همین زندگی است که هگل از دوره جوانی به بعد، چه در شکل پذیرش و چه در شکل نقد و وزنش همواره درگیر آن بوده است. این کتاب برگردانی است از روایت هگل از فلسفه کانت و پیرو آن، یاکوبی در طول ده سال تدریس در دانشگاه برلین خود هگل در سلسله درس‌های تاریخ فلسفه‌اش در حین تدریس فلسفه کانت به بررسی اندیشه یاکوبی هم می‌پرداخت و از همین‌رو باید این دو اندیشه را در کنار یکدیگر از نظر گذراند. خوانش این کتاب معنا و اهمیت فلسفه کانت را برای هگل نشان می‌دهد و شیوه مواجهه با سنت‌های فکری را به ما نیز می‌آموزاند.   

«افلاطون» ، «هیوم»  و «کانت و یاکوبی» سه کتابی که از سوی نشر فارسی در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به در دسترس مخاطبان هستند.

نظر شما