شناسهٔ خبر: 49653 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آنارشیسم به روایت جرج وودکاک

در میان جنبش‌ها و آموزه های مختلف سیاسی_اجتماعی که رویکردی نظری دارند، آنارشیسم، گاه به واسطه تضادهای درونی خود و گاه به واسطه تنوع جریان‌ها و سیرتاریخی پرتلاطم آن، دچار بدفهمی و برداشت‌های غلط فراوانی بوده است. کتاب «آنارشیسم» تالیف «جرج وودکاک» اثری است، که به واسطه جامع بودن و تسلط بر تمامی وجوه فکری و تاریخی آنارشیسم، قابلیت زدودن نگرش‌های نادرست را از ذهن مخاطبانش دارد. «وودکاک» با تکیه بر احاطه نظری و تجربه عملی خود، یکی از برجسته‌ترین بررسی‌های نظری و تاریخی درباره اندیشه‌ها و جنبش‌های «طرف‌دار اختیار» را تالیف کرده است. هرمز عبداللهی به همت نشر چشمه این کتاب را ترجمه و منتشر نموده است.

آنارشیسم به روایت جرج وودکاک

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشر چشمه کتاب «آنارشیسم» اثر برجسته نویسنده کانادایی «جرج وودکاک» را با ترجمه «هرمز عبداللهی» چاپ و منتشر کرد. این کتاب، در میان نوشته شده  در رابطه با این جنبش سیاسی_اجتماعی، اثری مرجع محسوب می‌شود و ضمن ترجمه به اکثر زبان‌های مهم دنیا، در پژوهش‌ها و ارجاع‌های مولف‌ها و محقق‌های  مختلف دنیا بارها به عنوان یک منبع معتبر مورد استفاده قرارگرفته است.
 
از زمانی که «ژوزف پرودون»، در جایگاه اولین فیلسوفی که خود را آنارشیست نامید و تولد رسمی آنارشیسم را در قرن نوزدهم رقم زد، تا کنون نحله‌های فکری، جنبش‌های اجتماعی و کنش‌های سیاسی گوناگون و گاه متضادی ذیل این عنوان به تعریف و ابراز ماهیت خود پرداخته‌اند.
 
در این میان، علی عبداللهی به سراغ ترجمه کتابی رفته است که وقتی در سال ۱۹۷۰ به زبان انگلیسی نوشته و منتشر شد، دیری نپایید که بدل به منبع و مآخذ معتبری درمورد ایده شکل‌گیری، ماهیت، بنیان‌های نظری و سویه‌های سیاسی_اجتماعی جنبش آنارشیسم شد. به طوری‌که این کتاب، به واسطه پرداختن مبسوط و نگاهی جامع به کلیت سیر تاریخی و نظری و عملی این جنبش، یکی از برجسته‌ترین بررسی‌های نظری و تاریخی درباره اندیشه‌ها و جنبش‌های «طرف‌دار اختیار» است.
 
 «وودکاک» در دهه ۵۰ میلادی، تحت تاثیر رابطه و دوستی با «ماری لوئیز برنری»، در صف اول مبارزان آنارشیست قرار گرفت. وی در این مقطع، سردبیر و بنیانگذار چند نشریه معروف آنارشیسمی بود. او دو دهه بعد، ضمن پژوهش و تحقیق درمورد تمامی جریان‌ها و نحله‌های آنارشیسمی چون آنارشیسم کمونیست، سندکالیست، فردگرا، دینی، فمنیستی و... رو به تالیف کتابی جامع و کامل در این زمینه آورد و به گواه نظر محقق‌ها و اندیشمندان حوزه فلسفه سیاسی، به خوبی توانست از پس این مهم برآید.
 
کتاب «آنارشیسم» تالیف «جرج وودکاک»، با ترجمه «هرمز عبداللهی» در ۵۳۰ صفحه و با بهای ۴۲هزار تومان از سوی نشر چشمه منتشر و راهی بازار کتاب شده است.
 

نظر شما