شناسهٔ خبر: 49742 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«از یهودبرگشتگان، مسلمان‌انقلابی و ترکان سکولار» ترجمه شد

کتاب «از یهودبرگشتگان، مسلمان‌انقلابی و ترکان سکولار»، مسلمان‌شدگان سالونیک تالیف مارک دیویدبئر با ترجمه کاظم آذری‌سیسی به نقش آن‌ها در انقلاب ترکیه و نژادگرایی پرداخته است.

«از یهودبرگشتگان، مسلمان‌انقلابی و ترکان سکولار» ترجمه شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «از یهودبرگشتگان، مسلمان‌انقلابی و ترکان سکولار»، مسلمان‌شدگان سالونیک تالیف مارک دیویدبئر با ترجمه کاظم آذری‌سیسی است. دیویدبئر، استاد دانشگاه کالیفرنیا و محقق تاریخ اسلام و عثمانی است.

در پشت جلد کتاب می‌خوانیم: «قرن هفدهم در زمان رهبری خاخام سابوتای بسوی، عده‌ای زیادی از اهالی یهودی سالونیک به دین اسلام گرویدند. در گذر از امپراتوری به جمهوریت ترک، نگرانی‌هایی در ملت ترک پدید آمد. مسلمان‌شدگان ساختمان‌های مدرن ساختند و در سایه آموزش و پرورش جدید تجارت جهانی، شهر سالونیک را به یک شهر جهان‌وطنی تبدیل و نقش مهمی در انقلاب سال ۱۹۰۸ ترکیه بازی کردند.

اعضای کمیته اتحاد و ترقی که بیشترشان مسلمان‌شدگان یهودی بودند. اساس تئوری‌شان را به نژاد ترک تخصیص داده بودند و در نهایت نژادگرایی ترک را در ترکیه گسترانیدند. نژادگرایان ترک ملیت‌چی هم به تبعیت از یهودیان مسلمان‌شده کمیته اتحاد و ترقی شعار "یک زبان، یک نژاد، یک خون" را از یهودیان مسلمان شده به عاریت گرفتند.»

کتاب «از یهودبرگشتگان، مسلمان‌انقلابی و ترکان سکولار»، مسلمان‌شدگان سالونیک تالیف مارک دیویدبئر با ترجمه کاظم آذری‌سیسی از سوی نشر اختر به بازار کتاب روانه شده است.
 

نظر شما