شناسهٔ خبر: 49897 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیران به سایت موزه هنرهای معاصر تهران سر بزنند/لطفا به‌روز شوید!

موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان یکی از مهمترین مراکز جهانی هنرهای تجسمی کشور فاقد سایتی است که متناسب با اهمیت و اعتبار چنین موزه ای باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ موزه هنرهای معاصر تهران بدون شک یکی از مهمترین مراکز بین المللی تجسمی در کشور است که به طور خاص وجود گنجینه این موزه و شهرت بین المللی اش باعث شده تا جزو موزه های مهم جهان قرار بگیرد.

مدیران موزه هنرهای معاصر تهران طی سال‌های متمادی بر اهمیت این مجموعه تاکید کردند و هر کدام با برنامه ریزی های مختلف سعی کرده اند این میراث را به رخ بکشند. یکی از همین تلاش ها نیز برنامه ریزی برای سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به رم و برلین بود که در دوران مدیریت مجید ملانوروزی به عنوان مدیر موزه هنرهای معاصر تهران مطرح شد که البته به سرانجامی نرسید.

حال این سوال مطرح است که چنین موزه ای با چنین اعتباری که بسیاری از سفرا و مهمانان خارجی و گردشگران برای بازدید از آن اقدام می کنند و حتی موزه های معتبر دنیا تمایل به نمایش آثار گنجینه این موزه در موزه خود دارند، چرا باید از داشتن یک سایت کارآمد و به‌روز محروم باشد؟

آدرس سایت موزه هنرهای معاصر تهران به نشانی http://www.tmoca.com را که در اینترنت جستجو کنید صفحه ای باز می شود که به ساده ترین شیوه طراحی یک سایت دیزاین شده به گونه ای که ممکن است با خود فکر کنیم این سایت از یکی از الگوهای از پیش آماده طراحی سایت برداشته شده است.

در صفحه نخست در نیم تای بالا که مهم ترین خبرها به انتخاب خود مسئولان سایت گذاشته شده است در حال حاضر به جز اطلاع رسانی درباره نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر که این روزها در این مکان برپاست و فراخوان جشنواره بین المللی رادیکال پرفورمنس که تابستان برپا خواهد شد، سه رویدادی را اطلاع رسانی می کند که در سال ۹۵ برگزار شده اند: برپایی هفته فیلم سهراب شهید ثالث در اسفند ۹۵، نهمین جشنواره تجسمی فجر در بهمن ۹۵، فستیوال سی پرفورمنس، سی هنرمند در آذر ۹۵.

اما پنجره هایی که در صفحه نخست طراحی شده اند تا با انتخاب آنها سراغ اخبار و رویدادها و تاریخچه موزه و هر آنچه را برای اطلاع رسانی درباره چنین مراکزی متداول است، گرفت نیز قابل بررسی است.

در بخش «رویدادها» که خود دو زیر مجموعه «نمایشگاه ها» و «سایر رویدادها» را شامل می شود ما با چهار نمایشگاه و اطلاع رسانی آن رو به رو می شویم که برپایی آنها به سال‌های ۹۴ و ۹۵ باز می گردد. در بخش «سایر رویدادها» نیز پیغام «صفحه مورد نظر به زودی کامل می شود» را مشاهده می کنیم.

اگر روی پنجره «روزرسان» کلیک کنیم با اخبار موزه، اخبار سینما تک، اخبار کانون نیومدیا رو به رو می شویم که همراه با بخش «سایر بخش ها» که این پنجره نیز شامل زیرمجموعه هایی است، تنها بخش هایی هستند که می توان به روز ترین اطلاعات مربوطه را یافت.

البته موضوع دیگری که باید بدان اشاره شود انتخاب گزینشی اطلاع رسانی رویداد ها است به طوریکه در بخش اخبار موزه ما خبری از حضور ایران در بی ینال ونیز نمی بینیم.

اما در بخش «گنجینه» که شاید مهمترین بخش سایت موزه هنرهای معاصر تهران باشد و از سال گذشته مجید ملانوروزی بارها در گفتگو با خبرنگار مهر این وعده را داد که تمام آثار گنجینه ظرف مدت کوتاهی با اطلاعاتشان روی سایت قرار بگیرد، هم اکنون تنها ۱۳۷ اثر معرفی شده دارد. در این بخش نام اثر، نام خالق اثر، تکنیک، سال خلق اثر و ابعاد به فارسی و انگلیسی ضمیمه تصویر اثر شده است. اما نکته جالب در همین بخش این است که با وجود داشتن امکان کلیک روی چهار گزینه نقاشی، مجسمه، عکس و چاپ دستی با کلیک روی این عناوین چیزی عاید مراجعه کننده نمی شود. تنها در بخش «جستجو بر اساس مشخصات اثر هنری» می توان با انتخاب فیلتر بر اساس مدیوم به اطلاعاتی دست پیدا کرد. در این بخش ۲۹ عکس، ۳۲ نقاشی و ۳۰ اثر چاپ دستی را به صورت مجزا می توان مشاهده کرد که مجموع این آثار با عدد ۱۳۷ که به شکل کلی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران نمایش داده شده است مغایرت دارد.

