شناسهٔ خبر: 49606 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارگاه آموزشی آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی برگزار می شود

کارگاه آموزشی آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی در دانشگاه شیراز روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت برگزار شد. 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد نخستین کارگاه آموزشی «آشنایی با کرسی‌های نظریه‌پردازی و ترویجی» در دانشگاه شیراز برگزار شد.

این کارگاه آموزشی که با سخنرانی دکتر میثم چگین معاون علمی هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره همراه بود با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه شیراز برگزار شد.

بنا به این گزارش در این نشست دکتر میثم چگین ابتدا به پیشینه تشکیل کرسی‌های نظریه‌پردازی اشاره  داشت و بیان کرد: این هیأت، صرفاً یک نهاد حمایتی  و ستادی است که برای رونق و گسترش کمی و کیفی برگزاری کرسی‌ها در حوزه‌های مختلف علمی و مساعدت مؤثر در بسط آزاداندیشی و شکل‌گیری جنبش ملی نقد و نظریه‌پردازی در ایران تأسیس گردید که صرفاً سازوکار حمایتی دارد.

وی ادامه داد: در هیأت حمایت دو کرسی با زیرشاخه‌های مختلف تعریف‌شده است که موفقیت در ارائه هریک از آن‌ها مشمول امتیازات ارتقای رتبه اعضای هیأت علمی می‌شود. این کرسی‌ها عبارت‌اند از کرسی‌های تخصصی که شامل کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره است و کرسی‌های ترویجی که شامل نشست‌های مناظره و کرسی عرضه و نقده ایده علمی  می‌باشند.

معاون علمی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی همچنین در خصوص نحوه ارائه طرح نامه‌های علمی تصریح کرد: هیأت حمایت با دانشگاه‌ها و مراکز علمی مختلف کشور تفاهم‌نامه همکاری امضا کرده که متعاقب آن کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی به ریاست رئیس آن مرکز شکل گرفت، لذا اساتید برای ارائه طرح نامه‌ها می‌توانند به این کمیته مراجعه نمایند یا مستقیماً طرح نامه را به دبیرخانه هیأت حمایت ارسال کنند.
چگین ادامه داد: طرح نامه‌ها با توجه به موضوع به یکی از پنج شورای تخصصی علوم اجتماعی، علوم رفتاری، علوم عقلی، علوم نقلی و هنر معماری و شهرسازی ارجاع داده می‌شود که این شوراها از اساتید تراز اول آن حوزه علمی تشکیل‌شده‌اند.
وی گفت: شوراهای تخصصی نیز طرح نامه‌ها را با ارزیابی اولیه به اساتید ارزیاب جهت اعلام نظر برای برگزاری پیش اجلاسیه ارسال می‌کنند و چنانچه طرح نامه برای پیش اجلاسیه نظر ارزیابان را جلب نکند دبیرخانه شرایط برگزاری کرسی‌های ترویجی برای آن‌ها را آماده می‌کند.

در بخش دیگری از جلسه دکتر چگین به معرفی انواع کرسی‌های ترویجی پرداخت و  گفت: کرسی‌های ترویجی تحت دو قالب «کرسی‌های عرضه و نقد دیدگاه علمی» و «کرسی‌های مناظره علمی» طبقه‌بندی ‌شده‌اند.

وی در توضیح تفاوت این دو کرسی گفت: در کرسی‌های عرضه و نقد دیدگاه علمی یک موضوع توسط صاحب‌نظر ارائه می‌شود و یک یا دو ناقد نیز به بررسی و نقد نظرات می‌پردازند. اما در کرسی‌های مناظره دو صاحب‌نظر از دو طیف مخالف به‌گونه‌ای نقادانه دیدگاه‌ها و نظریات یکدیگر را درباره موضوعی خاصی به چالش می‌کشند.

معاون علمی دبیرخانه هیأت ادامه داد: همان‌طور که گفته شد کرسی‌های ترویجی دارای امتیازات مختلفی است که برای ارائه کرسی‌های علمی-ترویجی ۴ امتیاز و برای ناقدین و مشارکت فعالانه اساتید ۲ امتیاز در آئین‌نامه ارتقای رتبه اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور در نظر گرفته‌شده است.

بنا به این گزارش در پایان جلسه نیز حاضرین به طرح پرسش‌های خود پرداختند.

نظر شما