شناسهٔ خبر: 49934 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جایزه قلم پینتر برنده‌اش را شناخت

مایکل لانگلی شاعر اهل بلفاست که شیموس هنی او را به عنوان «متولی اندوه‌ها و شگفتی‌ها» توصیف کرده بود،‌ برنده جایزه پِن پینتر ۲۰۱۷ شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ جایزه قلم پینتر در حالی به مایکل لانگلی اهدا شد که یک طنین شخصی هم برای این شاعر به عنوان یکی از شاخص‌ترین چهره‌های شعر ایرلند دارد. او نه تنها دوستدار هارولد پینتر است، که این جایزه به افتخار او نام‌گذاری شده، بلکه هارولد پینتر فیلمنامه‌نویس لانگلی را وقتی یک شاعر جوان بود، ‌ تشویق کرده بود.

این جایزه به طور سالانه به یک نویسنده بریتانیایی، ایرلندی یا اهل کشورهای مشترک‌المنافع با شایستگی فوق‌العاده ادبی اهدا می‌شود که آثارش تجلی کلمات سخنرانی پینتر در دریافت جایزه نوبل باشد و در آثارش نگاهی «ثابت‌قدم و تغییرناپذیر» به دنیا می‌اندازد و یک «تعهد مصمم روشن‌فکرانه دارد تا حقیقت واقعی زندگی‌ها و جوامع ما را توصیف کند.»

در حین اعلام برنده این جایزه، دان پترسون رییس هیات داوران و شاعر گفت: «حالا چند دهه است که شعر سلیس لانگلی کاملا پر از کیفیت‌های انسانی، تواضع و شفقت است و هرگز از پیچیدگی اخلاقی که در نتیجه نگاه کردن به هر دو سمت بحث به وجود می‌آید، دوری نمی‌گزیند.»

پترسون گستردگی آثار لانگلی را که به موضوع‌هایی مثل جنگ، ‌ عشق، مرگ و طبیعت می‌پردازند تحسین کرد و اضافه کرد: «چه در نویسندگی به عنوان یک تجلیل‌کننده باشد، ‌چه یک منتقد، خاطره‌نویست یا مرثیه‌نویس، او دقیقا همان نگاه ثابت‌قدمی را دارد که پینتر خواستار آن شده بود و اغلب روی چهره‌هایی تمرکز دارد که در حاشیه‌ها و سایه‌ها قرار دارند و اغلب توصیف ادبی به آن‌ها نمی‌پردازد، اما آن‌ها همان کسانی هستند که لانگلی به ما یادآوری می‌کند که قهرمانی‌ها، ‌ تراژدی‌ها و شرافت‌های خودشان را دارند و داستان‌های‌شان نمایانگر حقیقت واقعی زندگی‌های ما هستند.»

لانگلی که اقرار می‌کند مدت‌ها طرفدار این فیلمنامه‌نویس بوده، ‌ می‌گوید: «هارولد پینتر در دوران جوانی من را تشویق کرد. بنابراین، به خاطر دلایل شخصی و ادبی و سیاسی، من بسیار به خاطر این جایزه تحت تاثیر قرار گرفتم و مفتخر هستم.»

آنتونیا فریزر، بیوه پینتو گفت این تحسین دوطرفه بود: «هارولد همیشه علاقه عمیقی نسبت به اشعار او داشت و بعد از بازدیدی به یادماندنی از ایرلند شمالی تحت سرپرستی او، به علاقه شخصی او هم اضافه شد.»

این جدیدترین افتخار در مسیر حرفه‌ای درخشان لانگلی است. جوایزی که او تاکنون دریافت کرده شامل جایزه تی‌اس الیوت، جایزه هاوتورندن، جایزه شعر آیریش تایمز و جایزه ویت‌برد می‌شوند. کارهای او را با آثار دبلیوبی ییتس و ادوارد توماس مقایسه کرده‌اند که او از هر دو به عنوان کسانی که الهام‌بخشش بوده‌اند نام می‌برد.

لانگلی جایزه‌اش را در یک مراسم عمومی در کتابخانه بریتانیا روز دهم اکتبر دریافت می‌کند. او همچنین برنده جایزه بین‌المللی نویسنده شجاعت ۲۰۱۷ را معرفی می‌کند که توسط برنده جایزه پینتر انتخاب می‌شود. این جایزه به «نویسنده‌ای می‌رسد که به طور فعالانه از آزادی بیان دفاع می‌کند و اغلب این کار را با خطر بزرگ نسبت به امنیت و آزادی خودش انجام می‌دهد.»

برنده سال گذشته جایزه پن پینتر مارگارت آتوود رمان‌نویس بود که جایزه بین‌المللی نویسنده شجاعت را به احمدور رشید چاودوری که همچنین با نام توتول شناخته می‌شود داد.

نظر شما