شناسهٔ خبر: 50218 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«تخیّل در قلمرو قصه‌گویی» چاپ شد

اگر شما علاقه‌مند به قصه‌نویسی هستید، کتاب «تخیل در قلمرو قصه‌گویی»، اثر نانسی ملون با ترجمه زهرا مهاجری می‌تواند شما را در این راه کمک کند. این کتاب آموزش گام‌به‌گام قصه‌نویسی است.

«تخیّل در قلمرو قصه‌گویی» چاپ شد

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ هنر قصه‌گویی، ابزاری نیرومند برای مقابله با دنیای فاقد تفکر و ابتکار، منزوی و بدون تحرک سرگرمی‌های الکترونیکی امروزی به شمار می‌رود. قصه‌گویی، شیوه‌ی علمی و خاصی است برای اینکه در اندیشه‌ها و احساسات یکدیگر شریک شویم.

کتاب تخیّل در قلمرو قصه‌گویی، آموزش گام‌به‌گام قصه‌گویی است. بدین معنا که نویسنده نکات اصلی یک قصه خوب را شرح داده است و به ما می‌آموزد که تصورات ذهنی و تخیّل خود را در جهت کشف آنها به کار برده و برای نقل قصه‌ها فضایی اسرارآمیز خلق کنیم، همراه قصه حرکت نموده، چشم‌انداز آنرا مرتب کنیم و بهترین آهنگ صدا و لحن کلام را به کار ببریم.

کتاب حاضر می‌تواند یاریگر شما در به‌دست آوردن دانش قصه‌گویی و آشنایی با تجارب قصه‌گویان سایر کشورها باشد؛ زیرا محتوای آن، آموزش گام‌بهگام ساخت و اجرای قصه با به کارگیری قوه تخیل است. خانم نانسی ملون، قصه‌گویی را «هنرشفابخش» می‌نامد، به عقیده وی، در همه انسان‌ها نوعی نیاز و توانایی طبیعی برای قصه‌گویی وجود دارد که با اندک آموزش می‌تواند نتایج لذت‌بخش و شگفت‌آوری در بر داشته باشد.

 یکی از راه‌های کمک به رشد و تقویت تخیل در افراد (به‌ ویژه کودکان 8 تا 12 ساله) شنیدن و خواندن افسانه‌ها و داستان‌های علمی-تخیلی است. از این رو به منظور آشنایی بیشتر خوانندگان با قصه‌های قومی و افسانه‌های ایرانی، در پایان هر فصل، به برخی از آنها که وجه اشتراکی با افسانه‌های یادشده در کتاب حاضر دارند، همراه با تحلیلی مختصر اشاره کرده‌ام.
 
این کتاب از هشت فصل به نام‌های «آغاز و پایان»، «حرکت و هدایت»، «چشم‌اندازهای قصه»، «سفر از میان عناصر طبیعی»، «فصل‌ها و حالت‌ها»، «شخصیت‌های قصه»، «قدرت و حمایت» و «چگونه می‌توان در جهت تعلیم و توسعه قصه‌گویی قدم برداشت» تشکیل شده است. در ابتدای هر فصل موضوع توضیح داده شده است؛ بعد از آن نمونه قصه‌ای بر اساس همان موضوع ساخته شده است؛ بعد از این قصه را بررسی کرده‌اند و در گام پایانی پیشنهاد طرح‌های علمی و کاربردی را بیان  کرده‌اند.
 
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «شما مثل هر انسانی، بالقوه یک قصه‌گو هستید، بدین معنا که با مضامین نامحدود فردی و جهانی به دنیا آمده‌اید و کافی است که برای برخورداری از  سرمایه سرشار تخیلات که درون شما زندگی می‌کنند، موانع را از جلوی راه خود بردارید. آتشدانی در درون خود بسازید و اجازه دهید که به صورت حلقه حفاظتی درآید. ادراکات قلبی شما به وسیله آن روشن و گرم شده، نضج می‌گیرند.»

کتاب «تخیل در قلمرو قصه‌گویی»»، اثر نانسی ملون با ترجمه زهرا مهاجری در 270 صفحه، شمارگان 1000 نسخه و به‌بهای 30 هزار تومان توسط انتشارات آرون منتشر شده است.

نظر شما