شناسهٔ خبر: 49598 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زور شبکه‌های اجتماعی به کتاب می‌رسد/ بچه‌ها را ماشین بار نیاوریم

اسماعیل امینی معتقد است امروزه زور شبکه‌های اجتماعی به کتاب و ادبیات و شعر و در کل مطالعه می‌رسد.

اسماعیل امینی

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ اسماعیل امینی، مدرس و شاعر طنزپردازدر پاسخ به سوالی درباره فضای مجازی و تاثیر روی عرصه ادبی و شعر گفت: به نظرم زور شبکه‌های اجتماعی به کتاب و ادبیات و شعر و در کل مطالعه می‌رسد؛ نمی‌دانم شاید برخی‌ها موبایل را از کتاب بهتر می‌دانند. بستگی دارد البته فرض را بر برتری کدام بگذاریم.

وی ادامه داد: برای خواندن کتاب، برای مطالعه باید به حجم کتاب‌ها دقت نکنیم و اینکه مثلا چند صفحه دارد. باید روش مطالعه را درست کنیم و عشق به کتاب را آموزش بدهیم حتی در کلاس درس مدرسه و دانشگاه نیز باید همین روش را در پیش بگیریم.

این استاد دانشگاه افزود: سرکلاس درس باید روش خواندن متون ادبی را آموزش داد تا مخاطب خودش برود و بخواند. دلیل ارزشمند بودن کتاب، همین یادگرفتن روش است نه اینکه فقط سرشان را بیندازند روی کتاب. اینکه این متن یا تست را حفظ کنید چه ارزشی دارد حیف دوران جوانی که بنشینی و در کلاس درس، تست‌بازی کنی.

به گفته امینی؛ قرار نیست که بچه‌ها را مثل ماشین بار بیاوریم. نباید کودک را کامپیوتری بزرگ کرد وگرنه از درس هم دل‌زده می‌شود. همین می‌شود که جز کتاب درسی هیچ کتاب دیگری نمی‌خواند.

این شاعر همچنین با اشاره به بهترین کتاب‌هایی که خوانده، گفت: نهج‌البلاغه را برای هدیه دادن پیشنهاد می‌کنم. چه بسا خود ما در دوره نوجوانی گروهی داشتیم که هر روز دورهم نهج‌البلاغه می‌خوانیم، قرآن می‌خواندیم، شعری حفظ کنیم و غیره.

اسماعیل امینی تاکید کرد: اگر نهج البلاغه را می‌خواندیم خیلی بهتر از اینها زندگی می‌کردیم. یادم هست مادر من سواد نداشت و فارسی هم نمی‌توانست حرف بزند اما می‌گفت تا قرآن روی طاقچه را نخواندیم سراغ کتاب دیگری نروید.

نظر شما