شناسهٔ خبر: 50196 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تاثیر دوره‌های دانش‌افزایی زبان فارسی در وجهه بین‌المللی ایران

رئیس بنیاد سعدی تاکید کرد: دوره‌های دانش افزایی زبان فارسی اهمیت بسیار در وجهه بین‌المللی ایران دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غلامعلی حداد عادل در نشست همکاران بنیاد سعدی برای برگزاری هشتاد و چهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی اظهار کرد: دوره‌های دانش‌افزایی بلند مدت، سنگین ترین وظیفه بنیاد سعدی در طی سال است بنابراین همانطور که پیش از نوروز، نیروی راهنمایی و رانندگی به حالت آماده باش در می‌آید تا مردم با خیال راحت سفر داشته باشند، ما نیز امروز در اینجا جمع شدیم تا برای شروع یک کار سنگین، فشرده، مهم و حساس آماده شویم.

وی با بیان اینکه برگزاری موثر این دوره‌ها از لحاظ حیثیتی برای کشور و بنیاد سعدی اهمیت ویژه ای دارد، ادامه داد: نحوه برگزاری این دوره‌ها تصور فارسی آموزان در مورد کشور ایران را شکل می‌دهد بنابراین دوره‌های دانش‌افزایی از نظر وجهه بین‌المللی بسیار مهم است. همچنین این فارسی آموزان معلمان زبان فارسی آینده در کشور خودشان خواهند بود و کیفیت و محتوای دوره دانش افزایی اهمیت زیادی خواهد داشت.

حداد عادل در ادامه گفت: از دو سال گذشته تصمیم گرفتیم دوره‌های دانش‌افزایی را در یکی از دانشگاه‌های تهران برگزار کنیم، چراکه از طریق اقامت در تهران، زبان آموزان شناخت بهتری از ایران خواهند داشت و همچنین برنامه‌ریزی بهتری می‌توان برای برنامه‌های فوق برنامه فرهنگی داشت و با توجه به تجربه‌های برگزاری دوره‌های دانش افزایی در سال‌های گذشته، هر سال تحولاتی را برای هرچه بهتر و موثرتر برگزار شدن این دوره‌ها ایجاد کرده‌ایم.

وی ادامه داد: امسال با توجه به تجربه موفق سال گذشته، دوره دانش افزایی را مجدد با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌کنیم با این تفاوت که در تفاهم نامه امسال بنیاد سعدی با این دانشگاه، وظایف بیشتری بر عهده ما قرار دارد و بنیاد فعالتر از گذشته عمل خواهد کرد.

رئیس بنیاد سعدی، با بیان آنکه در این دوره، با توجه به هزینه‌های بالای دوره‌های دانش افزایی، پذیرش فارسی آموزانی که در سطح‌های بالاتری از زبان قرار دارند را مناسب‌تر یافتیم، گفت: ما به این جمع بندی رسیدیم که دوره دانش افزایی باید به عنوان پاداشی برای فارسی آموزانی که در کشور خود تلاش کرده‌اند و زبان فارسی را تا سطح متوسط و پیشرفته یادگرفته‌اند، در نظر گرفته شود. در نتیجه تعداد فارسی آموزان این دوره کمتر از گذشته است و امسال میزبان حدود ۱۴۰ نفر خواهیم بود.

حداد عادل در ادامه با تاکید برآنکه با کاهش کمیت زبان آموزان، بر کیفیت کلاس‌ها تمرکز بیشتری خواهیم داشت، گفت: البته در مورد برخی کشورها به دلایل خاص انعطاف بیشتری نشان دادیم و بنابراین حداقلی از کلاس‌های مبتدی را خواهیم داشت اما این تعداد بیش از یک یا دو کلاس نخواهد بود.

رئیس بنیاد سعدی با بیان اینکه مدیریت خوب، ترکیبی از عقل و تفکر به همراه کار گروهی است، از همه همکاران خود خواست تا در برگزاری این دوره، احساس مسئولیت، همفکری، تدبیر و همکاری بیشتری داشته باشند تا با صرفه جویی هزینه‌ها، دوره با کیفیت بهتری نسبت به سالهای قبل برگزار شود و هر یک از فارسی آموزان با خاطراتی خوش به کشورشان بازگردند.

در این نشست همچنین دکتر رضامراد صحرایی، معاون آموزش و پژوهش بنیاد سعدی به همراه عباس نجار، مدیر آموزشی و مسول برگزاری هشتادوچهارمین دوره دانش افزایی زبان فارسی، توضیحاتی را درباره نحوه برگزاری و وظایف هرکدام از کمیته‌های در نظرگرفته شده ارائه کردند.

نظر شما