شناسهٔ خبر: 49808 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پتش خوارگر» به جلد سوم رسید/ بازآفرینی داستان‌های اوستا

رمان «پتش خوارگر ۳: بر بنیادهای هستی» نوشته آرمان آرین به تازگی از سوی نشر افق منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در پنج‌گانه «پَتِش خوارگر»، از فضای حاکم بر جهان اوستا، به‌ویژه یشت‌ها و وندیداد تاثیر گرفته شده و شخصیت‌های ریز و درشت، گمنام و پرنام، مینوی و گیتوی همگی در کنار هم و در قالب یک داستان واحد و بسیار پرماجرا منسجم شده‌اند. به گفته نویسنده «پَتِش خوارگر»، در این رمان، چکیده همه فضاها، حس‌ها، شخصیت‌ها، مکان‌ها، اسطوره‌ها و حماسه‌های درون اوستا و افزون بر آن بندهش که کامل‌کننده بخش‌های نایاب داستانی اوستاست هم لحاظ شده‌اند.

پتش خوآرگر، نام سرزمینی در شمال ایران و استان مازندران کنونی است که امروزه «سوادکوه» نام دارد و آلاشت و زیرآب و... را در برمی گیرد و البته در گذشته، منطقه بزرگ تری را شامل می شده است.

به گفته آرین، نام سرزمین پتش خوآرگر در کتاب بُندَهِش و کتیبه «بیستون» داریوش بزرگ هخامنشی آمده که به مرور با تغییر به واژگان «تش خوآرگر / فَر شواد گر / سواد گر» به شکل امروزین، دگرگون شده است. برخی احتمال داده اند که معنای احتمالی این واژه، «سرزمین دارنده کوه و دشت و دریا» باشد.

نویسنده رمان ۵ جلدی «پتش خوارگر»، پیش از این گفته بود: این پنج گانه برای نخستین بار در تاریخ، به بازآفرینی داستان های اوستا و بندهش در کالبد رمان می پردازد و دو جلد نخست آن با نام های «حماسه سرآغاز» و «مردی از تبار اژدها» منتشر شده اند و «پتش خوآرگر ۳: بر بنیادهای هستی» هم توسط نشر افق در ۲۰۰۰ نسخه و به قیمت ۲۳ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما