شناسهٔ خبر: 49960 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خوانش هگلی مالابو در کتاب «با مغزهایمان چه باید بکنیم؟»

مالابو در کتاب «با مغزهایمان چه باید بکنیم؟» خوانشی هگلی از علوم اعصاب را ارائه می‌دهد، که بر مفهوم انعطاف‌پذیری بنا شده و او بر موازات‌های غیرعادی بین مدل ذهن انسان بازتاب می‌کند که توسط دانشمندان علم اعصاب و ساختار سرمایه‌داری پیشنهاد شده است.

خوانش هگلی مالابو در کتاب «با مغزهایمان چه باید بکنیم؟»

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «با مغزهایمان چه باید بکنیم؟» نوشته کترین مالابو به مقدمه مارک چینراد و ترجمه تقی کیمیائی اسدی روانه بازار نشر شده است.
 
در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «به اعتقاد مالابو، مغز پیوستگی بنیادی شخصیت ما، و نفس ما را ممکن می‌سازد. نفس نتیجه، و انعکاس عملکردهای نظم‌دار شبکه‌های عصیب است که مغز را شامل می‌شوند. در نتیجه، این امر، پیوستگی درونی نمودارهای ما را تضمین می‌کند. مغز با تضمین سنتز عصبی (neuronal) و (mental) هومئوستاز (homeostasis) حالات ذهنی ما را تنظیم می‌کند، درست مانند سطح دیگری است که ارگانیسم دارای توان تنظیم محیط داخلی‌ای است که وحدانیت وجود فیزیکی‌اش را حفظ می‌کند. ما آشکارا فاقد آگاهی از مکانیسم‌های انعطافی‌ای هستیم که شخصیت‌مان را شکل داده و پیوستگیش را تضمین می‌کنند.

مالابو پیشنهاد می‌کند، علی رغم این امر، ممکن است در کوشش برای آگاه شدن از آنها به آزادی تازه‌ای دست یابیم، آزادی‌ای که سازمان‌بندی خودمان را بر دنیا تحمیل کنیم بجای این که به تأثیرات محیط تن دهیم. انعطاف‌پذیری، در واقع، نرمش‌پذیری نیست. فراموشت نکنیم که انعطاف‌پذیری یک مکانیسم برای سازگاری است، در حالی که نرمش‌پذیری مکانیسمی برای تسلیم شدن است. سازگاری تسلیم‌شدن نیست، و ، در این مفهوم انعطاف‌پذیری نباید به عنوان بهانه‌ای برای تسلیم در برابر نظم نوین جهانی باشد که سرمایه‌داری رؤیای آن را دارد. «برای این که کاریکاتور دنیا تکرار نشود: این کاری است که باید با مغزهایمان انجام دهیم.» برای نه گفتن، آگاهی از انعطاف‌پذیری مغزهایمان ابزاری در اختیارمان می‌گذارد.»

به گفته اسلاوی ژیژک، مالابو در این کتاب خوانشی هگلی از علوم اعصاب را ارائه می‌دهد، که بر مفهوم انعطاف‌پذیری بنا شده و او بر موازات‌های غیرعادی بین مدل ذهن انسان بازتاب می‌کند که توسط دانشمندان علم اعصاب و ساختار سرمایه‌داری پیشنهاد شده است.

جوزف تبی نیز معتقد است مالابو در این کتاب، استعاره سریعا منشعب‌شونده‌ای را فهمیده است، اما علاوه بر این می‌داند که ما مالک اذهانی هستیم که استعاره‌ها را می‌سازند. مالابو، به جای اینکه بازهم یک کاربرد دیگری از تحقیقات مغز را باز هم به یک رشته دیگر ارائه دهد، یک دیدگاه را عرضه می‌کند. به جای جبر سفت و سخت، او به انعطاف‌پذیری نگاه می‌کند. مالابو اشاره به این می‌کند که اگر ما به عنوان یک اجتماع قادر باشیم از استعاره‌های لازم اما ناقصمان عقب بکشیم و از مغز آگاه شویم، تاریخ به چه چیزی تبدیل خواهد شد.

کتاب «با مغزهایمان چه باید بکنیم؟» نوشته کترین مالابو به مقدمه مارک چینراد و ترجمه تقی کیمیائی اسدی با شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه در ۱۳۱ صفحه به بهای ۱۰۵۰۰ تومان از سوی انتشارات طرح نقد منتشر شده است.

نظر شما