شناسهٔ خبر: 49987 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«وودی آلن» همه را غافلگیر کرد

«وودی آلن» کارگردان هالیوودی که به ندرت در رویدادهای سینمایی لس آنجلسی شرکت می‌کند، با حضور ناگهانی روی سن مراسم موسسه فیلم آمریکا همه را شگفت‌زده کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، «هالیوود ریپورتر» نوشت: «وودی آلن» از مشهورترین کارگردان‌های هالیوود و برنده چهار تندیس اسکار است که حتی برای گرفتن اسکار هم در مراسم رسمی سینمایی شرکت نمی‌کند، اما او روز گذشته برای اعطای جایزه دوست قدیمی خود «دایان کیتون» در چهل‌وپنجمین مراسم موسسه فیلم آمریکا (AFI)  ناگهان روی سن حاضر شد و حاضران متعجب، ایستاده او را تشویق کردند.

«دایان کیتون» بازیگری است که سال ۱۹۷۷ جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در «آنی هال» به کارگردانی «آلن» کسب کرده است. کارگردان «نیمه‌شب در پاریس» وقتی روی صحنه این مراسم تقدیر حاضر شد، گفت: «این زنی است که در همه چیز عالی عمل می‌کند. من و دایان راه زیادی با هم طی کرده‌ایم.»

«آلن» که تنها یک بار در سال ۲۰۰۲ در مراسم اسکار حاضر شد، سپس با لحنی طنزگونه «کیتون» را با شخصیت «ایو هرینگتون» در فیلم «همه چیز درباره ایو» مقایسه کرد و گفت که نمی‌خواسته بگوید «دایان» هم مثل او «به طور بی‌رحمانه‌ای جاه‌طلب» است.

«وودی آلن» پس از شوخی‌های متعددی که درباره «کیتون» به زبان آورد و او و حاضران را برای مدتی خنداند، با لحنی جدی به سخنانش پایان داد و گفت: «مسلما بیشتر آن‌چه را من در زندگی موفق به انجامش شده‌ام به او مدیونم.»

«دایان کیتون» هم سپس روی سن آمد و گفت: «وای خدای من! دلم می‌خواهد گریه کنم. امشب تجربه شگفت‌انگیزی برایم بود.»

«وودی آلن» کمدین، بازیگر، کارگردان، نویسنده، موسیقی‌دان و نمایشنامه‌نویس آمریکایی است. او فعالیت حرفه‌ای خود را به عنوان یک نویسنده کتاب‌های طنز و سپس در نقش کمدین روی صحنه شروع و سپس در دهه ۶۰ میلادی، فعالیت فیلمسازی خود را آغاز کرد. او طی سه دهه فیلمسازی، بیش از ۴۵ فیلم ساخته که با آن‌ها افتخارات و جوایز سینمایی متعددی کسب کرده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به چهار جایزه اسکار و دو جایزه «گلدن گلوب» اشاره کرد.

دو جایزه‌ بهترین کارگردانی و شش جایزه‌ بهترین فیلم‌نامه از جوایز «بفتا»ی انگلیس، خرس نقره‌ای جشنواره‌ برلین در سال ۱۹۷۵، جایزه‌ «فیپرشی» جشنواره‌ کن در سال ۱۹۸۵ برای «رز بنفش قاهره»، دو جایزه‌ بهترین فیلم خارجی از جوایز سزار فرانسه برای «منهتن» و «رز بنفش قاهره»، جایزه بهترین فیلم اروپایی از جوایز «گویا»ی اسپانیا در سال ۲۰۰۶ برای «امتیاز نهایی»، شیر طلای افتخاری جشنواره‌ ونیز در سال ۱۹۹۵ و جایزه‌ یک عمر دستاورد سینمایی از جشنواره‌ «سن‌سباستین» در سال ۲۰۰۴ از دیگر افتخارهای سینمایی این کارگردان محسوب می‌شوند. او ۲۴ بار نامزد اسکار و چهار بار برنده آن شده که این جوایز شامل یک اسکار بهترین کارگردانی و سه جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه غیراقتباسی می‌شود.

»آنی‌هال»، «صحنه‌های داخلی»، «منهتن»، «خاطرات اکلیلی»، «امتیاز نهایی»، «آلیس»، «ویکی کریستینا بارسلونا»، «گلوله‌های بر فراز برادوی«، «آفرودیت قدرتمند»، «شالوده‌شکن»، «نیمه‌شب در پاریس»، «تقدیم به رم با عشق»، «یاسمن غمگین»، «کافه  سوسایتی» و «مرد بی‌منطق» از جمله ساخته‌های این کارگردان صاحب‌نام سینمای جهان است

نظر شما