شناسهٔ خبر: 49781 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشان فیروزه‌ای نیشابور در دستان غریب‌پور و شهبازیان

 نشان فیروزه‌ای شهروند افتخاری نیشابور امسال در مراسم بزرگداشت روز ملی خیام به فریدون شهبازیان برای آثار موسیقایی وی درباره خیام و بهروز غریب‌پور برای اپرای خیام اعطا شد. 

فرهنگ امروز/ سیمین سلیمانی: در تقویم، ٢٨ اردیبهشت‌ماه، به نام روز ملی خیام ثبت شده است؛ آرامگاه این فیلسوف شاعر در نیشابور هرساله در روزهای بهاری گلباران می‌شود، شاید هوشنگ سیحون زمانی که طرح آرامگاه این شاعر ریاضی‌دان را در ذهن داشته، پیش از همه تلاش کرده تا تمام ابعاد شخصیتی خیام را نشان دهد، حالا هرکس که به باغ آرامگاه خیام می‌رود، مدام جام می‌شود و کوزه‌کوزه لبریز شعر؛ هفت فلک در حوض‌های اطراف آرامگاه و ستارگان و رباعیاتی که روی برج نقش بسته، چشم هر بیننده‌ای را از زمین به آسمان هدایت می‌کند. 
وقتی با بهروز غریب‌پور نیز صحبت می‌کنم، همین دغدغه را دارد که تمام ابعاد شخصیتی خیام را در هنر خود به نمایش بگذارد؛ او می‌گوید، تلاشش بر نشان‌دادن ابعاد ناشناخته خیام است، چراکه اعتقاد دارد، غالبا خیام را تک‌بُعدی می‌بینند. 
هرساله در نیشابور، روز ملی بزرگداشت خیام برگزار می‌شود، اگرچه اعتنای مسئولان به برگزاری آن، چنان‌که باید نیست و حتی مسئولان فرهنگی کشور نیز برای شناساندن خیام تاکنون آنچنان که باید قدم برنداشته‌اند، اما چندسالی می‌شود که دعوت از میهمانانی که برای معرفی خیام تلاش کرده‌اند، به زادگاه این فیلسوف شاعر باعث شده دل خیام‌دوستان گرم‌تر شود؛ امسال فریدون شهبازیان و بهروز غریب‌پور میهمانان ویژه روز بزرگداشت خیام بودند؛ در ادامه گفت‌وگوی «شرق» را با بهروز غریب‌پور درباره ساخت اپرای خیام خواهید خواند. 
وی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: خیام، هم در بیرون مرزهای ما یکی از شخصیت‌های پرآوازه است و هم در سرزمین ما، ولی متأسفانه اغلب تحقیقات و کارهایی که درباره او انجام شده، یک‌سویه است. خیام بزرگ و خیامی که من تلاش کردم در اپرای خیام نشان دهم در این نوشته‌ها وجود ندارد، چراکه غالبا تک‌بُعدی به او نگاه شده است. من کوشش کرده‌ام که ابعاد ناشناخته خیام را نشان دهم و به‌خصوص اینکه خیام در چه دوران هولناکی زندگی می‌کرده و چگونه در این دوران رشد کرده است؛ سعی کردم با نشان‌دادن دوران زیست او این اندیشه‌های خیامی را معرفی کنم. 
غریب‌پور ادامه می‌دهد: چندسال است که روی این اپرا کار کرده‌ام، امیدوارم وقتی که اپرای خیام به صحنه می‌آید همه گواهی بدهند که این اثر نشان‌دهنده عظمت خیام است بنابراین من اعتقاد دارم که بعد از روی‌صحنه‌رفتن اپرای خیام باب‌های جدیدی نیز گشوده خواهد شد. او درباره زمان روی‌صحنه‌رفتن اپرای خیام نیز عنوان می‌کند برنامه ما اوایل تیرماه است و از سوی مسئولان استان خراسان‌رضوی و شهرستان نیشابور نیز پیشنهاداتی شد و در نهایت امیدوارم در زادگاه خیام نیز بتوانیم اپرای خیام را روی صحنه ببریم. 
غریب‌پور درباره سفرش به نیشابور و شرکت در بزرگداشت روز ملی خیام در زادگاه این شاعر ریاضی‌دان، می‌گوید: در این چندسال به هرکس که در حوزه علمی و فرهنگی در شناساندن خیام تلاشی کرده باشد این نشان فیروزه‌ای و شهروند افتخاری نیشابور اعطا می‌شود که در این مراسم به من برای ساخت اپرای خیام و فریدون شهبازیان به‌خاطر آثار موسیقایی‌شان درباره خیام این نشان فیروزه‌ای اهدا شد. این مراسم با مسئله انتخابات تقارن داشت، اما برای من اهمیتی که مردم نیشابور و گردشگرانی که به‌خصوص در این فصل برای زیارت خیام می‌آیند، جالب بود و همچنین جمعیت فراوانی که در مراسم حضور داشتند، نشان از این علاقه‌مندی داشت. من نیشابور را با این دید ندیده بودم؛ حضور کودکان و اجرای موسیقی، شعرخوانی و حضور کهن‌سالان و شوری که خود مردم در مراسم داشتند برای ما فراموش‌نشدنی است. 
غریب‌پور همچنین درباره بازدید از آرامگاه عطار که در نزدیکی آرامگاه خیام است، این‌گونه به صحبت‌های خود پایان داد: من توصیه‌ام به مسئولان فرهنگی، به‌خصوص میراث فرهنگی این است که به آرامگاه عطار توجه بیشتری کنند. وقتی از آرامگاه عارف بزرگ، عطار، دیدن کردم بسیار متأثر شدم. لازم است مسئولان توجه بیشتری در این زمینه داشته باشند. 

روزنامه شرق

نظر شما