شناسهٔ خبر: 49671 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

همه‌ی آنچه از «کن» 2017 می‌دانیم

جشنواره کن از فردا (27 اردیبهشت ماه) و در جشن هفتاد سالگی خود به مدت ۱۰ روز میزبان مهمترین چهره‌ها و فیلم‌های روز سینمای جهان خواهد بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن در حالی از فردا (چهارشنبه) کلید می‌خورد که امسال میزبان بیش از ۳۵۰۰۰ دست‌اندرکار حرفه‌ای عرصه سینما و ۴۰۰۰ خبرنگار بین‌المللی در یکی از بزرگترین رویدادهای سینمایی جهان است.

یک پوستر پرحاشیه برای کن ۲۰۱۷

پوستر هفتادمین جشنواره فیلم کن با تصویری از «کلودیا کاردیناله» بازیگر سرشناس ایتالیایی فیلم‌هایی چون «یوزپلنگ» (لوکینو ویسکونتی)، «هشت و نیم» (فدریکو فلینی) و «روزی روزگاری در غرب» (سرجیو لئونه) رونمایی شد، اما این پوستر با حواشی نیز همراه بود و تغییرات فتوشاپی عکس «کاردیناله»  به منظور لاغرتر جلوه دادن او موجب اعتراض‌هایی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شد.

در این میان برخی بازیگران زن بویژه در هالییود مدعی شدند که هالیوود بازیگران زن را تنها در قالبی خاص می‌پذیرد. «اما تامپسون» یکی از این هنرپیشه‌ها بود که تهدید کرد اگر این تبعیض‌ها و تعصبات در مورد چاق بودنش ادامه پیدا کند،‌ از نقش خود در فیلم بعدی‌اش کناره‌گیری می‌کند.

هزینه میلیون دلاری برای تامین امنیت جشنواره

مسئولان برگزاری هفتادمین جشنواره فیلم کن، امسال نیز اقدام به افزایش تدابیر امنیتی برای برگزاری این رویداد سینمایی کرده‌اند تا از بروز هرگونه حمله تروریستی جلوگیری کنند.

از جمله این اقدامات می‌توان به صرف هزینه چند میلیون دلار برای نصب تیرک‌های اتوماتیک در همه ورودی‌های شهر کن و مکان‌های مهم در اطراف کاخ جشنواره اشاره کرد. سال گذشته از ۵۰۰ دوربین مداربسته نظارتی و ۲۰۰ مامور پلیس برای تامین امنیت جشنواره کن استفاده شد اما امسال ۵۰۰ نیروی داوطلب نیز به جمع نیروهای امنیتی جشنواره اضافه شده‌اند.

«آلمادوار» برنده نخل طلا را انتخاب می‌کند

«پدرو آلمادوار» بزرگترین کارگردانان سینمای معاصر اسپانیا به عنوان رئیس هیات‌داوران بخش رقابتی جشنواره فیلم کن ۲۰۱۷، امسال مسئول اصلی انتخاب برندگان بخش رقابتی از جمله نخل طلا است. وی که یکی از چهره‌های محبوب کن است، تاکنون ۵ بار با فیلم‌هایش نامزد نخل طلای کن بوده است و امسال جانشین«جورج میلر» استرالیایی شده که سال پیش این مسئولیت را بر عهده داشت.

«ویل اسمیت» و «جسیکا چستین» بازیگران معروف هالیوودی، «پائولو سورنتینو» کارگردان برنده اسکار ایتالیایی به همراه «ماردن اِده»، «پارک چان-ووک»، «فن بینگ بینگ»، «آنیس ژوئی» و «گابریل یارد»، هشت عضو هیئت داوران بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۱۷ هستند که «آلمادوار» را در امر داوری آثار بخش رقابتی جشنواره یاری می‌کنند.

رقابت کارگردانان مؤلف برای نخل طلا

امسال ۱۹ فیلم از سینماگرانی عمدتا نامدار در بخش رقابتی جشنواره کن، برای کسب مهمترین جایزه این رویداد سینمایی یعنی نخل طلا رقابت می‌کنند.

سرشناس‌ترین چهره «میشائیل هانکه» کارگردان اتریشی است که پیش از این دو بار با فیلم‌های «روبان سفید» و «عشق» نخل طلا را در کارنامه دارد و امسال قصد دارد با فیلم «پایان خوش» نام خود را به عنوان تنها کارگردان تاریخ برنده سه جایزه اصلی کن ثبت کند.

از دیگر فیلم‌های مطرح بخش رقابتی شامل «شگفت‌زده» به کارگردانی «تاد هینس»، «نیرومند» جدیدترین ساخته «میشل آزاناویسیوس»،‌ «روز بعد» از «هونگ سونگ سو»، «درخشندگی» به کارگردانی «نائومی کاواسه»، «کشتن آهوی مقدس» ساخته «یورگس لانتیموس»،‌ «بی‌عشق» از «اندری زیاگینتسف»، «فریب‌خورده» به کارگردانی «سوفیا کاپولا» و «در محوشدگی» ساخته «فاتح آکین» کارگردان ترک تبار آلمانی می‌توان اشاره کرد.

حضور کارگردانان صاحب سبک و مولف در فهرست فیلم‌های رقابتی امسال کن علاوه بر جذابیت بخشیدن به این رویداد سینمایی، پیش‌بینی‌ها را نیز بیش از پیش دشوار کرده است.

