شناسهٔ خبر: 49946 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ دو رمان جدید ایرانی/ دیدار با نهنگی که یونس را خورد

رمان‌های «بازی‌های مردانه» نوشته آرمان امیری و «نهنگی که یونس را خورد هنوز زنده است» اثر سعید محسنی توسط نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شدند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دو رمان «بازی‌های مردانه» و «نهنگی که یونس را خورد هنوز زنده است» به تازگی در قالب عناوین جدید مجموعه «کتاب‌های قفسه آبی» نشر چشمه منتشر و راهی بازار نشر شده اند. این کتاب‌ها به ترتیب، عناوین ۱۱۰ و ۱۱۱ این مجموعه هستند.

«بازی‌های مردانه» نوشته آرمان امیری است و داستانش درباره پدر، پسر و وکیلی است که با یکدیگر یک مثلث جنایی را تشکیل می‌دهند. این سه مربوط به جنایتی ناجوانمردانه هستند و روابط پیچیده ای بین بازی‌های مردانه آن‌ها وجود دارد.

نقشه‌هایی که ۳ شخصیت اصلی این رمان اجرا می‌کنند، ترکیبی چندگانه از مقاصد متفاوت و احساسات متناقضی از عشق و نفرتی است که نسبت به یکدیگر دارند. بستر تاریخی «بازی‌های مردانه» تاریخ معاصر ایران است. به این ترتیب در این داستان، تاثیر چالش‌های نسل‌های پیشین، بر نسل کنونی دیده می‌شود. در این قصه، سیمای نقش آفرینان، تاریخ پرمجادله مردانه به نظر می‌رسد اما اگر تصویر پنهان زنان در نظر گرفته نشود، راز جنایت برملا نمی‌شود...

این رمان، زیر نظر حسین سناپور نوشته شده و ۵ بخش دارد که به این ترتیب هستند؛ بخش نخست «شب نهم و روز دهم آبان ماه ۱۳۸۷»، بخش دوم «یازده آبان ماه ۱۳۸۷»،   بخش سوم «سی مهرماه ۱۳۸۷»، بخش چهارم «هفتم آبان ماه ۱۳۸۷»، بخش پنجم «پانزده آبان ماه ۱۳۸۷».

این کتاب با ۳۲۴ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۶۰ هزار ریال منتشر شده است.

«نهنگی که یونس را خورد هنوز زنده است» هم رمانی به قلم سعید محسنی است. این کتاب هم مانند «دختری که خودش را خورد» نامی عجیب داشته و با زبان طنزآلود روایت می شود.

داستان این رمان درباره مردی است که جهان و زندگی بر او سخت گرفته‌اند و خسته شده است. او در یک کتابخانه عمومی کار می‌کند و محل کارش کتابخانه‌ای فقیر، کم مُراجع، خاک گرفته و در حال پوسیدن است. در عین حال هم باید فرمایشات همکارش را که مدام این فضا را تنگ‌تر می‌کند، شنیده و تحمل کند. در شرایط سخت و بی‌کتابی کتابخانه، روزی دختری وارد کتابخانه می‌شود، اما نویسنده این رمان، اصلا قرار نیست زندگی مرد را با ورود دختر، تحت تاثیر قرار دهد.

نویسنده این اثر، در طول قصه، موقعیت‌های سخت و زجرآور را با لحن روایی طنز روایت می‌کند و احساس زجر و تک افتادگی را برای کسی که چنبره مفهوم کتابخانه نفرین شده در حال بلعیدنش است، به تصویر می‌کشد. کتابخانه نفرین شده، نهنگی است که دارد مرد قصه را می‌بلعد...

عناوین بخش‌های مختلف این رمان به این ترتیب است: «سی و سه سالگی»، «رییس باهاتون کار داره...»، «پروانه، روی شیشه»، «کتاب‌های غیرقابل خواندن را نخوانیم»، «ساندویچ مغز و چسب زخم و چیزهای دیگر...»، «حوالی ساعت دوازده»، «ماکاندو»، «علی نقی چی»، «کدام قفل؟ کدام کلید؟»، «ملاقات نمی کنیم...»، «حوالی کابوس»، «میل شدید موردِ...»، «شهر میسا»، «شیر داغ... دوغ سرد...»، «برقص... برقص... تا ولت کنم»، «کتاب باز»، «چیزی در کجا؟»، «شب بود. ماه پشت ابر بود.»، «چهل و یکمین ستون...» و «خودکشی نهنگ...».

این کتاب هم با ۱۶۹ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۱۴۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما