شناسهٔ خبر: 49797 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاریخ ایران باستان در سینما مغفول مانده است

داریوش ارجمند مراسم رونمایی از کتاب «کورش بزرگ» نوشته «مسعود جعفری جوزانی» گفت: ما به تاریخ پس از اسلام ایران به خوبی پرداخته‌ایم ولی تاریخ باستان که بخشی از شناسنامه و هویت ماست، مغفول باقی مانده است.

تاریخ ایران باستان در سینما مغفول مانده است

به‌گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم رونمایی از کتاب «کورش بزرگ» نوشته «مسعود جعفری جوزانی» و اعلام رسمی آغاز ساخت فیلمی با همین عنوان، درحالی شب گذشته یکم خردادماه برگزار شد که بزرگان سینما، هنرمندان و میهمانانی چون علی نصیریان، داریوش ارجمند، بهرام قاسمی، اکبر عالمی، سیروس ابراهیم‌زاده، کتایون ریاحی، موبد اردشیر خورشیدیان، امین زندگانی، الیکا عبدالرزاقی، آنا نعمتی، امیریل ارجمند و... در موزه سینما گردهم آمده بودند.

داریوش ارجمند که اجرای این مراسم را برعهده داشت، در ابتدا ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: تاریخ دور ما از تاریخ معاصر ما کم‌اهمیت‌تر نیست، ما نیاز مبرمی به گذشته و مواجهه با گذشته‌مان داریم. ما به تاریخ پس از اسلام ایران به خوبی پرداخته‌ایم. ولی تاریخ باستان که بخشی از شناسنامه و هویت ماست، مغفول باقی مانده است. در طول تاریخ‌مان هرگز بُت نپرستیدیم. تمام تاریخ ما سرشار از یکتاپرستی است. در تاریخ ادبیات و فرهنگ ما یکتاپرستی موج می‌زند. کوروش بزرگ یک یگانه و دردانه در دل تاریخ است. این حرف ما نیست حرف همه است؛ همه مذاهب، حکومت‌ها، جریان‌ها و ملل‌ها.
 
این بازیگر نام‌آشنا سریال‌های تاریخی در ادامه گفت: علی معلم، این مجاهد عرصه سینما، چند سال پیش به من گفت که به‌شدت تمایل دارد که فیلمی درباره کوروش بسازد. روحش شاد باد. امروز نیز همراه و دوست او مسعود جعفری جوزانی می‌خواهد که این فیلم را بسازد، مگر اینکه بمیرد.
 
وی افزود: افتخار می‌کنیم که در قرآن کریم به کوروش اشاره شده است و بسیاری از محققان ذوالقرنین را کوروش می‌دانند. بسیار خوشحالیم که جعفری جوزانی همت کرده و می‌خواهد این فیلم را بسازد این فیلم بسیار فیلم گرانی است، به گرانی خود کوروش و به‌گرانی تاریخ ما.
 
ساخت فیلم کورش بزرگ بسیار مخاطره‌آمیز است
علی نصیریان، این کهنه‌سوار سینمای ایران نیز در ادامه مراسم گفت: ساخت چنین فیلمی بسیار مخاطره‌آمیز است. من در زمینه شاهنامه هرچه در تئاتر و سینما دیدم هیچ وقت کار موفقی نبوده است. جدای از مباحث زیرساختی و مالی، خود این متون به‌قدری ماورایی و دست‌نیافتنی هستند که تجسم دادن به آن بسیار مشکل است. بضاعت سینمای ما هم از لحاظ تکنولوژی و هم سرمایه‌گذاری توان ورود به چنین پروژه‌هایی را ندارد. مگر به‌عنوان یک پروژه ملی به آن نگاه شود.
 
وی ادامه داد: چیزی که باید پرهیز کرد این است که برای یک پروژه ملی نباید از بازیگران خارجی استفاده کرد. نیازی نیست، «رابرت دنیرو» را بیاوریم. ولی باید از لحاظ تکنولوژی از خارج کمک بگیریم. فیلم ایرانی را باید یک ایرانی بازی کند. ما به‌لحاظ محتوایی و پشتوانه ادبی و همین‌طور بازیگری هیچ کمبودی نداریم. جعفری جوزانی مرد میدان است و بسیار تلاشگر. امیدوارم بتواند از پس این پروژه ملی برآید و نام علی معلم را در کنار نام کوروش بزرگ احیا کند.
 
