شناسهٔ خبر: 49736 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فلسفه باید به فضای مجازی ورود کند/ فلسفه دانستن برای عمل کردن است

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا گفت: فضای مجازی فضایی برای تخاطب و مواجهه و بیان مسایل مختلف ایجاد کرده است. در نتیجه حتماً فلسفه باید وارد این فضا شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ بیست و یکمین همایش بزرگداشت ملاصدرا با موضوع «فلسفه در مواجهه با فضای مجازی»، صبح امروز در مجموعه فرهنگی آدینه برگزار شد. در ابتدای این همایش آیت الله سید محمد خامنه ای به طرح دیدگاه های خود پیرامون موضوع همایش پرداخت.

وی با اشاره به موضوع جلسه عنوان کرد: در ابتدا باید ببینیم فلسفه در مواجهه با مسایل مختلف چه جایگاه و وظیفه ای دارد. قلمرو و شأن فلسفه این کار را ایجاب می کند. فلسفه بنا دارد جهان را با عقل ادراک کند و حقایق را فهم کند و این فهم را به دیگران نیز منتقل کند. همچنین حکمت عملی کارکرد معلومات نظری فلسفه است. دانسته ها جدای از بایسته ها نیست. عقل و فطرت انسان بلافاصله از یک علم، نتیجه عملی می گیرد. در غیر این صورت علم مانند درخت بی فایده و بی ثمر می شود. در حکمت ملاصدرا ساز و کار این مسأله بسیار زیبا و ظریف است.

 وی در ادامه افزود: نیاز به تعریف فضای مجازی نداریم اما فلسفه تعریف مشخصی دارد. فلسفه دانستن برای عمل کردن است. عمل کردن برای بهتر زندگی کردن. ملاصدرا فلسفه را تشبیه می کند به سفر و سیاحت. سفر اول من الخلق الی الحق است. سفر در کثرات عالم و مخلوقات است به سمت توحید. برای دیدن و شناختن و معرفت جویی. در تمام سفرها بالحق یعنی با کمک حق وجود دارد و این یعنی به کمک عقل. سفر دوم سیر کامل تری دارد. فلسفه باید طوری جهان را ببیند که خداوند می بیند. در سفر سوم وارد عالم کثرات و سر و صداهای مختلف و سلیقه های مختلف آن می شود. سپس سفر در میان خلق است. در تمام این مراحل با حق حرکت و سفر صورت می گیرد.

رئیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا افزود: فضای مجازی فضایی برای تخاطب و مواجهه و بیان مسایل مختلف ایجاد کرده است. در نتیجه حتماً فلسفه باید وارد این فضا شود. چرا که مربوط به قلمرو فلسفه است. وظایف فلسفه را اگر بخواهیم برشماریم اولین وظیفه اش معرفت افزایی است. فلسفه نقشی مثل نقش دارو برای انسان دارد. وظیفه دیگر هنجاریابی برای حضور در این فضا است. فلسفه خود یک فرهنگ است و باید آن را درون انسان ها تزریق کرد. کار دیگر فلسفه خودسازی است. فلسفه هم خود را می سازد و هم می تواند دیگران را بسازد.

آیت الله سید محمد خامنه ای در ادامه عنوان کرد: در حکمت عملی ۳ بخش اخلاق، تدبیر خانواده و سیاست مطرح است. خودسازی یعنی اخلاق آموزی که وظیفه فلسفه است. در فلسفه تأکید زیاد به اخلاق را می بینیم. خودسازی از مرحله فردی شروع می شود و به سطح خانواده و سپس حکومت می رسد. حکومت و سیاست باید در اختیار فرد حکیم باشد. چرا سقراط را کشتند؟ چون می‌گفت سیاست و حکمت باید در اختیار افراد حکیم باشد. امروز هم همین گونه است. اسلام به عرصه سیاست آمده و حرفی دارد و مواجهه ها علیه اسلام را می بینید. فضای مجازی نامش مجازی است اما یک حقیقت است و حضور در آن برای آگاهی بخشی و راهبری لازم است. ما امروز خواسته یا ناخواسته مرشد و راهبر عالم شده ایم و در ابعاد فردی نیز باید سعی کنیم برای دیگران الگو باشیم.

نظر شما