شناسهٔ خبر: 49880 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایران و تاتارستان کارگروه اسناد تاریخی و آرشیوی تشکیل می دهند

در دیدار رادیک گمادینف دستیار ویژه رئیس جمهور تاتارستان فدراسیون روسیه و مرتضی دامن پاک مدیرکل اسناد و آرشیو وزارت امور خارجه، راهکارهای تشکیل کارگروه مشترک برای همکاری در زمینه اسناد تاریخی و آرشیوی که بسیاری از آنها نشان دهنده پیوند کهن فرهنگی و تمدنی ایرانیان و تاتارها است، بررسی شد.


به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ در این دیدار که روز جمعه با حضور علی بمان اقبالی زارچ سرکنسول ایران در قازان برگزار شد، مقام تاتارستانی ضمن ارزشمند خواندن حضور گسترده ایرانیان در انتخابات ریاست جمهوری، بر لزوم پیگیری دستاوردهای سفر اخیر سفر رستم مینیخانف رئیس جمهوری تاتارستان به تهران و مشهد و مذاکره با مقام های ایرانی و همچنین اهمیت به نتیجه رساندن پیگیری های سرکنسولگری ایران برای ارتقای همکاری ها تاکید کرد.
گمادینف افزود: پس از این سفر، موازات گسترش مبادلات اقتصادی و مناسبات سیاسی، همکاری های فرهنگی و تمدنی نیز وارد عصر جدیدی از پویایی شده است که می توان به اقدام تاتارستان برای تشکیل گروه مشترک راهبردی در زمینه آرشیو با ایران و آمادگی برای هرگونه پشتیبانی در این باره اشاره کرد.
دامن پاک مدیرکل اسناد وآرشیو وزارت امور خارجه نیز در این دیدار ضمن مهم خواندن توجه ویژه دستیار ویژه رئیس جمهوری و دیگر مقام های تاتارستان به انتخابات ایران، گفت: به موازات و در قالب همکاری های ملی جمهوری اسلامی و فدراسیون روسیه ، روابط استانی و منطقه ای با تاتارستان نیزروند روبه گسترشی دارد.
دامن پاک افزوذ: افزون بر حوزه های اقتصادی و سیاسی، علاقه و توان بسیاری برای همکاری های علمی، آموزشی و فرهنگی وجود دارد و از جمله پروژه های تحقیقاتی مشترک برای شناسایی ارزش های مشترک و بررسی تاثیرهای آنها بر فرهنگ اسلامی قابل انجام است وجود هزاران نسخه خطی و اسنادارتباطات فرهنگی در کتابخانه های دو طرف، زمینه وانگیزه مناسبی برای حرکت در این مسیر است و بسترهای قانونی و حقوقی لازم برای این همکاری با توجه به وجود تفاهم نامه آرشیوی با روسیه در سطح فدرال وجود دارد.
در چارچوب برنامه های این سفر، دامن پاک رئیس هیات ایرانی با رئیسان اداره اسناد و آرشیو، انستیتو شرقشناسی، آکادمی علوم و رئیس کتابخانه ملی، مرکز ایران شناسی دانشگاه فدرال قازان، وزیر فرهنگ، رئیس و نائب رئیس پارلمان ، و رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان تاتارستان دیدار و مذاکره کرد.
تاتارستان با 68 هزار کیلومتر مربع وسعت و سه میلیون و 876 هزار نفر جمعیت در منطقه ولگای روسیه به پایتختی شهر قازان از جمهوری های توسعه یافته صنعتی و نفتی این کشور است.

نظر شما