شناسهٔ خبر: 49892 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مطالعات علمی و حفاظت مجسمه نادرشاه پایان یافت

مطالعات علمی ساختاری مجسمه فلزی نادرشاه واقع در مجموعه باغ نادری مشهد از پروژه‌های در دست اجرای پژوهشکده حفاظت و مرمت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به اتمام رسید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ پرستو نعیمی طرئی مسئول بخش پژوهشی حفاظت از آثار فلزی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی با اعلام این خبر گفت:مطالعات علمی ساختاری مجسمه فلزی نادرشاه شامل بررسی اسکلت داخلی، مطالعه روند فرسایش و خوردگی و ارزیابی وضعیت ایستایی مجسمه فلزی نادرشاه که از اسفند ماه ۱۳۹۴ آغاز شده بود، با موفقیت به اتمام رسید.

او افزود: طرح یاد شده که از پروژه های در دست اجرای پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است، تاکنون طی دو فاز مستندنگاری و مطالعات فنی با نظارت مسئولین سازمان میراث فرهنگی استان خراسان رضوی و حمایت و نظارت اداره کل موزه ها انجام گرفته است.

به گفته مسئول بخش پژوهشی حفاظت از آثار فلزی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- در این طرح علاوه بر انجام بررسی‌های ریزساختاری دقیق، مطالعات مهندسی متعددی با انجام تست‌های غیرمخرب به منظور ارزیابی وضعیت کلی اثر از نظر ایستایی، تنش و خوردگی صورت گرفته است بخشی از اطلاعات لازم در این رابطه با بررسی‌های علمی در محل فراهم شده است.

نعیمی طرئی اظهار داشت: در اجرای این دو فاز مراکز مختلف علمی، دانشگاهی و صنعتی همکاری داشته و از مشاوره تخصصی دکتر ابوالقاسم دولتی، استاد تمام وقت دانشگاه صنعتی شریف با تخصص خوردگی و حفاظت فلز و همکاری کارشناسان گروه های مختلف پژوهشی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی-فرهنگی بهره لازم برده شده است

نظر شما