شناسهٔ خبر: 49778 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری جایزه‌ای به نام «میرزاده عشقی»

مراسم پایانی این جایزه پنجشنبه ۴ خردادماه ساعت ۱۷ در هپتا گالری واقع در ضلع غربی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکو، شهر ستاره۳،  برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از اعتماد؛ در شرایطی که هیچ خبری درباره برگزاری جایزه میرزاده عشقی منتشر نشده است، ناگهان اخباری درباره مراسم پایانی این جایزه در رسانه‌ها منتشر شد. ظاهرا این جایزه ادبی برای نخستین بار در ایران برگزار می‌شود و برگزارکنندگان آن تلاش کرده‌اند خیلی بی‌سر و صدا کار خود را پیش ببرند تا دچار مشکلی نشوند و بتوانند فارغ از حساسیت‌های احتمالی، این جایزه را برگزار کنند. ٩٣ سال از درگذشت میرزاده عشقی می‌گذرد؛ شاعر، نمایشنامه‌نویس و روزنامه‌نگاری که نامش با میهن‌پرستی و عشق به وطن گره خورده است و حالا قرار است جایزه‌ای به نام او اهدا شود. ظاهرا این جایزه به کوشش تعدادی از روزنامه‌نگاران  و با هدف توسعه محتوای فضاهای وب برگزار می‌شود.  مقدمات برگزاری این جایزه از بهمن‌ گذشته آغاز شد و مراسم پایانی آن  پنجشنبه چهارم خرداد برگزار می‌شود و برگزیدگان آن در مراسمی که در هپتا گالری برپا می‌شود، معرفی خواهند شد.  عشقی از مهم‌ترین شاعران و نویسندگان دوره مشروطه و مدیر نشریه قرن بیستم بود که در دوره رضاخان و به دستور رییس اداره تامینات نظمیه وقت ترور شد. آن هم در شرایطی که تنها ٣٠ سال داشت. او را از جمله پیشگامان شعر نو می‌شناسند که البته شعرهایش بیشتر جنبه اجتماعی دارند. عشقی در کنار سرودن اشعار، به روزنامه‌نگاری نیز می‌پرداخت هرچند که به سبب صراحت لهجه و زبان آتشینش، نشریه‌اش توقیف و خود او نیز به دلیل همان صراحت لهجه، ترور شد. زندگی کوتاهش بالا و پایین‌های بسیار داشت؛ سفرهای متعدد و بی‌قراری‌های مدام. نه تنها در شعر، از زمانه خود جلوتر بود که در امور اجتماعی نیز پیشگام بود و او را یکی از نخستین چهره‌هایی می‌دانند که به حقوق زنان توجه داشته است.   
آرش‌سالاری با «زیباترین عکس جهان، زیباترین خروس جهان و خون»، پدرام بهروزی با «توپ‌ها را فرشته‌ها گل می‌کنند»، پرستو خوشفکر با «خرده‌ریزهای ته کشو»، ‌رضا بهرامی با «در اهمیت دایی رضا بودن»، کیمیا هاشمی با «گزارش یک انتخاب واحد و چند داستان بی‌ربط»، محمدامین نوبهار با «سفر به شهری که دوست خواهم داشت» و امید گنجی با «تفرجی بر مشتری به مناسبت میعادش با جونو» به عنوان برگزیدگان این جایزه انتخاب شده‌اند و رضا بهرامی با «در اهمیت دایی رضا بودن» عنوان نخست این جایزه را از آن خود کرده است. مراسم پایانی این جایزه پنجشنبه ۴ خردادماه ساعت ۱۷ در هپتا گالری واقع در ضلع غربی پارک هنرمندان، بن‌بست نیکو، شهر ستاره۳،  برگزار می‌شود.

نظر شما