شناسهٔ خبر: 50154 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزیر ارشاد خبر داد: فرستادن گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج منتفی شد

وزیر ارشاد عصر جمعه ۲۶ خرداد در حاشیه آیین پایانی نمایشگاه قرآن گفت: «از ابتدای قبول مسئولیت در این وزارتخانه بر ارسال‌نکردن این آثار به گالری‌های خارج از کشور تأکید داشته و دارم. موضوع ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به گالری‌های خارج از کشور صحت ندارد».

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شرق؛  سرانجام وزارت ارشاد مصمم شد گنجینه موزه هنرهای معاصر را به خارج از کشور نفرستد. وزیر ارشاد عصر جمعه ۲۶ خرداد در حاشیه آیین پایانی نمایشگاه قرآن گفت: «از ابتدای قبول مسئولیت در این وزارتخانه بر ارسال‌نکردن این آثار به گالری‌های خارج از کشور تأکید داشته و دارم. موضوع ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به گالری‌های خارج از کشور صحت ندارد».

به گزارش روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد، سیدرضا صالحی‌امیری تصریح کرد: ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به گالری‌های خارج از کشور در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار ندارد.
چندروزی است که برخی رسانه‌ها از ارسال آثار موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر می‌دهند. سرانجام وزیر ارشاد در حاشیه اختتامیه نمایشگاه قرآن، فرستادن این آثار به آلمان و ایتالیا را کاملا منتفی دانست.
همچنین حجت‌الاسلام مهدی شیخ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، از قطعیت عدم ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر خبر داد و به باشگاه خبرنگاران پویا گفت: «در دوره وزارت علی جنتی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی، موضوع ارسال آثار گنجینه موزه ‌هنرهای معاصر برای نمایش فرهنگی در برلین و رم مطرح بود. این موضوع در همان زمان کمیسیون مورد نقد و بررسی قرار گرفت و قرار بر این شد که ارسال آثار در صورت رعایت تمامی مسائل امنیتی و با کارشناسی کامل صورت گیرد». او افزود: «این موضوع با حضور وزیر جدید به صورت کلی منتفی شد، چراکه سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با این موضوع مخالف هستند. وقتی که وزیر ارشاد با این موضوع مخالف است، قطعا این اتفاق نخواهد افتاد و نیاز به بررسی ندارد. حتی افرادی که این موضوع را پیگیری کرده‌ بودند، وقتی برای توضیحات به کمیسیون می‌آمدند، به دنبال این بودند که راهی برای این انتقال پیش‌ آید. حتی از طرف سفارت آلمان نیز با ما صحبت‌هایی شد، ولی تا وقتی وزیر مخالف است، موضوع ارسال آثار به‌کلی منتفی است و نیاز به ورود مجدد کمیسیون فرهنگی نیست».
این عضو کمیسیون فرهنگی ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: «البته ارسال آثار گنجینه به موزه‌های معتبر دنیا اگر با دقت‌نظر و حفظ امنیت آثار انجام می‌شد، می‌توانست بیانگر فرهنگ بلندبالای کشور باشد و درضمن در کنار آثار معتبر جهانی آثار هنرمندان شاخص ایرانی هم دیده‌ می‌شد».
همچنین محمود صادقی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در روزهای گذشته در توییتر خود نسبت به شایعه انتقال آثار هنری به آلمان واکنش نشان داد و نوشت: «وزیر ارشاد طی تماس تلفنی با اینجانب تأکید کرد دستور داده انتقال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نمایش به آلمان منتفی شود».
۱۷ اسفندماه سال گذشته، نمایشگاهی با عنوان «مسافران برلین و رم» در موزه هنرهای معاصر افتتاح شد. این نمایشگاه شامل ۳۰ اثر از هنرمندان خارجی و ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی بود که پیش از آن قرار بود با اجرای یک پروژه در دوران حضور علی جنتی در وزارت ارشاد، برای نمایش به دو شهر برلین و رم فرستاده شوند؛ اما اجرای این پروژه با اعتراض هنرمندان و نهادهای صنفی و همچنین پس از تغییر وزیر ارشاد متوقف شد. در این راستا همچنین قول و قرارهایی از سوی وزارت خارجه آلمان به وزیر خارجه ایران داده شده بود که گویا تضمینی برای نگهداری و امنیت این آثار نفیس باشد. اما اعتراض هنرمندان ایرانی چند سویه داشت؛ اول اینکه گروهی از عدم بازگشت این آثار می‌هراسیدند و دومین دلیل نیز بیمه‌شدن این آثار بود که مبادا در این سفر طولانی از تهران به برلین و سپس رم آسیبی ببیند و اگر احتمالا چنین شد باید خسارت وارده جبران شود. اما بیشتر همان برنگشتن آثار بود که برایشان نیز دلایلی داشتند.
با آنکه دولت آلمان تضمین داده بود که هیچ اتفاق و آسیبی این آثار را تهدید نخواهد کرد اما همچنان مخالفان خروج آثار، با پافشاری بر لغوشدن این معامله تأکید می‌کردند و آن را به‌هیچ‌وجه به نفع ایران نمی‌دانستند. البته این بدگمانی هم به دلیل عدم شفافیت معاونت هنری بود که از ابتدا در یک نشست خبری، خبرنگاران و هنرمندان و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی را در جریان چند و چون این رابطه فرهنگی قرار نداد و از سوی دیگر نیز نوع مبادله فرهنگی و جزئیات آن باید با شفافیت اعلام می‌شد که نشد. به هر تقدیر، این قضیه با این تأکید وزیر ارشاد به ته خط رسیده و دیگر هم انتظار نمی‌رود که شدنی باشد.  

نظر شما