شناسهٔ خبر: 49882 - سرویس خبر
نسخه قابل چاپ

شماره هفدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد؛

شماره هفدهم نشریه فرهنگ امروز منتشر شد

شماره 17 لبه پرتگاه درواقع عنوان پرونده اندیشه این شماره فرهنگ امروز است که به یکی از مسایل مهم در حوزه آکادمیک یعنی افول اخلاق علم پرداخته است. در این پرونده افشین جهاندیده در یادداشتی با تکیه به مواجهه جواد طباطبایی و مراد فرهادپور در شماره پیشین فرهنگ امروز، به بررسی نسبت دانش و قدرت و اخلاق پرداخته است.

فرهنگ امروز:

شماره هفدهم نشریه فرهنگ امروز با تیتر اصلی لبه پرتگاه منتشر شد. لبه پرتگاه درواقع عنوان پرونده اندیشه این شماره فرهنگ امروز است که به یکی از مسایل مهم در حوزه آکادمیک یعنی افول اخلاق علم پرداخته است که در آن حسین مصباحیان، عباس کاظمی، نیکو سرخوش، جواد حاتمی، احد فرامرز قراملکی و غلامرضا ذاکر صالحی به واکاوی ابعاد مختلف اخلاق علم پرداخته‌اند. همچنین افشین جهاندیده نیز در یادداشتی با تکیه به مواجهه جواد طباطبایی و مراد فرهادپور در شماره پیشین فرهنگ امروز، به بررسی نسبت دانش و قدرت و اخلاق پرداخته است. نحوه اشتراک ماهـنامه
برای اشتراک ماهنامه پس از واریز وجه اشتراک، اطلاعات زیر به همراه تصویر رسید بانکی، یا اطلاعات مبلغ واریزشده را (شامل مبلغ، تاریخ و ساعت واریز) به رایانامه info@FarhangEmrooz.com ارسال کنید. درصورت نیاز با شما تماس می‌گیریم
اطلاعات مورد نیاز:
نام و نام‌خانوادگی، تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره تلفن ثابت، رایانامه و نشانی کامل پستی (استان، شهر، خیابان، کوچه، پلاک، واحد) و کد پستی
هزینه ها:
تک‌شماره ۱۴۰.۰۰۰ ریال
سه‌شماره ۴۲۰.۰۰۰ ریال
(به همراه هزینه پست)
شماره حساب:
۲۶۹-۸۰۰۰-۱۰۳۵۶۲۷۶-۱ بانک پاسارگاد یا کارت ۵۰۲۲۲۹۱۰۱۲۷۴۰۹۰۶ - حامد خردپیشه

همچنین فرهنگ امروز در این شماره در پرونده‌ای با نام سنت پیشرفت کوششی برای فهم هانس بلومنبرگ انجام داده است. در همین راستا مصاحبه‌هایی اختصاصی با مارتین جی، آگوس نیکولز و بروس کرایفسکی و ریچارد ولین  ترتیب داده شده و به موضوعاتی چون اسطوره سیاسی، اسطوره و استعاره و مشروعیت عصر مدرن پرداخته شده است. همچنین مقاله‌ای از بلومنبرگ با نام «درباره اصل و نسب پیشرفت» به فارسی ترجمه شده است. در مجموع می‌توان گفت این پرونده یکی از مهمترین بخش های این شماره از فرهنگ امروز است که بواسطه مشارکت چهره های مطرح جهانی در تولید آن و همچنین طرح مباحث بدیع پیرامون هانس بلومنبرگ دارای ارزش کتابخانه‌ای است.

سینمای پیشرو پرونده سینمای این شماره فرهنگ امروز است که به بررسی ویژگی سینمای آوانگارد ایران پرداخته است. البته این پرونده به‌این پرسش هم پاسخ داده است که ‌آیا اساسا طرح بحث پیرامون سینمای آوانگارد در ایران صحیح است یا خیر؟ به همین دلیل در مقاله‌ای دو بنیاد تئوریک سینمای آوانگارد را مورد مداقه قرار گرفته است. همچنین محمدرضا اصلانی در مصاحبه‌ای به پرسش هایی پیرامون چیستی هنر آوانگارد و جریان سینمایی منتسب به آن در دوره پیش از انقلاب پاسخ داده است.  مجید برزگر و محمد شیروانی نیز هر کدام در مصاحبه‌ای مجزا در باب سینمای آوانگارد اظهارنظر کرده‌ند. همچنین چند تن از متخصصان و پژوهشگران سینما هم از زوایای گوناگونی سینمای آوانگارد را مورد بررسی قرار داده‌اند.

مروری بر جایگاه فلسفه اخلاق در تفکر اسلامی موضوع اصلی پرونده الهیات است که با عنوان تاملات اخلاقی منتشر گردیده است و تلاش داشته به‌این پرسش پاسخ دهد که آیا متفکران مسلمان اساسا مساله‌ای تحت عنوان فلسفه اخلاق داشته اند و این نیاز را احساس کرده اند که در مباحث هنجاری و ارزشی تامل فلسفی و چون و چرا کنند؟ محسن جوادی، علیرضا کهنسال، شهین اعوانی، وحید یادگاری سرور برای رسیدن به پاسخ درخور در این زمینه با فرهنگ امروز همکاری کردند.

در سرویس پیشخوان همچون روال گذشته چند کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت. بنیان های عقلانی و اجتماعی موسیقی ماکس وبر، چاپلین به روایت بازن، هایدگر در چارچوبی جدید اثر باربارا بولت، در آمدی بر فهم هرمنوتیک اثر لارنس اشمیت از جمله‌این کتاب ها هستند. همچنین در این بخش فرهنگ رجایی یادداشتی درباره کتاب تازه تالیف خود یعنی بازیگری در باغ هویت ایرانی؛ سرنمونی حافظ نوشته است.حسین پاینده نیز در مصاحبه‌ای درباره کتاب تازه ترجمه اش به نام اصول و مبانی تحلیل متون ادبی به قلم سلینا کوش سخن گفت. در این میان اما مصاحبه با موسی اکرمی در باب رمان تازه اش «آریا» خواندنی است او که اخیرا به طبع آزمایی حرفه‌ای در حوزه ادبیات پرداخته نکات جالب توجهی در باب رمان خود بیان داشته است. همچنین یادداشت روبرت صافاریان درباره نمایشگاه آثار آراپیک باغداساریان هم جالب توجه است.

در بخش گزارش به مناسبت درگذشت هیوبرت درایفوس سوگنامه‌ای که اساتید فلسفه امریکا منتشر کرده اند ترجمه شد. همچنین در مقاله‌ای مواجهه درایفوس با هوش مصنوعی بررسی شد. گزارشی از سخنرانی برونو لاتور در دانشگاه‌های ایران، و مهم ترین آثار به نمایش درآمده در سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر از دیگر مطالب این بخش است. گفت و گوی اختصاصی فرهنگ امروز با ژان میشل فرودون، سردبیر کایه دو سینما و خاطرات کریم مجتهدی از دوران تحصیل در فرانسه و حشر و نشر با کربن از مطالب خواندنی این شماره هستند.

هفدمین شماره فرهنگ امروز به مدیرمسئولی امیرابراهیم رسولی و سردبیری بهزاد جامه بزرگ در ۱۸۰ صفحه و به قیمت ۱۴۰۰۰ تومان منتشر شده است.

نظر شما