شناسهٔ خبر: 49798 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

​اشعار منتشر نشده نیما یوشیج منتشر شد

فرهنگستان زبان و ادب فارسی دفتر «صد سالِ دگر: مجموعه ای از اشعار منتشرنشدۀ نیما یوشیج» را با تصحیح سعید رضوانی و مهدی علیائی مقدّم منتشر کرد.

​اشعار منتشر نشده نیما یوشیج منتشر شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  این کتاب که بیش از یکصد شعر از بنیانگذار شعر مدرن فارسی را دربردارد، براساس دست‌نوشته‌های نیما در گروه ادب معاصر فرهنگستان تدوین شده است.

کتاب «صد سالِ دگر» دفتری است از اشعار منتشر نشده نیما یوشج، مستنسخ از دست‌نوشته‌های وی که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی نگهداری می‌شود. کار استنساخ را دکتر سعید رضوانی و دکتر مهدی علیائی‌ مقدم  انجام داده‌اند. کتاب، حاوی حدود 105 شعر منتشر نشده از نیماست؛ همچنین این اثر مشتمل بر متنی تحت عنوان «تذکار» به قلم استاد احمد سمیعی (گیلانی)، مدیر گروه ادب معاصر فرهنگستان، مقدمه، توضیحی درباره شیوه کار استنساخ و ضبط اشعار و تصویر نمونه‌هایی از دست‌نوشته‌های نیما یوشیج است.

دکتر رضوانی پیش از این در توضیح دلایل منتشر نشدن این مجموعه تا به امروز به ایبنا گفته بود: «شعرها به‌صورت حاضر و آماده موجود نبوده است که بتوان آن‌ها را راحت به چاپ سپرد. دست‌نوشته‌ها بسیار پرشمارند و از نظر موضوع نیز تفکیکی در آن‌ها صورت نگرفته بود. از طرفی انتشار اشعار مستلزم بررسی دقیق دست‌نوشته‌ها، دسته‌بندی موضوعی آن‌ها و سرانجام استنساخ اشعار از اسناد مربوطه بود. مراحلی که یاد کردم، طی حدود 2 سال‌ و نیم کار دقیق و مستمر 2 پژوهشگر به انجام رسیده است.»


نخستین شعر مورّخ سال ۱۳۰۱ شمسی و آخرین شعر مورّخ ۱۳۳۶ است. با توجّه به اینکه نیما «افسانه» را در سال ۱۳۰۱ سرود و به سال ۱۳۳۸ درگذشت، می‌توان گفت دفتر حاضر نمونه‌ای متعلّق به سراسر دوران زندگی او درمقام شاعری نوآور و شناخته شده است.

شعرها به لحاظ قالب جلوه‌گاه تنوّع کار نیما در دوران یادشده‌اند. اشعار در قالب‌های کلاسیک و نوقدمایی و قالب مشهور به نیمایی سروده شده‌اند. مضامین آنها نیز گوناگون و متفاوت است. جنگ، فقر، استبداد، عشق و طبیعت ازجمله مضامینی هستند که ﺗﺄمّلات شاعر وقف آنها گشته است. در عین حال مسائل سادۀ زندگی روزمرّه نیز الهام بخش وی در سرودن بخشی از شعرها بوده است.

دفتر «صد سالِ دگر: مجموعه ای از اشعار منتشرنشده نیما یوشیج» در 264 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به‌بهای 30 هزار تومان توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی منتشر شده است.

نظر شما