شناسهٔ خبر: 49748 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه ویژه جشنواره «آسیاپسیفیک» لس‌آنجلس برای بازیگر «باد سیاه»

 «دیمن زندی» بازیگر فیلم سینمایی «باد سیاه» (ره‌شه‌با) به کارگردانی «حسین حسن» جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «آسیا پسیفیک» لس‌آنجلس در آمریکا را از آن خود کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ فیلم سینمایی «باد سیاه» (ره‌شه‌با) The Dark Wind به کارگردانی «حسین حسن»، بازیگر و فیلم‌ساز سرشناس کُرد عراقی و به تهیه‌کنندگی «ممد اکتاش» مدیر کمپانی «میتوس فیلم» آلمان و با مدیریت فیلم‌برداری «تورج اصلانی»، فیلم‌بردار بین‌المللی سینمای ایران، در جدیدترین حضور جهانی خود در بخش رقابتی «بین‌الملل» سی‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «آسیاپسیفیک» لس‌آنجلس در آمریکا روی پرده رفت و از طرف هیئت داوران این جشنواره، جایزه ویژه «حلقه طلایی» نقش مکمل زن به «دیمن زندی» بازیگر اصلی و ایرانی این فیلم اهدا شد.
این دوره از جشنواره فیلم «آسیاپسیفیک» لس‌آنجلس با نمایش فیلم‌های بلند سینمایی، کوتاه و مستند از کارگردانان کشورهای مختلف آسیا، اقیانوسیه و آمریکا در روزهای ١٥ تا ٢١ اردیبهشت جاری (٥ تا ١١ می ‌٢٠١٧) در شهر لس‌آنجلس در ایالت کالیفرنیا در کشور ایالت متحده آمریکا برگزار شد. فیلم سینمایی ٨٩ دقیقه‌ای «باد سیاه»، سومین ساخته بلند سینمایی «حسین حسن»، در نخستین حضور جهانی خود در جشنواره بین‌المللی فیلم «دهوک» در اقلیم کُردستان عراق روی پرده رفت و در ادامه در جشنواره‌های مختلفی در سطح جهان از جمله؛ در مراسم اختتامیه بیست‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «پوسان» در کره‌جنوبی به نمایش درآمد که چهار ‌هزار نفر این فیلم را دیدند.
«ره‌شه‌با» Reseba با حضور در جشنواره‌های مختلف جهانی تاکنون توانسته جایزه‌های معتبر بین‌المللی از جمله؛ جایزه ویژه و بزرگ شصت‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «مانهایم ـ هایدلبرگ» Mannheim-Heidelberg در کشور آلمان، جایزه ویژه یونسکو برای مشارکت چشمگیر در توسعه و حفظ تنوع فرهنگی در دهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکرین «آسیاپسیفیک» (اسکار آسیایی) APSA در کشور استرالیا که «ممد اکتاش» تهیه‌کننده این فیلم، این جایزه ویژه یونسکو را به تمام زنان و دختران کُرد ایزدی تقدیم کرد، جایزه «مُهر» بهترین فیلم سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «دبی» در کشور امارات متحده عربی، جایزه فیپرشی «انجمن منتقدان جهانی سینما» از چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «داکا» در کشور بنگلادش و همچنین جایزه دبیرستان و جایزه ویژه تماشاگران بهترین فیلم داستانی بیست‌وسومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آسیایی «ویزول»
 Vesoul در کشور فرانسه را از آن خود کند.
این فیلم که یک موضوع جهانی را در خود جای داده؛ محصول مشترک اقلیم کُردستان و کشورهای آلمان و قطر است و ترکیبی از عوامل سینمای ایران، اقلیم کُردستان، سوریه و ترکیه در ساخت آن مشارکت داشتند.  موضوع «باد سیاه» در مورد حمله گروه تروریستی داعش به روستاهای اطراف شهر شنگال (سنجار) در عراق و تجاوز آنها به چند دختر کُرد ایزدی است. این فیلم براساس ماجرای واقعی ساخته شده است و داستان آن درباره یک زوج ایزدی به نام «رکو» و «پرو» است که قرار است به‌زودی ازدواج کنند. با حمله نیروهای داعش به سنجار، دختران جوان از جمله «پرو» به‌عنوان برده فروخته می‌شوند.