باقی فیلترها بر اساس زمان خلق اثر، مواد به کار رفته، مدیوم و.. که در سایت طراحی شده همچنان کارایی ندارد.

بخش مجله گرچه به عنوان یک پنجره جدا روی سایت طراحی شده اما این پنجره نیز فاقد حتی اطلاعات یا محتواست.

مجید ملانوروزی اردیبهشت ۹۵ در گفتگو با خبرنگار مهر با انتقاد از کسانی که به صورت غیر شفاف به بیان  مطالبی غیر ‏واقع درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر می‌پردازند، گفت: برای بیرون رفتن از وضعیت شایعه سازی‌هایی که عموما در فضاهای ‏مجازی ایجاد و هدایت می‌شود از امروز به مرور آثار خارجی گنجینه موزه هنرهای معاصر با اطلاعاتش روی سایت موزه هنرهای معاصر ‏قرار خواهد گرفت. ‏این روزها عده‌ای که حتی به موزه هم نیامده‌اند و آن را نمی‌شناسند درباره گنجینه‌ این موزه شایعه می‌کنند برای همین ‏تصمیم گرفتیم هر روز صد تا صد و پنجاه اثر موزه را که عکاسی شده‌اند روی سایت قرار بدهیم. همه کسانی که به ‏مسایل موزه آگاه باشند می‌دانند موزه چه آثاری را در اختیار دارد و اگر کسی می تولند یک اثر را نام ببرد که از موزه خارج شده و ‏در جایی به فروش رفته بهتر است از کلی گویی پرهیز کرده و شفاف حرف بزند تا ما هم بتوانیم پاسخ بدهیم. ‏

یکی از مهمترین مراکز تجسمی کشور که در دنیا نیز شناخته شده است با چنین گنجینه و اعتباری که معماری آن را نیز شامل می شود در سایت خود هیچ پیشینه و اطلاعاتی از خود به مخاطب نمی دهداز ۵ مرداد ۹۵ که برای اولین بار ۲۴ اثر گنجینه روی سایت قرار گرفت تا امروز این عدد به ۱۳۷ اثر رسیده است و این در حالی است که کتاب گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به صورت کامل به تازگی به چاپ رسیده و اطلاعاتش در دسترس است.

به بخش انگلیسی مراجعه نکنید

بخش دیگر «درباره موزه» است که در این بخش تنها می توان چند عکس قدیمی و غیر جذاب از ساختمان و سر در موزه را مشاهده کرد با توضیحات مختصری که به خواننده می گوید «مجموعه آثار موزه را می توان در سه گروه آثار موجود در مخزن (گنجینه)، آثار ارائه شده در گالری ها و فضاهای درون موزه، و نیز تندیس های موجود در محوطه بیرونی دسته بندی کرد. باغ تندیس، فضای سبز واقع در شمال ساختمان موزه است با مجسمه هایی از ماکس ارنست، پرویز تناولی، هنری مور، ماکس بیل و دیگران. در گنجینه دائمی موزه بیش از ۴۰۰۰ اثر ارزشمند و یگانه از نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان نگهداری می شود.»

در واقع یکی از مهمترین مراکز تجسمی کشور که در دنیا نیز شناخته شده است با چنین گنجینه و اعتباری که معماری آن را نیز شامل می شود در سایت خود هیچ پیشینه و اطلاعاتی از خود به مخاطب نمی دهد در حالیکه با یک جستجوی کوتاه در فضای مجازی ده ها برابر این اطلاعات را می توان به دست آورد.

بخش انگلیسی این سایت اما از بخش فارسی نیز بی محتواتر است. بخش درباره موزه توضیحی به زبان انگلیسی ندارد. بخش اخبار آن به روز نیست و پنجره دیگر بخش ها به کلی کار نمی کند و حتی بخش گنجینه نیز فاقد توضیح یا گنجاندن آثار گنجینه است.

در دنیایی که موزه های درجه سوم و چهارم جهان با طراحی سایت برای خود اعتبار کسب می کنند و حتی بازدیدکنندگان را به سمت خود می کشند به نظر می رسد موزه هنرهای معاصر تهران که ادعای حضور در موزه های رده اول جهان را به سبب اعتبار گنجینه خود دارد باید هر چه سریعتر برای رفع این نقیصه تمهیدی بیندیشد.

نظر شما