کوروش یکی از بارزترین نمودهای انسانیت
فتح‌الله جعفری جوزانی، مدیرعامل جوزان فیلم، سخنران بعدی این مراسم بود، وی گفت: آقای نصیریان مساله‌ای را مطرح کرد که بیشتر من مقصر آن بحث بودم. ما وقتی متوجه شدیم که در تامین مالی پروژه به‌مشکل برخواهیم خورد، فکر استفاده از بازیگران خارجی به ذهن‌مان خطور کرد. زیرا وقتی ما با بازیگران ایرانی کار کنیم، سرمایه‌گذار خارجی همکاری نمی‌کند. بنابراین به‌عنوان راهی برای جذب سرمایه به فکر استفاده از بازیگرانی چون «آل پاچینو» افتادیم؛ ولی با مساعدت‌های صورت گرفته دیگر همچین کاری نخواهیم کرد. حالا که قرار است همه ایرانیان حامی این پروژه باشند، دیگر نیاز نیست به سمت خارج ایران دست دراز کنیم و بعد مجبور باشیم کوروش موردنظر آنها را بسازیم. انسانیت ریشه چندهزارساله در این مملکت دارد و یکی از بارزترین نمودهای آن کوروش است. افتخار می‌کنم که در این مسیر قدم برمی‌داریم.
 
علی معلم همکارانش را از جنس خودش انتخاب می‌کرد
سپس آذر معماریان، همسر علی معلم، پشت تریبون رفت و اظهار کرد: جسارت و صداقت در رفتار و گفتار علی معلم در این سه دهه بر هیچ کس پوشیده نیست. او معمولا همکارانش را از جنس خودش انتخاب می‌کرد، برای همین با مسعود جعفری جوزانی همراه شد. علی معلم دوست داشت تاریخ ملی ایران که شناسنامه ماست را به تمام جهانیان نشان دهد. او وقتی سریال «در چشم باد» را دید، یقین پیدا کرد که تنها کسی که می‌تواند از پس چنین پروژه‌ای بربیاید، کسی جز مسعود جعفری جوزانی نیست.

وی افزود: علی معلم اگر دوست داشت از یک هنرمند خارجی مطرح در سطح جهان استفاده کند، دلیلش جذب سرمایه برای پروژه نبود، بلکه آن هنرمند می‌توانست، به‌واسطه شهرت جهانی‌اش، در تمام جهان تمدن ایران‌زمین را عرضه کند. من قول می‌دهم که به‌عنوان سرباز این مرد بزرگ (اشاره به تصویر علی معلم) در کنار عموی سینمای ایران (اشاره به مسعود جعفری جوزانی) تا آخرین لحظه در کنار این پروژه باقی بمانم. همسر معلم سینمای ایران، در پایان سخنانش از فریده گلبو دعوت کرد یادداشتی در رابطه با علی معلم را برای حضار قرائت کند.
 
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه و میهمان ویژه این مراسم، در سخنانی کوتاه گفت: من برای چنین محافلی، در بین روشنفکران و هنرمندان، سخنگوی خوبی نیستم. بنده به نمایندگی دیپلماسی عمومی وزارت خارجه حضور دارم. سینما و هنر در حوزه کاری ماست. ولی ما در این حوزه کم‌کار بوده‌ایم. ما تمام تلاش خودمان را می‌کنیم که این پروژه انجام بگیرد. خصوصا در دنیایی که ایران‌هراسی در پیرامون ما موج می‌زند.
 
دکتر اکبر عالمی نیز اظهار کرد: کوروش بزرگ برای تمامی ابنای بشر شادی آرزو می‌کرد و نه غم و غصه. مسعود جعفری جوزانی هم سینما را عمیقاً می‌شناسد و هم ذائقه جهانیان را می‌شناسد. او روانشناسی تصویر را می‌داند و هم خوب می‌داند که چگونه تکه‌وپاره‌های تاریخ و تمدن ایران را دراماتیزه کند. او حجم، خط، فضا و لباس را به‌خوبی می‌شناسد. جوزانی نگاه شوونیستی ندارد؛ قرار نیست او کوروش را به قدری بزرگ کند که دیگران کوچک شوند. جوزانی بلد است که با ساخت این فیلم سربلندی برای ما بیاورد.
 
قول ساخت شهرک سینمایی تاریخ باستان
مسعود جعفری جوزانی، نویسنده کتاب و کارگردان این فیلم نیز پشت تریبون قرار گرفت و با بیانی ساده و صمیمی گفت: من و علی معلم سال‌هاست که رفیق هستیم. ما هنوز هم با هم رفیقیم. علی و من معتقد بودیم که هیچ اتفاقی در جهان بزرگ نیست. هر ذهنیتی که در ذهن بشر شکل بگیرد، قابل پیاده شدن است. ما ملتی هستیم که 2500 سال پیش حرفی زدیم که در قرن 21 کاربرد دارد و هنوز زنده است، احترام متقابل. این پیام اصلی و میراث بزرگ کورش کبیر است.

