شناسهٔ خبر: 49957 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تجربه مشترک دولت آبادی و بارسقیان «در استانبول»

نمایشنامه «در استانبول» نوشته غلامحسین دولت‌آبادی و آراز بارسقیان توسط نشر یکشنبه چاپ شد. این نمایشنامه اولین تجربه مشترک این دو نویسنده نیست بلکه آن‌ها پیشتر تجربه‌هایی در تالیف نمایشنامه و رمان با یکدیگر داشته‌اند.

تجربه مشترک دولت آبادی و بارسقیان «در استانبول»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی نمایشنامه «در استانبول» را این روزها در پیشخوان کتاب فروشی‌ها در اختیار علاقه‌مندان هنرهای نمایشی گذاشتند. این نمایشنامه یکی از  چندین تجربه مشترک این دو نویسنده است. آن‌ها پیشتر نیز تجربیات مشترکی در نوشتن نمایشنامه و رمان با هم داشته‌اند.

دولت‌آبادی و بارسقیان این نمایشنامه را با پاراگرافی از کتاب «آتش زیر خاکستر» محمدعلی جمالزاده شروع کرده‌اند که بی شباهت به اتفاقات و شخصیت‌های نمایشنامه نیست. نمایشنامه «در استانبول» روایت خانواده‌ای ایرانی است، که پس از سال‌ها دوری در ترکیه برای تحویل سال گرد هم جمع می‌شوند، مادر، دو دختر، دو پسر، خاله‌ای که سال‌هاست در دیار غربت از دیدار تنها خواهرش محروم بوده است و نوه‌ای که به ظاهر از همه عاقل‌تر است. در این تجدید دیدار خانوادگی خاطرات گذشته و زوایای آشکار و پنهان زندگی هر یک از این افراد، چالش‌هایی را برای همه افراد این خانواده ایجاد می‌کند.

این نمایشنامه که روایتی در سه بخش «پیش از دیدار»، «روز اول»، که در آن 9 دیدار اتفاق می‌افتد، و «دیدار آخر» نوشته شده است. ساختار این دیدارها معمولا دوگانه است و در هر دیداری دو فضای متفاوت از دیدار افراد مختلف این خانواده با یکدیگر روایت می‌شود. این نمایشنامه 5 شخصیت زن و سه شخصیت مرد دارد و نمایشنامه‌ای پر پرسوناژ محسوب می‌شود.

فرم صفحه‌بندی در چاپ این نمایشنامه متفاوت است. اشکالات چاپی و دستوری یکی از ضعف‌های این کتاب است که امیدواریم در چاپ‌های بعدی این نشر شاهد آن نباشیم. توضیح صحنه‌های طولانی و با جزئیات نیز از دیگر مشخصه‌های این نمایشنامه به حساب می‌آید.

«هی ... هی ... بچه بزرگ می‌کنی، موقع ثمر رسیدنش خدا ازت می‌گیردش... تصادف می‌کنه... چه‌جوری من داغ تو رو تحمل کردم سعید... آره من پوستم کلفت شده... بی‌عار و درد شدم که مرگ تو رو دیدم... منم موندم بین اینا یالغوز... هر موقع حرفی می‌شه این آقای سهراب خان، پشت سر مرضیه در ‌می‌آد. وایستاده هرکی با من مخالفت می‌کنه بره طرف اونو بگیره. اون روز اول که پسره اومد خواستگاری مخالفت کردم ولی همین آقای سهراب خان الکی طرف پسره رو گرفت. گفت تحصیل کرده است اله بله فلانه.

حالا هم که سیمین خانوم زیر پاش نشسته که مستقل شیم، می‌خوایم مستقل شیم. ختنوم بعد از بیست و دو سال زندگی یادش افتاده می‌خواد مستقل شه. نکردن دو زار پول جمع کنن برن واسه خودشون یه خونه بگیرن. اگه این طبقة بالا رو بهشون نمی‌دادم، حالا اینطوری حرف نمی‌زدن. آره از نظر قانونی حرفش پیشه، ارث باباشو می‌خواد بگیره ولی پس من چی؟ همین چند شب پیش با سهراب اتمام حجت کردم.» (بریده‌ای از نمایشنامه)

نمایشنامه «در استانبول» نوشته آراز بارسقیان و غلامحسین دولت‌آبادی در بهار 96 توسط نشر یکشنبه با شمارگان 500 نسخه در 88 صفحه و به قیمت 9 هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما