شناسهٔ خبر: 50008 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نصب کاشی ماندگار بر سر در خانه جواد مجابی

دومین کاشی ماندگار بر سر در منزل جواد مجابی، شاعر، نویسنده و منتقد ادبی و هنرهای تجسمی، در کوی نویسندگان تهران نصب شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دومین کاشی ماندگار، که در راستای حفظ و حراست از میراث فرهنگی، معنوی و ناملموس ایران و معرفی محل سکونت نویسندگان، شاعران، هنرمندان، اهالی فرهنگ، بزرگان علوم و... است به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شنبه 20 خردادماه بر سر در خانه شاعر، نویسنده، پژوهشگر و منتقد معاصر کشورمان، جواد مجابی، در کوی ‌نویسندگان تهران نصب شد.

در این مراسم، جواد مجابی با اشاره به پیشینه منزل مسکونی‌اش گفت: از سال 1356 در این خانه سکونت دارد. خانه‌ای که سال‌ها پاتوق و محفل نویسندگان، شاعران و هنرمندان نامی ایران بوده و طی سال‌های متمادی در این خانه شب‌ شعر برگزار شده است. همچنین بزرگانی چون ساعدی و شاملو در آمدوشد به این خانه بوده‌اند.
 
شاعر «سفرهای ملاح رویا»، با ابراز خشنودی از این اتفاق، خوشحالی اصلی‌اش را در رسم‌شدن شیوه و سنتی جدید دانست و ابراز امیدواری کرد که این روند همچنان ادامه داشته باشد.

وی در ادامه افزود: معتقدم که تمدن با اتاق شروع شد. یعنی وقتی خانه ساخته شد، اتاق ساخته شد، پنجره بر دیوار خانه گذاشته شد، اولین دادوستد با جهان بیرون شکل گرفت. این سرآغاز و پایه تمدن در جهان است.



این پژوهشگر و تاریخ‌نگار هنر، ضمن اشاره به تجربه سفرهایش به اقصی نقاط دنیا و رویکرد دیگر کشورها در رابطه با حفظ میراث مادی و معنوی‌شان گفت: ما در ایران چندان به ابنیه تاریخی اهمیت نمی‌دهیم. امیدوارم دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی، به‌جز همراهی با اهل ادب، با پژوهندگان تاریخ نیز به جای‌جای ایران سفر کنند. گردشگری می‌تواند، به‌جز تورهای عمومی، با پژوهشگران، هنرمندان و اهل فضل و علم صورت بگیرد و ایران را با اینان دوباره کشف کند.
 
مجابی که خود از روزنامه‌نگاران و منتقدان صاحب سبک قدیمی است، با اشاره به محافل و بناهای خاصی که بخشی از تاریخ فکری و فرهنگی ما در آن رقم خورده است، به «کافه فیروز» اشاره کرد و گفت: جایی مثل کافه فیروز، که پاتوق چندین نسل از شاعران و نویسندگان ما بوده، حالا تبدیل به بانک شده است. اکنون می‌توان به موازات این طرح نصب کاشی ماندگار، با نصب یک کاشی این محل را ثبت کرد و از این طریق به آن زمان ـ مکان اهمیت داد و هویتش را تثبیت کرد.
 
وی همچنین، ضمن تاکید بر اهمیت مکان‌هایی چون کتاب‌فروشی‌ها و ناشران گفت: می‌توان بر سردر کتابفروشی‌ها، چاپخانه‌ها، آتلیه‌ها و... نیز چنین کاشی‌هایی را نصب کرد. به‌طور مثال، می‌توانم به «کتاب‌فروشی ابن‌سینا» و «آتلیه پتگر» اشاره کنم که زمانی پاتوق بزرگانی چون بزرگ علوی بود.
 


نویسنده رمان «شهربندان» و نمایشنامه «شبح سدوم» به آثار در دست انتشارش اشاره کرد و گفت: بنا به پیشنهاد ناشری آمریکایی، درحال نوشتن مقدمه‌ای جامع و مفصل دررابطه با دوست از دست‌رفته‌ام اردشیر محصص هستم. از سوی دیگر، طرحی دررابطه با «زبان مردم» را پیش می‌برم.

وی همچنین، با اشاره به انتشار دو اثر اخیرش «تاریخ طنز ادبی ایران» و «تاریخ نقاشی مدرن ایران؛ نود سال نوآوری در هنر تجسمی ایران»، از انتشار چند رمان نیز خبر داد. همچنین مجابی رمان «ریگ روان» استیو تولتز با ترجمه پیمان خاکسار را به عنوان اثری برجسته که اخیرا مطالعه کرده است، معرفی کرد.
 
همچنین سازمان میراث فرهنگی درنظر دارد که طی روزهای آینده، سومین کاشی ماندگار را بر سردر خانه قیصر امین‌پور، یکی از چهره‌های برجسته شعر انقلاب، نصب کند. پیش از این نیز، اولین کاشی ماندگار بر سردر خانه ایران ایران درودی، نقاش، نویسنده و کارگردان برجسته کشورمان نصب شده بود.

نظر شما