شناسهٔ خبر: 50116 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

روز عزل‌ونصب‌ها در سینما

ایل‌بیگی رفت؛ داروغه‌زاده آمد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛ روز گذشته، ٢٣ خرداد، سازمان سینمایی یکی از پراتفاق‌ترین روزهایش را تجربه کرد و در این روز بسیاری از مدیران با حکمی از محمدمهدی حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، عهده‌دار پست‌های جدیدی شدند و حیدریان پس از گذشت سه ماه از حضورش در سازمان سینمایی دست به تغییرات گسترده‌ای زد.  جابه‌جایی حبیب ایل‌بیگی، مدیر پرحاشیه ماه‌های اخیر، یکی از همین اتفاقات بود. رئیس سازمان سینمایی در اولین حکم خود، با تقدیر از حبیب ایل‌بیگی، معاون سابق ارزشیابی و نظارت، ابراهیم داروغه‌زاده را به‌عنوان معاون ارزشیابی و نظارت منصوب کرد.

چالش فیلم‌های توقیفی را می‌توان یکی از حواشی اخیر دوران مدیریت حبیب ایل‌بیگی دانست. وزیر ارشاد مدتی قبل به دنبال پایان‌بخشیدن به چالش فیلم‌های توقیفی و تعیین‌تکلیف اکران‌شدن یا نشدنشان تا ١٠ مرداد صحبت کرد که بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) ضمن اعتراض به این اقدام با نگارش نامه‌ای به وزیر توصیه کرده به آنچه «بازیچه قدرت‌خواهی دیگران» نامیده گرفتار نشود. سیدرضا صالحی (وزیر ارشاد) در روزهای گذشته در نامه‌ای به ریاست سازمان سینمایی، از او خواسته در دو ماه وضعیت فیلم‌های توقیفی را روشن کرده و پاسخ مشخصی به صاحبان این آثار داده شود. درواقع مدت‌هاست که اسامی این فیلم‌ها در پرسش‌وپاسخ‌های مدیران فعلی و پیشین سازمان سینمایی و نیز دو وزیر ارشاد دولت یازدهم (علی جنتی و سیدرضا صالحی‌امیری) برده شده و خبرنگاران به دفعات خواستار روشن‌شدن وضعیت و سرنوشت این آثار سینمایی هستند. هرچند که در این مدت خبرهای متفاوتی از تعیین تکلیف فیلم‌های توقیفی نقل می‌شود، اما در مورد هرکدام از آنها نمی‌توان به قطعیت از رفع توقیف صحبت کرد و باید دید آیا تا ١٠ مردادماه اتفاق تازه‌ای درباره فیلم‌های توقیفی رخ خواهد داد یا خیر؟
سعید خانی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینمای ایران، درباره تغییروتحولات اخیر سازمان سینمایی گفت: «طبعا مدیران در هر سازمان یا ارگانی بعد از منصوب‌شدن در پستی مشخص می‌کنند که با چه کسانی کار می‌کنند و جابه‌جایی‌ها در سازمان سینمایی نیز چندان دور از ذهن نبود. از طرفی چالش فیلم‌های توقیفی هم یکی دیگر از اتفاقات حاشیه‌ساز چند سال اخیر است؛ فیلم‌هایی که با دلایل غیرمنطقی توقیف شدند و مشخص نیست تکلیفشان چه خواهد بود»
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: «من به این جابه‌جایی‌ها خوش‌بین هستم و امیدوارم همه‌چیز به سمت بهترشدن حرکت کند و این تغییرات به‌نفع کلیت سینما حرکت کند. امیدوارم روزبه‌روز از تعداد فیلم‌سازان زیرزمینی کم و مشکل بسیاری از فیلم‌ها حل شود و سوءتفاهم‌ها برطرف شود».
تغییرات دیگر مدیریتی
حیدریان همچنین با تقدیر از نصرت‌الله مرادی، رمضانعلی حیدری‌خلیلی را به‌عنوان معاون توسعه مدیریت و منابع منصوب کرد. محمود اربابی نیز به‌عنوان معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی منصوب شد تا مأموریت تأمین نیازهای آموزشی و پژوهشی سینمای ایران را در کنار مأموریت‌های مهم دیگر به سرانجام برساند.
حیدریان پس از جابه‌جایی مدیران و معاونان سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری، نصرت‌الله مرادی، معاون سابق توسعه مدیریت و پشتیبانی و سیدمصطفی ابطحی، مدیرعامل سابق مؤسسه رسانه‌های تصویری، را به‌عنوان مشاوران رئیس سازمان سینمایی منصوب کرد.  رئیس سازمان سینمایی در حکمی دیگر، با مأموریت ایجاد تعامل در همراهی با نهضت تولید محتوا و تقویت نمایش خانگی، توسعه فعالیت سامانه VOD، ایجاد بازارهای جدید مکمل داخلی و خارجی و... مهدی یزدانی را به‌عنوان مدیرعامل مؤسسه رسانه‌های تصویری منصوب کرد.

نظر شما