من قول می‌دهم که جدای از فیلم کوروش، شهرک سینمایی در کنار این فیلم به‌وجود بیاید که فیلم‌های تاریخی و باستانی ما در آن ساخته شود. علی معلم در کنار من است، با من است و ما با هم این فیلم را می‌سازیم.
 
اردشیر خورشیدیان؛ رئیس انجمن موبدان زرتشتی ایران در ادامه مراسم گفت: با فرهنگ انسان ارزشمند می‌شود. این فره است که به انسان نیرو می‌دهد که به سمت فرهیختگی برود. هنرمند می‌تواند فراسوی محدودیت‌های زبانی، با تمام ابنای بشر ارتباط بگیرد و حرفش را بگوید. ما سه‌نوع اندیشه بیشتر نداریم: بنیادگرایی، انسان‌محوری(امانیست) و انسانیت محوری.
 
وی افزود: انسانیت‌محوری که پست‌مدرن‌ها در جستجوی آن هستند، هزاران سال پیش در ایران وجود داشته است. ما کوروش‌های بسیاری در تاریخ داشتیم ولی تنها اوست که نامش در تورات و قرآن آمده و یونانیان در مورد او رساله‌ها نوشته‌اند. زیرا او توانست به انسانیت‌محوری ایرانی تجلی جهانی ببخشد و ماندگار شود. جرج واشنگتن قانون اساسی آمریکا را با الهام از کوروش نوشت اما نه کوروشی که در تاریخ است بلکه کوروشی که در تورات از او یاد شده است.
 
پیام کورش جهانی و جاودانی است
پرفسور سید حسن امین نیز گفت: پروژه بین‌المللی ساختن فیلم کوروش کبیر، آرزو و آرمان هر ایرانی بافرهنگ است. خوشحالیم که این پروژه توسط استاد جوزانی هدایت خواهد شد. ایران یکی از مراکز بزرگ تمدنی جهان است. اجداد ما توانسته‌اند در برهه‌هایی از زمان مدنیت جهان را پیش ببرند و مرزهای جدیدی را در فرهنگ و تمدن بشری به دست بیاورند. اگر ما بخواهیم کسی را به‌عنوان آباء فرهنگ خود انتخاب کنیم، یکی کوروش بزرگ و دیگری در پس از اسلام فردوسی است.
 
وی افزود: پیام کوروش جهانی و جاودانی است. چون پیام او تدبیر، شادی، صلح، گفت‌وگو و امید است. فیلم کوروش کبیر می‌تواند پیام تک‌تک ایرانیان با عنوان مردمی اهل تسامح و صلح و گفت‌وگو را به جهانیان برساند؛ چون پیام سعدی، خرقانی، فردوسی و حافظ و ... جز این نیست. نام کوروش در شاهنامه نیامده است، زیرا در آن زمان کوروش و سلسله هخامنشیان کشف نشده بود. شک و تردید نداشته باشید که هرچه پیش برویم کشفیاتی صورت می‌گیرد که نمایانگر قدرت تمدن ایرانی است.
 
همه‌ی ما وامدار کوروش هستیم
کتایون ریاحی، بازیگر فیلم‌های تاریخی، اظهار کرد: من شروع این فیلم را پیش از این دیدم؛ وقتی که من شور مردم را در انتخابات دیدم، شور ایرانیان را در شادی پس از انتخابات دیدم، خرد جمعی ایرانیان را دیدم. همه‌ ما وامدار کوروش هستیم. روان کوروش اراده کرده که این کار بشود، پس این کار صورت خواهد گرفت. وظیفه ما ایرانیان در تمام نقاط جهان این است که پدرمان (اشاره به کوروش) را به جهانیان معرفی کنیم.
 
سیروس ابراهیم‌زاده گفت: فیلم کوروش به هر شکلی که ساخته شود، چون حرفی از جنس زمان دارد مورد توجه واقع خواهد شد. چندصدایی بودن، مخالفت با خشونت و دیگرهراسی می‌تواند پیام این فیلم باشد. کوروش به هیچ وجه قدیس نخواهد بود چون هرقدر او را بزرگ کنیم از دسترس خارج می‌کنیم. پس باید از کوروش تقدس‌زدایی بشود.
 
وی با قرائت بخشی از کتاب کوروش بزرگ عنوان کرد: همان‌طور که در متن مشهود است، جعفری جوزانی می‌خواهد تصویر کوروش را زمینی و قابل دسترس نشان دهد و از هرگونه تصویرسازی ماورایی و دور از دسترس عاری کند.
 
در پایان این مراسم، از سایت فیلم «کورش کبیر» رونمایی شد و کیک آغاز ساخت فیلم نیز توسط هنرمندان نامی حاضر در جمع، برش زده شد.

نظر شما