«ره‌شه‌با» با مدیریت فیلم‌برداری «تورج اصلانی»، فیلم‌بردار بین‌المللی سینمای ایران، فیلم‌برداری شده است و محل اصلی فیلم‌برداری آن در اردوگاه «خانکی» در اطراف شهر دهوک در اقلیم کُردستان بود که بیشتر آواره‌های شنگال در آن‌ اسکان داده شده‌اند و در آنجا زندگی می‌کنند.
در «ره‌شه‌با» تعدادی از بازیگران حرفه‌ای و جوان سینمای ایران، ترکیه و اقلیم کردستان از جمله؛ مریم بوبانی، دیمن زندی، ریکیش شهباز، عادل عبدالرحمان، مسعود عارف، عماد لزگین و... به ایفای نقش می‌پردازند.
تعدادی از عوامل فیلم سینمایی «باد سیاه» (ره‌شه‌با) عبارتند از: کارگردان: حسین حسن، نویسندگان فیلم‌نامه: حسین حسن، ممد اکتاش و ابراهیم سعیدی، مدیر فیلم‌برداری: تورج اصلانی، تدوین: ابراهیم سعیدی، صدابردار: هادی ساعدمحکم، موسیقی: مصطفی بی‌بر، گریم: گولسان اُزر، مدیر برنامه‌ریزی و طراح صحنه: جلال ساعدپناه، منشی صحنه: سروه علی‌ویسی، مشاور رسانه‌ای: منصور جهانی و تهیه‌کننده: ممد اکتاش. «حسین حسن» فیلم‌ساز، نویسنده و بازیگر سرشناس کُرد است که در سال ٢٠٠٦ «شکوفه‌های نرگس»، اولین فیلم بلندش، را ساخت که در بخش «پانورامای» جشنواره بین‌المللی فیلم برلین در آلمان و همچنین در جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو در کانادا به نمایش درآمد. این فیلم توانست جایزه ویژه سازمان عفو بین‌الملل جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را از آن خود کند.
او در سال ٢٠٠٩ دومین فیلمش را به نام «هرمان» (جاوید) را ساخت که در جشنواره بین‌المللی فیلم پوسان به نمایش درآمد.
این کارگردان ٢٩ قسمت از مجموعه تلویزیونی «دیلان» را هم ساخت که از تلویزیون ماهواره‌ای «کُردسات» در سال ٢٠٠٨ پخش شد. او برای ساخت ١٠ قسمت از مجموعه تلویزیونی دیگری هم به نام «رؤیای من» با تلویزیون «کُردسات» از سال ٢٠٠٩ تا ٢٠١٠ همکاری کرد.
این هنرمند با اینکه از سال ٢٠٠٦ به صورت حرفه‌ای به فیلم‌سازی مشغول بوده، اما بازیگر موفقی هم هست و در فیلم سینمایی «عبور از غبار» (په‌رینه‌وه له غوبار) به کارگردانی «شوکت امین کورکی» و فیلم سینمایی «مردان» به کارگردانی «بتین قبادی» و فیلم‌های دیگر به ایفای نقش پرداخته است.
فیلم سینمایی «باد سیاه» در آخرین حضور بین‌المللی‌اش با حضور «مریم بوبانی» از بازیگران اصلی این فیلم، «تورج اصلانی» مدیر فیلم‌برداری، «ابراهیم سعیدی» تدوینگر، «مهدی اصلانی» فیلم‌بردار این فیلم، «سروه علی‌ویسی» منشی صحنه و «منصور جهانی» مشاور رسانه‌ای و عکاس آن در بخش‌ غیررقابتی «جام جهان‌نما» (جشنواره جشنواره‌ها) و «زیتون‌های زخمی» (خاورمیانه در جنگ) در سی‌وپنجمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر در سه سانس مختلف در پردیس سینمایی «چارسو» و همچنین سینما فلسطین در شهر تهران به نمایش درآمد.

نظر شما