شناسهٔ خبر: 49638 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​محسن قانع بصیری پژوهشگر فلسفه درگذشت

​محسن قانع بصیری، محقق، نظریه پرداز، متفکر و نویسنده معاصر در سن 68 سالگی درگذشت.

​محسن قانع بصیری پژوهشگر فلسفه درگذشت

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد میلانی، از دوستان بصیری، گفت: صبح روز شنبه 23 اردیبهشت‌ماه به دلیل عارضه ایست قلبی در تهران دارفانی را وداع گفت.

او  همچنین توضیح داد: پیگیر هستیم تا پیکرش در قطعه مفاخر به خاک سپرده شود.  مراسم یادبود  استاد فقید  روز سه‌شنبه 26 اردیبهست از ساعت 18 و 30 دقیقه تا 20 در مسجد الرضا واقع در خیابان خرمشهر،خیابان نیلوفر، میدان نیلوفر برگزار خواهد شد.


قانع‌بصیری از فارغ التحصیلان موفق دارالفنون و سپس دانشگاه تهران از دانشگاه علوم و در رشته شیمی بود برای ادامه تحصیل عازم اروپا و سپس آمریکا شد و در دانشگاه میشیگان به ادامه تحصیل در رشته شیمی پرداخت. اما غم غربت و دوری از وطن باعث بیماری homesick  در ایشان شد و از این روی تحصیلات را رها و به کشور بازگشت. در سال‌های پس از انقلاب نامبرده در رشته‌های مختلف و متعددی ورود کرد و به دلیل تمرکز و اشراف و پرکاری زیادی که داشت توانست از خود تعداد بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف از شیمی و صنعت گردشگری و مدیریت گرفته تا مفاهیم فلسفی و سایبرنتیک، امنیت ملی، هنر معاصر و موسیقی و تحلیل تاریخ معاصر به جا گذاشته است. 

از وی آثار متعدد و متنوعی به یادگار مانده است که هرکدام در نوبه خود حایز اهمیت بالایی هستند. از آن جمله می‌توان به «تاریخ تحلیلی صنعت در ایران» که حاصل تأملات و تحقیقات 10 ساله وی و تحفص و خوانش و فیش برداری از دست کم 400 منبع معتبر صورت گرفت، اشاره کرد. جهان انسانی، انسان جهانی، از اطلاعات تا آگاهی، مارکس و تکنولوژی، پرسشی از هایدگر: تکنولوژی چیست؟، ترجمه کتاب سیری در اقتصاد معاصر به همراه برادرشان عباس قانع بصیری، غربزدگی بسته نوستالژیک تاریخی و دو کتاب در حال تألیف در زمینه عرصه‌ها و آفاق جدید دموکراسی و همچنین علوم ارتباطی نوین را می‌توان از مهمترین کارهای نامبرده نام برد.

وی همچنین در عرصه روزنامه‌نگاری در نوع خود صاحب سبک بود و شاگردان زیادی را در این حوزه پرورش داد. ماهنامه کیمیا، نخستین نشریه تخصصی پتروشیمی بود و سپس سردبیری ماهنامه مدیریت و مجله آریانا گردشگر از جمله نشریاتی بودند که وی سردبیری آنها را به عهده داشت. در آخرین بخش از تجمیع آثار نامبرده، قریب به 700 عنوان مقاله از وی در این مجلات و سایر مجله‌ها و روزنامه‌ها گردآوری شده است.

علاوه بر این نظریه تعادلات سه جزیی و رابطه جرم و انرژی و اطلاعات است. مهمترین نظریه طرح شده از سوی وی است که بحث درباره نظریه ارتباط معکوس مقادیر جرم و انرژی و نسبت اطلاعات است و این فرضیه که بین دانش و آگاهی با مصرف جرم و انرژی در سیستم‌ها، رابطه‌ای از نوع معکوس است. وی با توسل به این موضوع بسیاری از قواعد اجتماعی، هنری و سیاسی و تاریخی را مورد بازخوانی مجدد قرارداده بود. از آخرین فعالیت مشترک میان قانع‌بصیری و محمد میلانی می‌توان به تحقیق و ارایه مقاله و مدخل و همکاری با دانشنامه فرهنگ معاصر ایران می‌توانم اشاره کرد.

نظر شما