شناسهٔ خبر: 49744 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «رازوری زنانه» نقد و بررسی می‌شود

نشست بررسی و تحلیل کتاب «رازوری زنانه» نوشته بتی فریدان با ترجمه فاطمه صادقی برگزار می‌شود.

کتاب «رازوری زنانه» نقد و بررسی می‌شود

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ گروه پژوهشی مطالعات زنان پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست بررسی و تحلیل کتاب «رازوری زنانه» نوشته بنی فریدان با ترجمه فاطمه صادقی را برگزار می‌کند.
 
در این نشست فاطمه صادقی، ناهید موید حکمت و ژاسنت صلیبی سخنرانی می‌کنند. کتاب «رازوری زنانه» تالیف بتی فریدان رکوردهای زیادی را در زمان انتشار در سال ۱۹۶۳ شکست. این کتاب به سرعت پس از اولین چاپ توانست به چاپ‌های متعددی برسد و به زبان‌های زنده بی‌شماری ترجمه شود. رتبه هجدهم پرفروش‌ترین کتاب غیرداستانی دنیا در میان ۱۰۰ کتاب برتر، درخشان‌ترین وجه موفقیت این کتاب در حوزه انتشار است.

«رازوری زنانه» در ایران به همت فاطمه صادقی و گروه مترجمان و توسط نشر «نگاه معاصر» وارد بازار نشر شده است اما اعتبار این کتاب تنها به حوزه نشر ختم نمی‌شود. ایده‌ای که نقطه مرکزی تالیف این کتاب کلاسیک است آن‌قدر ساده، به جزئی از زندگی روزمره زنان تبدیل شده که کمتر کسی را به فکر نقدش می‌اندازد.

بتی فریدان که بسیاری، نقش او را در راه‌اندازی موج دوم جنبش فمینیسم نقشی برجسته می‌دانند، موسس سازمان ملی زنان آمریکا نیز هست که یکی از مهمترین اهدافش تامین سرمایه‌های مالی برای تحصیل دختران و زنان آمریکا است اما آنچه سبب شده تا از او به عنوان یکی از چهره‌های شاخص قرن بیستم و یکم نام برده شود، تالیف همین کتاب «رازوری زنانه» است.

بتی فریدان که بیشتر روزنامه‌نگاری می‌کرد به طور اتفاقی و در دیدار با هم کلاسان خود دریافت که بسیاری از آنان از زندگی خود به عنوان زن در جامعه خشنود نیستند. او با تمرکز بر ناخشنودی زنان خانه‌دار طبقه متوسط آمریکا و البته به ظاهر خوشبخت، دریافت که اکثر آنان از مشکل رازآلودی رنج می‌برند که به طور مطلق ریشه‌های روان شناسانه ندارد و از شرایط آنان در خانه و خانواده ناشی می‌شود.

این نشست از ساعت ۹ تا ۱۲ سه‌شنبه ۳۰ خردادماه سال جاری در سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

نظر شما