شناسهٔ خبر: 49789 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محقق داماد: عزت الله فولادوند متفکری است که درد و نیاز جامعه را می‌فهمد

سید مصطفی محقق داماد گفت: متفکر خدمت گزار کسی است که بفهمد جامعه اش به چه چیزی نیاز دارد و در آن راه قدم بردارد. یعنی متفکری که می خواهد نور ببخشد که جامعه اش از آن بهرمند شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدمصطفی محقق داماد در نشست رونمایی از کتاب ارج‌نامه استاد عزت‌الله فولادوند  که در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد سخنرانی کرد و گفت: بخشی از عمر و جوانی من در حالی سپری شد که تفکر چپ خاورمیانه و ایران عزیز را در برگرفته بود و این تفکر با شعارها و پوششی از فلسفه و دین برای نسل جوان جذابیت داشت. ضمن اینکه افرادی در قالب فیلسوف مطالبی را با لعاب فلسفه و دین در کالبد جوانان ایران ما می‌ریختند. شعارهای چپی آغشته به دین و فلسفه برای همه به ویژه جوانان بسیار جذاب بود.

داماد در ادامه یادآور شد: به دلیل سیطره چنین فضایی مراکز دینی مانند حوزه‌های علمیه بر خود واجب دانستند تا به مقابله با این افکار مادی گرایی و چپ بپردازند و در مقابل این موج بیاستند. از این رو نسل جوان حوزه علمیه دست به قلم بردند و استاد علامه طباطبایی نیز در آن زمان به حوزه آمدند و فلسفه خودشان را بر سر سفره ضد مارکسیست کشاندند. همه سخن و مباحث حوزه در این زمان اینگونه مسائل بود.

وی افزود:  بعدا فهمیدم آنچه هیچ اثری نکرد این کارها بود، یا حداقل من ندیدم که فردی با خواندن اصول روش رئالیسم دست از مارکسیست برداشته باشد. اما به هر حال آنها زحمت خود را کشیدند. به نظرم متفکر خدمت گزار کسی است که بفهمد جامعه اش به چه چیزی نیاز دارد و در آن راه قدم بردارد. یعنی متفکری که می خواهد نور ببخشد که جامعه اش از آن بهره‌مند شود متفکری است که درد جامعه را بشناسد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: بخش عمده مبارزه با افکار چپ از طریق ترجمه آثاری در راستای آزادی تفکر بود و کسانی مانند استاد فولادوند که قلمش درد جامعه را می‌شناخت و با این قلم قصد دارد که به جامعه نور بدهد.

محقق داماد گفت: وقتی در همان زمان گسترش افکار چپ به تهران آمدم، به این نتیجه رسیدم که این فرد استاد فولادوند است که با توجه به توانایی که در ترجمه دارد و می تواند به رمان و غیره بپردازد اما به ترجمه آثار فلسفی و سیاسی مانند گریز از آزادی و  کتاب سه جلدی (جامعه باز و دشمنان آن) کارل پوپر می پردازد. به یقین باید بگویم بعید می‌دانم یک چپ  این کتاب را مطالعه کرده باشد و در افکار و اعتقاداتش تجدیدنظر نکرده باشد. در آن زمان این کتاب را خریداری کردم و از برخی متفکران خواستم که این اثر را بخوانند. به نظرم این نوع کتاب‌ها و نوشته ها بود که جامعه ما را عوض کرد اگرچه هنوز عقاید چپ در ایران مانند آتش زیرخاکستر است.

وی افزود: باید بگویم عقاید چپ در ایران گاهی در قالب های دیگری در ایران بروز می‌کند و گاه در منظر پوپولیسم مطرح می‌شود. خدا نکند که این افکار با پوشش دین آمیخته شود که این افکار با روغن داغ دین بسیار خطرناک است. اگر افکار امثال فولادوند دنبال نشود و فلاسفه و مترجمانی ظهور نکنند و آثار فلسفی و آزادی تفکر را نشر ندهند و تفکر را ترویج نکنند. ممکن است عقاید چپ در قالب دین در کشور ما بروز کند و به بلای جهل مقدس منجر شود.

نظر شما