شناسهٔ خبر: 50194 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«سرگذشت تاریخ‌نگاری ادبیات معاصر ایران» چاپ شد

کتاب «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» نوشته حسن میرعابدینی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» نوشته حسن میرعابدینی به تازگی توسط نشر نو منتشر و راهی بازار نشر شده است.

میرعابدینی معقتد است از آغاز ورود به روزگار نو، از دوره بیداری و نهضت مشروطه به این سو، در بازشناسی و معرفی ادبیات کلاسیک، کارهای بسیاری انجام شده، از تصحیح انتقادی آثار و چاپ منتخباتی از آنها گرفته تا بررسی‌ها و تاریخ‌نگاری‌های ادبی. در مراکز مطالعاتی و دانشگاهی هم، این ادبیات همواره موضوع تدریس و پژوهش بوده است. اما به ادبیات و به ویژه نثر معاصر توجه چندانی نشده و نتیجه این بوده که جایگاهش به درستی شناخته نشده است.

یکی از راه های معرفی ارزش‌های ادبیات معاصر نگارش تاریخ آن است. ادبیات معاصر، از نظر کمی و کیفی به جایی رسیده است که ضرورت دارد جست و جوهای بیشتری در علل و اسباب پیدایش آن صورت بگیرد و در پرتو پژوهش‌های تازه، تاریخ های نوشته شده درباره آن بازنگری شود. ادوارد براون نویسنده کتاب ۴ جلدی تاریخ ادبی ایران، نخستین محققی است که لزوم تحقیق درباره ادبیات معاصر را عملا متذکر شد. بنابراین می توان سابقه نگارش تاریخ ادبیات معاصر را از فصل های پایانی جلد چهارم کتاب براون پی گیری کرد.

در دهه ۱۳۴۰، دو محقق ایرانی مقیم اروپا، بزرگ علوی در برلین و حسن کامشاد در لندن، با هدف تکمیل کار بروان برای تالیف تاریخ منتظم ادبیات به ویژه نثر معاصر، گام های نخست را برداشتند. این دو هم آثار خود را بر اساس دوره های سیاسی تاریخ ایران طرح ریزی کردند؛ اما از مرحله کتاب شناسی و فهرست‌نگاری صرف، از نوع کار رشید یاسمی گذشتند و ضمن کوشش برای ترسیم سیر تطور ادبی، به معیارهای تاریخی و انتقادی در ارزیابی آثار ادبی رسیدند. اثر هر دوی این محققان، با همه ضعف روش‌شناختی و کمبودهای محتوایی، از نظر معرفی ادبیات معاصر ایران به بیگانگان موفق بوده و به عنوان کتاب درسی در دانشگاه های اروپا و آمریکا تدریس شده است.

در فاصله بین تالیف رشید یاسمی و آثار بزرگ علوی و کامشاد، کارهای پراکنده ای در این زمینه صورت گرفت که در هموار کردن راه برای نگارش تاریخ ادبیات معاصر نقش دارند. نمونه اش جلد سوم سبک شناسی ملک الشعرای بهار است.

کتاب  «سرگذشت تاریخ نگاری ادبیات معاصر ایران» ادامه روند تلاش و کوشش محققان و پژوهشگران مذکور است. این کتاب، ۷ بخش دارد که به ترتیب عبارتند از: «تاریخ‌نگاران ادبی»، «ایران شناسان روس»، «ایران شناسان غربی»، «مولفان گلچین های ادبی»، «راویان داستانِ داستان نویسی»، «نگارندگان تاریخچه شعر» و «گزارشگران سیر نمایش».

«سیاح و نفیسی: ادبیات معاصر ایران»، «ایران شناسان غربی»، «گلچین‌های ادبی»، «گلشیری: سی سال رمان‌نویسی»، «خانلری: نثر فارسی در دوره اخیر»، «فکری، نوشین، افشار: تئاتر ایران»، «حمید زرین کوب: چشم انداز شعر نو فارسی»، «مدرسی: داستان نویسی نوین فارسی» و... برخی از عناوینی هستند که در بخش‌های این کتاب درباره شان نوشته شده است.

این کتاب با ۴۴۴ صفحه، شمارگان ۷۷۰ نسخه و قیمت ۴۴۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما