شناسهٔ خبر: 50131 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مراسم تشییع پیکر زنده یاد تجویدی برگزار شد

پیکر زنده یاد علی اکبر تجویدی در میان جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، از خانه هنرمندان به سمت بهشت زهرا تشییع شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم تشییع پیکر زنده یاد علی اکبر تجویدی پژوهشگر و نقاش پیش از ظهر امروز پنجشنبه ۲۵ خرداد با حضور جمعی از هنرمندان، محققان و اهالی فرهنگ و هنر در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

محمدعلی رجبی یکی از حاضران در این مراسم، با ذکر خاطراتی از زنده یاد تجویدی گفت: استاد تجویدی کتاب نگارگری ایرانی را نوشته که این اثر در این زمینه موضوعی، بی بدیل است.

وی در بخشی از سخنانش گفت: تجویدی، پدر شهید بود و مجاهدت های زیادی در راه هنر و فرهنگ انجام داد. اما ای کاش چنین شخصیت هایی در جامعه مان مهجور و غریب نبودند که روز تشییع پیکرشان با این جمعیت کم و خلوت برگزار شود.

مهدی حسینی از دیگر پژوهشگران و شاگردان زنده یاد تجویدی در این مراسم گفت: استاد تجویدی معلم ما بود و فقط در انتقال اطلاعات و علم دانش معلم نبود. بلکه رفتار و منش صحیح را هم به ما یاد می داد. او منشا خیرات و اتفاقات خوب زیادی در جامعه ما بوده است اما متاسفانه موفق نشده ایم افراد نظیر تجویدی را تربیت کنیم تا در صورت نبودنشان، جایگزین آن ها شوند.

در پایان و پس از خواندن نماز میت بر پیکر تجویدی توسط حجت الاسلام سید محمود دعایی، پیکر این پژوهشگر تاریخ هنر به سمت بهشت زهرا و قطعه هنرمندان منتقل شد.

استاد علی‌اکبر تجویدی فرزند هادی خان تجویدی و برادر محمد و علی تجویدی از نقاشان و نوازندگان فقید کشورمان، که خود یک پژوهشگر، باستان‌شناس و نگارگر پیشکسوت بود، شنبه ۲۰ خرداد پس از سال‌ها تحمل بیماری در پاریس درگذشت.

زنده‌یاد تجویدی صاحب مقالات و تألیفات متعددی در زمینه هنر و فرهنگ ایرانی بود که از آن جمله می‌توان به کتاب مهم «نگاهی به هنر نقاشی ایران از آغاز تا قرن دهم هجری» اشاره کرد.

پیکر این چهره فرهنگی هنری شب گذشته از فرانسه وارد ایران شد و امروز در آرامگاه ابدی در کنار برادرش آرام  گرفت.

نظر شما