شناسهٔ خبر: 49853 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

احمد آرام: در ادبیات معاصر لابی‌هایی پیدا شده است

احمد آرام با اعتقاد به این‌که در ادبیات معاصر لابی‌هایی پیدا شده است می‌گوید: ناشران در انتخاب کتاب برای جشن امضا و رونمایی دقت بیشتری به خرج ذهند زیرا اگر منحرف شویم، در آینده جشن امضا کم‌رنگ‌تر می‌شود و کسی به آن توجه نمی‌کند.


به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ این نویسنده درباره ارزیابی‌اش از جشن امضا و رونمایی کتاب،  اظهار کرد: این‌گونه مراسم‌ اقدام منفی نیست. ما می‌توانیم با این دید به موضوع نگاه کنیم که این مراسم‌ پدیده تازه‌ای است و در حال گذراندن دوره گذار خود است. باید این دوران را پشت سر بگذارد تا به دموکراسی ‌در نشر کتاب و آشتی دادن مردم با کتاب برسد.

او با بیان این‌که جشن امضا و رونمایی کتاب خیلی چیزها را دربر می‌گیرد، گفت: مخاطب وارد تصمیم‌گیری جدی می‌شود  تا به چند موضوع پی ببرد؛ اول این‌که نویسنده کتاب چه کسی است،  کتاب درباره چه چیز نوشته‌ شده است،  چرا نویسنده این کتاب را نوشته است، چرا آن را چاپ کرده، چه زمانی آن را چاپ کرده، چاپ کتاب چه روندی را پشت سر گذاشته، آیا مشکل داشته است یا خیر؟ همه این‌ها مسائلی است که مخاطب می‌تواند در جشن امضا، اطلاعاتی درباره آن‌ها به دست آورد. این موضوع که مخاطب با نویسنده کتاب آشنا شود خیلی خوب است.

آرام با مقایسه فروش کتاب در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال گذشته و امسال، گفت:  سال گذشته فروش کتاب در نمایشگاه حدود ۶۵ میلیارد تومان بود و امسال گویا ۱۱۰ میلیار تومان بوده است. این نشان‌دهنده این است که ما راه را به صورت سعودی طی می‌کنیم، که این موضوع خوب است، و البته جشن امضا و رونمایی در آن بی‌تأثیر نیست.

این داستان‌نویس درباره نقدهای خود به مراسم جشن امضا و رونمایی کتاب گفت: گاهی می‌بینیم که درباره کتابی هیاهوی زیادی به راه می‌افتد و مخاطبان زیادی را جذب می‌کند، اما زمانی که مخاطب کتاب را می‌خواند می‌بینید که کتاب مستحق چنین هیاهویی نیست، بالطبع  سرخورده می‌شود و در جشن امضاهای بعدی این مسئله او را آزار می‌دهد. جشن امضا و رونمایی نمی‌تواند لطمه‌ای به کتاب بزند. کتاب‌ها فروش خوبی دارد و این موضوع جزو آرزوهای ما بود که ادبیات معاصر با استقبال روبه‌رو شود.

او تأکید کرد: باید دقت کنیم که کتاب مورد نظر آیا شایستگی جشن امضا دارد یا خیر و این مسئله‌ای است که ناشر باید به آن دقت کند.

او همچنین درباره حضور مخاطب عام در جشن امضا و رونمایی کتاب گفت: در ادبیات معاصر لابی‌هایی پیدا شده است که بدون هیچ دلیلی درباره کتاب هیاهو راه می‌اندازند  و زمانی که مخاطب به کتاب مراجعه می‌کند چون کتاب کیفیت لازم را ندارد باعث می‌شود سرخورده شود.

احمد آرام با بیان این‌که نویسنده‌ها در جمع کردن مخاطب نقش بسیاری دارند، افزود: برخی از نویسنده‌ها از طریق وب‌سایت‌هایی که دارند، یک‌سری مخاطب خاص خود را پیدا می‌کنند. این موضوع اشکالی ندارد که عده‌ای دور هم جمع‌ شوند و درباره کتاب حرف بزنند؛ اما باید در انتخاب کتاب دقت شود. به طور مثال برخی از کتاب‌ها بدون دلیل خاصی به چاپ ۱۵، ۲۰ و یا  ۴۰ می‌رسند، اما کتاب یک نویسنده قدر که خیلی هم تأثیرگذار بوده به زور به چاپ پنجم می‌رسد.

این نمایشنامه‌نویس در ادامه با بیان این‌که در کشورهای اروپایی و پیشرفته نیز این مسئله وجود داشته است، گفت: ما اکنون در دوران گذار هستیم و امیدوارم که بعد از این دوران گذار کتاب جایگاه خاص خود را در میان مردم  پیدا کند و ارزش و اهمیت آن در جامعه مشخص شود. البته همه این‌ها بستگی به تبلیغاتی دارد که درباره کتاب انجام می‌شود. ممکن است ترفندهای مختلفی برای کتاب به کار ببرند و این ترفندها نمی‌تواند برای کتاب و معرفی آن بد باشد. هر کاری که  منجر به معرفی  کتاب و نویسنده به مردم شود، قابل ستایش است.

نظر شما