«پولانسکی» یار دیرین کن

در حالی که نامی از «رومن پولانسکی» کارگردان سرشناس لهستانی-فرانسوی در فهرست اولیه فیلم‌های جشنواره کن دیده نمی‌شد اما مسئولان جشنواره نام فیلم «براساس یک داستان واقعی» جدیدترین ساخته این کارگردان جنجالی را پس از چند روز تاخیر به عنوان یکی از فیلم‌های بخش غیررقابتی کن اعلام کردند تا این فیلم نیز همچون اغلب ساخته‌های پولانسکی در چند سال اخیر در کن رونمایی شود. فیلم «براساس یک داستان واقعی» با اقتباس از رمانی با همین نام نوشته «دلفین دویگان» و با فیلمنامه مشترک از «پولانسکی» و «الیور آسایاس» ساخته شده است.

«۲۴ فریم» کیارستمی و سال خوب سینمای ایران در کن

حضور پنج سینماگر ایرانی در بخش‌های گوناگون سال خوبی را برای سینمای ایران در کن هفتادم رقم زده است. امسال فیلم تجربی «۲۴ فریم» آخرین ساخته عباس کیارستمی به مناسبت هفتادمین دوره جشنواره فیلم کن به صورت ویژه روی پرده می‌رود. «تیری فرمائو» دبیر جشنواره کن با اعلام حضور آخرین ساخته کیارستمی در کن این فیلم را آمیزه‌ای از هنر، عکس و نفاشی خواند و کیارستمی را بخشی مهمی از تاریخ سینما و هنر دانست.

 همچنین فیلم «لِرد» به کارگردانی محمد رسول‌اُف به نمایندگی از سینمای ایران در بخش «نوعی نگاه» حضور خواهد داشت و «وقت نهار» به کارگردانی علیرضا قاسمی به عنوان یکی از ۹ فیلم بخش رقابتی کوتاه جشنواره کن برای نخل طلای بهترین فیلم کوتاه رقابت می‌کند.

فیلم کوتاه «حیوان» ساخته بهرام و بهمن ارک نیز در بخش «سینه فونداسیون» پذیرفته شده است. فیلم «آن‌ها» ساخته آناهیتا قزوینی‌زاده هم به عنوان یکی از فیلم‌های بخش نمایش‌های ویژه کن ۲۰۱۷ به روی پرده می‌رود.

حضور چشمگیر کارگردانان زن

تعداد فیلمسازان زن در جشنواره کن ۲۰۱۷ نسبت به سال‌های گذشته افزایش قابل توجهی داشته است و در حالی که در سال ۲۰۱۲ نام هیچ کارگردان زنی در جشنواره کن به چشم نمی‌خورد، این رقم تا سال گذشته به ۹ نفر افزایش پیدا کرد، اما جشنواره کن در این دوره شاهد اکران فیلم‌های ۱۲ کارگردان زن است و این به معنای تغییری قابل توجه در این زمینه است. «سوفیا کاپولا»،‌ «نوامی کاواسه» و «لین رامسی» از زنان فیلمسازی هستند که نام‌شان در فهرست آثار بخش رقابتی کن ۲۰۱۷ دیده می‌شود.

نخل طلای الماس نشان

کمپانی سوییسی «شوپارد» که 20 سال است که جایزه نمادین و معتبر نخل طلای کن را می‌سازد، اعلام کرده امسال برای درخشندگی بیشتر این جایزه از ذرات الماس برای تزئین این جایزه مهم سینمایی استفاده خواهد کرد. به همین منظور الماس‌های کوچک ۰.۷ قیراطی مانند دانه‌های برف روی نخل ریخته می‌شود و به آن درخشش بیشتری می‌بخشد و بنابراین امسال جایزه نخل طلایی ویژه‌تر از هر سال خواهد بود.

۱۶ فیلم تاریخ‌ساز کن در بخش کلاسیک

نسخه ترمیم‌شده آثاری از بزرگان سینما چون «میکل‌آنجلو آنتونیونی»، «رنه کلمان»، «شوهی ایمامورا»، «آندری وایدا» و ... در بخش کلاسیک هفتادمین جشنواره کن به روی پرده می‌روند. به مناسبت هفتامین سالگرد کن، بخش کلاسیک این رویداد سینمایی به مروری کوتاه بر تاریخچه این رویداد سینمایی خواهد پرداخت و نسخه ترمیم شده ۱۶ فیلم تاریخ‌ساز جشنواره از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۹۲ را به روی پرده می‌رود که شامل آثار کارگردانان مطرحی چون «رنه کلمان»، «میکل آنجلو آنتونیونی»، «شوهی ایمامورا»، «آنری ژرژ کلوزو»، «ژان روش» و «رابرت ردفورد» می‌شود.

هفتادمین جشنواره فیلم کن از تاریخ ۱۷ تا ۲۸ می (۲۸ اردیبهشت تا ۷ خرداد) در فرانسه برگزار می‌شود و علاوه بر «پدرو آلمادوار» که ریاست هیئت داوران بخش رقابتی را بر عهده دارد، «کریستین مونجیو» کارگردان مطرح رومانیایی در راس هیئت داوران بخش رقابتی فیلم کوتاه و سینه‌فونداسیون حضور خواهد داشت، همچنین «اوما تورمن» رئیس داوران بخش "نوعی نگاه" و «ساندرین کیبرلن» بازیگر فرانسوی نیز رئیس هیئت داوران جایزه دوربین طلای جشنواره کن در سال ۲۰۱۷ خواهد بود.

نظر شما