شناسهٔ خبر: 50193 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اهمیت کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ بررسی شد

انتشارات اندیشه دانش به‌تازگی کتاب «کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ» اثر منصور قادری را منتشر کرده است. این اثر حکایت از اهمیت بحث توسعه فرهنگی و کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد.

اهمیت کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ بررسی شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نویسنده کتاب «کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ» معتقد است: «تبلور فرهنگ را می‌توان در کتابخانه‌های عمومی مشاهده کرد؛ زیرا تاریخ کتابخانه در هر سرزمین، جزئی از تاریخ تمدن مردم آن سامان است و گویای تفکرات اجتماعی در دوره‌های گوناگون؛ و همچنین در سراسر تاریخ، اگر افول فرهنگ باشد با رکود کتابخانه‌ها مواجه می‌شویم و هر جا شکوفایی فرهنگ است در آن‌جا بازنمایی طراوات کتابخانه‌ها دیده می‌شود.»
 
این اثر در چهار فصل تنظیم شده است. «کلیات کتابخانه‌ها»، «کتابخانه‌ها و توسعه فرهنگ»، «کتابخانه‌ها و توسعه اجتماعی» و «کتابخانه‌ها و توسعه خلاقیت» عناوین این فصول را تشکیل می‌دهند.
 
مخاطبان با مطالعه این اثر با اولین کتابخانه‌های مهم و بزرگ، نخستین کتابخانه عمومی، کتابخانه‌ها در دوره اسلامی و انواع کتابخانه‌ها آشنا می‌شوند. همچنین علاقه‌مندان در این اثر با نقش کتابخانه‌های عمومی در جوامع انسانی، نقش کتاب در توسعه فرهنگی، عناصر اصلی توسعه فرهنگی، برنامه پنج ساله عملیاتی شهرداری در حوزه کتاب و کتابخوانی شهر تهران و عملکرد کتابخانه‌های عمومی پس از پیروزی انقلاب اسلامی آشنایی پیدا می‌کنند.
 
نویسنده در بخشی از این اثر، به کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌ها اشاره کرده و چنین بیان می‌کند: «کارکرد کتابخانه‌ها در قبال اجتماع را می‌توان در حالت کلی سردرگمی و آموزش دانست که ریشه در نیازهای اجتماعی داشته است. نتایج پژوهش‌های امروزه نشان می‌دهد که کتابخانه‌های عمومی نتوانسته‌اند نقش اساسی در ایجاد و توسعه سرمایه اجتماعی شهروندان داشته باشند.

علل و عوامل ایجاد این نقصان را می‌توان در این موارد خلاصه کرد: کمیت و کیفیت پایین خدمات کتابخانه‌ای، تعاملات اجتماعی اندک در کتابخانه‌های عمومی، عدم دسترسی برابر افراد جامعه به اطلاعات، بی‌اعتمادی مردم به سازمان‌های اداره‌کننده کتابخانه‌های عمومی و فقدان سرمایه‌گذاری کلان در گسترش کتابخانه‌ها. نقش و جایگاه کتابخانه‌های عمومی در یک جامعه ایجاب می‌کند که مسئولان با دقت‌نظر بیشتری نسبت به تعیین نظام اطلاع‌رسانی کشور از طریق این مراکز اقدام نمایند.»
 
«چشم‌انداز توسعه کتاب و کتاب‌خوانی شهر تهران» عنوان بخش دیگری از این اثر را شامل می‌شود. مؤلف، مأنوس شدن شهروندان تهرانی با کتاب، مطالعه و تفکر، نهادینه شدن کتاب‌خوانی در میان شهروندان تهرانی، رشد کمی و کیفی امکانات مطالعاتی و اطلاع‌رسانی در تهران، دسترسی آسان شهروندان به کتاب و مواد اطلاع‌رسانی، ایجاد تقویت و گسترش کتابخانه‌ها، تشکیل و تقویت انجمن‌های کتاب و کتابخوانی، رشد کمی و کیفی شاخص‌های مطالعات و موارد اطلاع‌رسانی، قرار گرفتن کتاب در سبد هزینه‌های شهروندان محلات و معرفی نخبگان و مؤلفان محلی و حمایت از پدیدآورندگان محلی در حوزه نشر کتاب را به عنوان چشم‌انداز توسعه کتاب و کتابخوانی در شهر تهران مطرح کرده است.
 
کتاب «کتابخانه‌های عمومی و توسعه فرهنگ» اثر منصور قادری، با شمارگان 1000 نسخه، در 155 صفحه، به بهای 100 هزار ریال از سوی انتشارات اندیشه دانش راهی بازار نشر شده است.

نظر شما